Har ni råd?
Hur många här är det som har säg… över 10 000 undanstoppat ifall det händer illrarna något? Och om ni inte har så mycket sparat, hur mycket har ni då?

Jag har faktiskt över 10 000 som finns sparade ifall det händer något med mina tjejer! Helt honest!
ja jag har ett sparkonto som jag hela tiden lägger undan pengar på varje månad det har tyvärr inte ännu kommit upp i 10tusen men just nu är jag ju arbetslös så därför har jag inte kunnat lägga undan lika mycket dom senaste tre månaderna=)
Jodå, jag och min sambo har en hel del undanstoppat. Mer än 10 000. :)

Har inte ett iller-sparande eftersom jag har haft illrarna så pass kort tid, men visst finns det resurs om något skulle inträffa! :)
jag har oxå ett sparkonto. inte specifikt för illrarna, men det är ju klart att har jag inte pengar så tar jag där ur om det skulle hända dem någonting.
Jag har noll undalagda pengar. Däremot så kan jag få tag på tillräckligt när jag behöver det.
Sara

jag och sambon (eller bara sambon) har undan stoppade pengar till pillrarna och till hästen. Och det över stiger över 10 000:- Men just nu nallar vi av dom för att leva.

vi har ett sprakonto som är till alla djuren som överstiger 10tusen väldigt mycket…. Startade kontot för nått år sedan..
har inte hunnit spara något heller, pluggar just nu, men tänkte spara undan alla julklappspengar osv. :)
Har dessutom alltid en familj som ställer upp ifall det krisar för mig, men söker jobb och så fort jag har det ska jag börja spara:)
eller jo jag har 1000kr sparat…inte jättemycket..men bättre än inget

Jag har inte de pengarna undanstoppade. Men jag kan fixa fram dem om det blir panik.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag hade det undansparat innan vi parade Zuki första gången, men sen har det gått åt efter valpisarna kom och vi var tvungna att avliva Zuki.. har börjat spara igen.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

jag har mitt "in" konto till illrarna som ENDAST är för deras veterinärvård vid akuta fall ej vacc elelr liknande för det tas ur min egna inkomst med en gång. Så det är över 1opapp som det står rör ej på och de rörde jag inte heller under mina 6månader som arbetslös *stolt*
Jag har oxå pengar åt illrarna. Inget specifikt spar konto för dem, Men pengarna på det kontot använder jag bara till illrarna om de tex akut skulle behöva vård, aldrig till mig själv. Så i princip e det bara illerkonto för tillfället ;)

Jag stoppar undan några tusen i månan… har väl kanske 25 papp på sparkontot. Men har å andra sidan inga större problem att avvara från vanliga månadslönen när det krisar. Har goda marginaler… Fördelen med ett bra jobb! :)

Både jag och Jonas hade goda marginaler när vi skaffade Molly och Daisy. Hade nog aldrig skaffat djur om jag inte visste att jag hade pengar om nåt hände..

Jag har mamma och pappa =) … om nu inte täckningen på kreditkortet räcker..
jag har oxo joels mamma & pappa :P kääära "svärföräldrar" :) Och tänk vad ett kreditkort kan vara bra att ha! Iaf om man bara höll sig till att betala veterinärkostnader :) ärligt..är det kris så får vi iaf alltid fram pengarna oavsett..man gör ju vad som krävs
Jag har inte heller nåt sparat, funkar liksom inte när man är studerande på existensminimum.. Men jag vet att jag har full uppbackning ifall det händer något nu innan jag väckt liv i mitt sparkonto.
Hittills har det ju varit flera som inte har nåt sparat, ni kan väl tänka på det innan ni använder brist på pengar som argument inför nya/blivande illerägare.. Vi som redan har iller har ju uppenbarligen inte alltid pengar själva heller..
Jag har iaf aldrig rått ngn till att ha sparkonto (inte riktat mot #18) däremot har jag sagt i massa trådar hur DYRT det kan bli och att man MÅSTE kunna få tag i pengar nånstans, och då behöver det ju inte just vara sparkonto..

