En till iller?
Vet ju att illrar är flokdjur och behöver någon hos sig hela tiden helst.
Vilket är ganska svårt när man jobbar.
Har ju min Kisemisse med, men tror inte att min busa till iller uppskatar hans lata personlighet.
Så jag har funderat på att skaffa en till.
Men känner mig fortfarande som en nybörjarillermamma, så är ganska osäker.
Funderade så klart på det här innan jag köpte henne.
Är det förtidigt att skaffa en till?
Kommer jag klara av två små busar!
Vad för sorts iller (gammal, eller valp) passar bäst som sällskap till en ett åring?
Egentligen är de faktiskt inte flockdjur. Det funkar bra att ha en iller i ett hushåll… Men många illrar uppskattar en lekkamrat, OM de går ihop, vilket de inte alltid gör… Men i de flesta fall…
som robin säger så är illrar egentligen inga flockdjur. vilillrar lever faktikst ensamma. Men självklart kan en iller uppskatta en kompis, däremot tycker jag inte det är något du bör rusa in i. det är mer jobb med två. Jag tycker först att du skall få ordning på den lille du har, och verkligen få ett band med henne innan du tar in en till. Det går ingen nöd på henne av att vara själv. då länge hon blir aktiverad av dig.
Och det blir hon, så ofta jag hinner.
Känner nog att det inte är riktigt dags för en till en heller.

Jag skulle nog råda dig att vänta ett halvår minst… så att du som förstagångsägare hinner lära känna din iller och att den hinner ty sig till dig. Skaffar du en till iller är risken även större att de tyr sig till varann mer… Så lär känna din iller först. Kan även vara bra att ha fått in uppfostran lite, typ lådträing och sånt. För annars får du dubbelt problem, om nte 4 dubbelt… när du skaffar en till. Alltid mycket svårare att fostra 2 än en. De har en tendens att ta över varandras ovanor, tyvärr sällan varandras goda vanor. *suck*
känner du dig osäker så tycker jag att du ska vänta, skulle jag göra iaf.

Du kan ju börja med att jobba med relationen till din iller.