Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 742 ggr
ciparn
0

Kastrering av hane.

Min lilla casper börjar bli vuxen nu och nu så funderar jag lite kring kastrering.

vad är den vanligaste tiden att göra det på tror han är 6 månader snart.

vilka för och nackdelar har man om man kastrerar eller inte kastrerar?

om man vill avla på honom och sen kastrerar går det bra?

och om det är något som man ska tänka på när man pratar med vetrinärerna?

Madde
0

Hur gammal är Casper?

Själv så brukar jag vänta så länge som möjligt. Det vill säga mina illrar har blivit kastrerade vid 8-10månaders ålder.

Vad är det som får dig att vilja avla? För vill du avla kommer du behöva ha din iller okastrerad till i vår och då får man räkna med en iller som kanske märker revir, eventuellt börjar lukta betydligt mer än tidigare.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

sarae
0

Katrering gör man tidigast vid 6 månader, men inte före illern gått i brunst. Ju längre man kan änta med kastreringen desstå bättre, förtidig kastrering har ett samband med binjuretumörer

En okastrerad hane e oftast inte trevlig att leva med, de luktar fruktansvärt äckligt(oftast) samt revirmärker överallt, och kisset luktar mycket värre än vanligt när illern är brunstig. förbered er på att klä på er i trappuppgången ;)

När det gäller avel anser jag inte att man ska avla bara för att man har en intakt iller. Har du lång, frisk stamtavla på din iller, och det inte finns några riskteckningar bakåt , så kan du kanske fundera på avel, men det kräver ännu mer bakgrundsforskning. Illerstammen e redan såpassdålig, och att låta "medelmåttiga" djur (obs! endast ur avelssynpunkt. alla illrar e underbara!) gå vidare i avel, går inget som helst föratt förbättre stammen.

När det gäller kasterering på hane så e det ett enkelt ingrepp som i princip alla veterinärer bör klara av- Så inte så mycket att säga där ;) Tänk bara på att kolla så båda kulorna trillat ner innan du kastrerar.

ciparn
0

Han är 6 månade nu. och ang avel så är det pga att han är så otoligt tam tycker jag med tanke på andra illar som jag har träffat. jag kan ha honom över allt uppe i ansiktet kompisar kan ha honom biter alldrig & går på lådan men just det att han är så vänlig av sig även om man leker upp honom så biter han inte.

TottsiGirl
0

Tvärr är ju beteende väldigt svårt att avla vidare på .. Dessutom så tror jag det mer handlar om vilken uppfostran valpen får som liten… Tror det är mycket det som spelar in på hur tam illern blir..

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

sarae
0

#3 exakt så är de flesta av mina illrar ;) ingen har nånsin bitit mig i ansiketet eller liknande!. Det är så en TAMILLER skall vara ;) så det är absolut ingen bra anledning till att avla p åen iller. det viktigaste där är hälsan i hela släkten, färeg netc.

Madde
0

Alla mina illrar är tama, men för mig är det inte en orsak till att jag skulle vilja avla på en iller av den orsaken.

För det är något som inte går över till valparna. Gener och hur illern är, är 2 helt olika saker. Inget en valp ärver.

Av vad jag lärde mig på genetikdagen så sa gabrielle att den inte ärver beteende.

ferretgirl
0

Casper är född den 30/4 i år hos mig (hoppas inte att det gör något ciparn att jag svarar för dig), så han är nu lite dryga 5 månader gammal. Och det tycker jag är lite för ungt, jag hade nog försökt att ha honom okastrerad iallafall över vintern. Men åtminstone till han är omkring 8-9 månader gammal, illrar slutar växa och kan rentav krympa lite när dom blir kastrerade. Men står man inte ut med dom då finns inget annat att göra än att kastrera vare sig det gäller en hane eller tik. Men jag vet inte om jag håller med dig sara att det luktar äckligt, jag för min del sitter gärna med näsan i brunsthane. Så jag tycker inte att det luktar speciellt illa :-)

ciparn
0

japp men då får det bli så, jag överlåter avlingen till er som kan speciellt du ferretgirl bättre iller än Casper kunde jag inta ha fått =) men ska vanta med att boka tid hos vetrinären tills efter nyår.

skrollan
0

när jag var och vacninerade så ville vetten titta på kulorna, han har inte behandlat andra illrar förutom mina (skabb kollning och vacninationen) då sa han att dom ramlat ner åda kulorna och jag kanske kunde komma in om en månad till honom. Men innan kollade han så han hade iller på sina papper (om doseringen)

men till min sak, jag tänke rinte på hans lukt =/ undra då om jag kommer känna någon skillnad när han kastreras, visst han luktar inte hallon men inte heller skit :)

Marina
0

Om du inte tänker på hans lukt så kan du ju vänta med att kastrera honom liks gärna, hur gammal är han?

babsan
0

#10 dryga 5 månader….sorry att jag svarade åt dig ;)

skrollan
0

några veckor över sex månader, ja vi har inge bråttom med att kastrera honom, ingen av oss lider av hans lukt iaf :) hoppas bara att vi känner någon skillnad när vi väl gör det , skulle inte skada att bli av med alla små pölar i heöla lägenheten efter honom bara !!

Marina
0

#12 men hade du inte bokat tid redan??

skrollan
0

nej, det var vetrinären som tyckte jag skulle komma om en månad, men jag ville inte boka något.

Madde
0

#12: Lukten kommer du garanterat att känna, men störs du inte av den så vänta ett litet tag till.

JossanH
0

#12 ja, pölarna brukar försvinna när tillsammans med kulorna vilket är väldigt skönt! :)
Det bästa för illern är faktiskt att vänta sålänge det går med kastrering- man kan hålla uppsikt så att inte illern blir för stressad (vilket den kan bli under brunsten), att den luktar för mycket för er skull och att ni tröttnar på pölarna. Då kan ni kastrera! :P

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
0

okej, bara för att jag skrev så, fick jag igen från honom.

Toalteen har inge fönster, och dörren har vi stängd jämnt för att illrarna inte ska vara där inne. men så tänkte jag ha den öppen medans jag duschade för att det luktade instängt och en massa. Så när jag är klar har groggie satt sig och pissat på golvet, och det luktade INTE hallon. Jag kan inte få bort lukten, vill inte dörren öppen när dom är vakna, då skiter dom bara där inne, och kan inte vädra. Det är hemskt !!

Marina
0

Hur lång tid kan det ta innan de börjar lukta? Musimon är 6 månader nu men han luktar fortfarande inte.

Faxlin
0

Det beror på när han går i brunst. Det är först då han börjar lukta. Om du inte har turen att få en av de få hanar som inte stinker skit när han är brunstig :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Marina
0

Vet att de släpar sig runt o drar kissspår överallt när de brunstar..är det samma sak med bajsspår eller kommer han alltidgöra så ändå? Fundersam

sarae
0

#20 en brunstig hane/hon har en tendens att lägga små kluttar lite här å var…en kastrerad iller slutar oftast med det, om de inte har särskilt anledning att markera revis eller uttrycka sitt missnöje