Lektion om iller
Jag läser ju mitt sista år på utbildningen som djurvårdare i Göteborg.
På våran utbildning iallafall så hade vi i 1:an en kurs om iller, grunden var det ju då sedan egentligen inget mer. För 2 veckor sedan blev jag frågad ifall jag ville va med och hålla i denna kursen då jag för inte alls länge sedan själv blev iller ägare till två små troll =)
Jag tvekade först eftersom att jag egentligen hade bara de kunskaper som jag fick av den kursen och vad man lärt sig mer med åren som gott. Men efter mycket tjat och bedjan att jag skulle hålla i en undervisning och prata om iller så sa jag "Ja"
Var skit nervös och har suttigt här inne och på andra info sidor om illrar i 2 veckor och pluggat,pluggat och pluggat så min hjärna är helt off nu!
Så idag iallafall! Idag var det den hemska dagen :P Usch har aldrig vart så nervös, tänk om allt skulle bli SÅÅÅ fel va mina tankar:P
Men iallafall, jag höll i undervisningen för 1:orna på min skola, Piff och Maja var med idag också och tyckte att de va skit kul med all uppmärksamhet :D Eleverna som var där och lika så lärarna lyssnade hela tiden och kom med massa frågor och jag lyckades faktiskt svara på dom så att alla va nöjda =) Alla blev helt kära i illrarna och naturligtvis så ville ju var och varannan ha en… Kan ju dock hålla med om att man blir helt kär i dom små liven =)
Pratade om hur valpar är att ha, då väldigt mycket frågor ang gämförelse med katt/hund kom upp när de gäller illrar. Jag har ju aldrig haft erfarenheten av just illervalpar, så jag korsförhörde en arbetskollega som haft många illrar i alla åldrar i många år :P Så lite vettig fakta fick man allt..:D
Men det var skit kul iallafall, och pratade på som bara den =) Berättade om denna sidan och att dom som vill kan få mycket bra info från denna sidan. Pratade en del om omplaceringsillrar med, och fick responsen av eleverna att dom tycker att det var SKIT bra av alla som håller på med detta och hjälper djur "inöd" om så kalla.
Till och med dom vuxna tyckte att det var fantastiskt.
Jag tycker att det gick bra, piff och maja hade kul och var cool lugna, jag hade skit kul och alla andra som lyssnade hade kul!
Vi blev dessutom frågade ifall vi vill vara tillbaka till våren och prata mer om iller, på skolans dag om så säga. Och om det blir av så hoppas jag verkligen att man kan hitta personer som kan mer än mig :p som vill vara där och prata =) Men man får väl se de är ju ett tag kvar =) Jag hoppas iallafall och tror att vi kommer finnas på platsen och göra så gott vi kan ifrån oss som idag ;)
Nu har jag lite mer tid på mig att lära mig saker och ting iallafall:D

Vad härligt, vad duktig du är som hållit i kursen! Skitbra att det informeras om illrar, vi måste få bort all okunskap och alla fördomar som finns rotade här och var..! Grattis till att det gick så bra! :)

Håller med ViktorMarina=) behövs verkligen infomeras mer om illrar så alla fördomar försvinner.
åh va kul"!!! grattis till att det gick så bra! jag ställer gärna upp i vår om det skulle vara så ;) …har iaf några illrar som e snälla än så länge iaf :P

Hihi tack alla =) Ja men jag tänkte faktiskt på dig Sara ;) haha… Det var super kul iallafall.. =) Hoppas på att man kan dela ut informations blad eller liknande till våren, så att man kan få ut så mycket bra och nyttig info som möjligt om våra underbara pälsbollar :D
#4 hojta till om du vill ha info blad..jag har en hel del här hemma ;)
gud vad kul:) härligt känslöa :)