Erkänt bra uppfödare
Vilka illeruppfödare i Sverige har erkänt bra linjer?
det är väl lite av både saker man vet och vad man tror… Det finns ju de som har illrar man vet mkt om tidigare gällande sjukdomar och livslängd, eller linjer med vildinblandning… Men sjukdomar finns hos de flesta och man kan aldrig vara 100% på att man får en superfrisk iller ;)
Många sjukdomar och problem verkar ju också bero mycket på miljö och foder.
Om jag ska namnge någon som jag TROR har bra linjer, och de har jag då kollat stamtavlorna och statistiken på… Blir det Murgrönans illeruppfödning… Köpte en valp av henne i år, så jag är väl lite partisk ;)
Jag vet inte om jag känner till någon just nu. Men det var en som heter Mikal som höll på med illrar som hade fina illrar och bra kåll
Finns det inte fler?
Det gör det säkert men en del kanske inte vill säga nått rädd att de blir diskutorner kanske :)
jo precis
Skulle själv villa ha tipps på bra uppfödare eftersom vi eventuelt ska köpa valp till våren då Pluto kan behöva sälskap.
Ja, jag skulle också vilja veta. Levde i tron att det bara finns halvtaskiga illerstammar i Sverige men blev tillrättavisad i en annan tråd. Så nu skulle jag vilja veta vem det är som har de bra stamtavlorna.
#7 ingen kan säga "bra" eller "dålig" stamtavla… man får i regel själv forska lite och välja själv hur mkt som ska vara känt i stammen/ hur mkt man vill "chansa". Sen är det ju olika vad man ser som en "bra" iller…
Jag vet inte… Men för att ta ett dåligt exempel: Vissa kanske gillar illrar som inte blir så gamla så då är ju en i mina ögon "dålig" stamtavla en bra sådan ;)
jag tycker att marie bartholdsson verkar ha bra illrar men hon säljer inte sina valpar på det viset utan försöker behålla de flesta själv. Hon har avlat starkt på den vilttypade illern och håller dom ute i naturligt ljus och utfodrar enbart med BARF.
tycker också att Murgrönans verkar helt okej och det är ett bra betyg från mig… ;)
Jag har i regel för höga krav på uppfödare så det ä'r många som inte hamnar på min lista för bra uppfödare.
Sen finns det många som jag undrar vad tusan dom pysslar med då dom inte ens verkar veta vad det är för slags djur dom avlar på men där tänker jag inte nämna några namn…
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag tycker Klarsferrets är en bra uppfödare.. Jag har fått bra kontakt med dom sedan jag fick noel i våras… Trevliga, svarar mer än gärna på mina frågor, bra kunskap om illrar m.m.
ja uppfödare är ju olika bra i olikas ögon oxå, vissa här kan prata super gott om en uppfödare och sen kanske det finns några som inte alls tycker om den, så det är nog något man får kolla lite själv tror jag
**OBS OBS OBS!!
**Frågan gäller LINJER! Alltså, inte bemötande eller åsikter eller nåt annat utan ifall uppfödaren har bra linjer.
Är det inte fler än Murgrönans illeruppfödning, marie bartholdsson, Mikael som har bra avelslinjer?
Måste ju finnas flera uppfödare på denna sida eller fler som vet bra linjer.

#13: Jag är uppfödare och anser ärligt talat att riktigt bra linjer inte finns att tillgå i dagens läge. Tråkigt nog är det otroligt mycket som det är ärgavlat i oavsett om det är färgavlat för viltfärgade eller annat. Finns olika sorters färgavel.
Sedan finns det alltid någon sjukdom någonstans i alla släkten jag sett. Så helt fria friska linjer finns inte.
Som uppfödare får man ta så bra som man bara kan och hålla sig borta från de med mest skit om man säger så.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Bra linjer har vi nog alla fattat int existerar i Sverige. Men någon stanns måste bättre finnas en de som avlar på risklinjer och anndra sjukdommar. Så det skulle ju vara bra om man fick reda på vilka som har de bästa linjerna i sverige så man har lite att välja på när man väl ska köpa en valp.

#15: Bara för att du och vissa andra har förstått detta betyder det inte att alla vet det :-)
Om en uppfödare avlar på riskteckningar beror ju också på vad varje individ ser som riskteckning. det som en ser som riskteckning kanske andra inte gör. Jag vet de som har ansett att dövhet inte är en risk iller att avla på. Så bara där ser man att det skiljer sig från person till person.
Jag skulle råda alla som är valp intresserade att ringa runt och prata med uppfödare som finns och bilda sin egen uppfattning om dem, sedan väljer man en valp där det känns bäst.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Nu starta jag visserligen en ny tråd men kan ändå säga de här. Hur får man tag i hemsidor till uppfödare skulle nog tro att 80% av alla har en hemsida. Finns det länkat här eller?
Jag har haft din hemsida åsa men den länken är putsveck vete sjutton. sen har jag murgrönans och 3 till men det borde väll finnas mer än 5 st?
#1 & 9 det värmer att höra att linjerna inte bara uppskattas ifrån min sida (Murgrönans illeruppfödning) utan få lite "bekräftelse" att man inte är helt ute och cyklar på rosa moln. För som uppfödare är det ibland lätt att se sig blind på vissa saker och att få kritik "utifrån" (posetiv eller negativ) är bara nyttigt -om det utförs på ett skysst sätt vill säga.
jag skulle vilja påstå att det inte är helt kört för illerstammen i sverige gällande bra linjers tillgänglihet den är bara jäkligt begränsad!