Jag kan sälja fonder om det händer något. Annars har jag i nuläget 5000 på sparkontot
Hade jag inte varit 100% säker på att jag kunnat få loss pengar så hade jag inte skaffat djur.
Jag anser inte att man behöver ha ett sparkonto men man ska ha tillgång till pengar eller kunna låna pengar.
Sara

#21> Så sant så sant… :)

Man är ju inte precis milljonär för att man har djur. Men jag och pojkvänen har lite pengar sparade, inte specifikt för illrarna eller jo jag har det, men det är dock inte mycket just nu. När man har klen lön är de inte lätt att spara :( Men om de skulle krisa sig så vet ja att pengarna inte är det största problemet!! Mina illrars liv betyder ALLT och då menar jag verkligen ALLT!
Men nu förstår jag verkligen inte en sak. Hur kan det vara okej att vi som redan har iller säger att "Nej, jag kanske inte har pengarna men jag älskar mina illrar och pengar är inte det största problemet" medan en icke-illerägare som vill ha iller inte får säga det motsvarande?
(Smeagol, detta är inte riktat till dig. Dock påminde din formulering mig om att jag funderat på detta tidigare.)

#24: Det kan vara så enkelt som att man inte har pengarna sparade. Men att man vet att man kan få låna dem av någon släkting till exempel om det skulle krisa. eller så kanske man har ett visa kort eller något man kan ta det på om krisen kommer.
Inte alltid det behöver vara sparade pengar, men man måste alltid veta att man kan få fram pengarna, oavsett om man är ny eller gammal tycker jag.
Sedan kan man se det så. När jag jobbade och hade 13.000 i månadslön var det inget problem att fara in med en iller om det hände något. Utan sparande. Men med kas med 3000 i månaden blir det annat. Men det kan man knappast säga är en planerad förändring. Så saker kan ändra sig. Men man måste alltid kolla upp i förväg vad man ska göra om något händer.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Är ingen bra på att spara men kan få tag på pengar andra sätt om det skulle behövas så råd har vi.

Äntligen kom vi upp till 100.000 på sparkontot, fast då gjorde vi det tråkiga- la in allt på billånet som nu nästan é borta av en ny bil -07.
Trist att lägga pengar på men vad kan vara bättre än att lägga det på lånet man har!
Men vi har den ekonomin så händer det nåt med våra djur så fixar vi det ändå.
jag tillhör dem som gärna poängterar hur dyrt det är med iller, och att man bör veta att man iaf kan få tag på pengar om illern akut skulle behöva vård. Men samtidigt tillhör jag även dem som kan fixa fram pengar om något skulle hända. Vilket gör att jag anser mig ha rätten att fortsätta att predika om hur dyrt det är, inte för att avskräcka, men för att upplysa, och kanske får folk att tänka till. Allt för många illrar blir utan den vård de behöver enbart för att ägaren inte har råd/inte kan fixa pengar/eller väljer att prioritera bort eventuella veterinärsutgifter.

#28. Kan inte mer än att hålla med dig till fullo..
Vågar inte ens tänka på hur mycke man lägger ut på sina djur under ett år…………..men det är det värt helt klart…
Inte é det gratis…..
#29 ja alla pengar man lägger på dom små liven är värt allt i hela världen=)
Jag tror det mer handlar om djursyn och hur folk prioriterar olika. Alla tycker ju faktiskt inte att man gör "djuret" en tjänst genom att ta det till veterinären. Det finns ju många illrar som helt enkelt bara avlivas när de inte mår bra längre, likaså gäller väl alla djurarter.. Det finns folk som inte söker sjukvård också…
Det finns ju heller inget sätt att kontrollera eller styra detta egentligen.. Även om vi tycker det är självklart att man tar sin iller till veterinären om det är något som inte står rätt till.
Jag menar det ska väldigt mycket till för att man inte ska kunna "få fram" pengar (ex 10 000) i vårt rika land… Telefonlån liksom…
Vad man kan göra är ju att uppfödarna har ett villkor på sina kontrakt att illern ska hållas försäkrad och tas till kunnig veterinär när något händer… Men sen har vi ju alltid "farmarna".
Jag hade massa sparade pengar men så gick det åt mycket i somras till benjamin. Kostaden för mig slutade på 15000 och Agria tog 10,000.
Tyvärr kommer det nog ta ett litet tag innan jag kommer upp i den summan igen. Men nu har jag flyttat bor närmare jobbet så nu ska jag börjar spara igen.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

#31 håller helt med dig robbin! Det är faktiskt inte alla som kanske väljer att göra en dyr operation om man tex inte anser att det är värt det och då menar jag inte endast pengamässigt. som sagt folk har olika prioteriangar och olika syn.
Men har man inte ens råd att köpa en iller, vad är det då som säger att man ´har råd att köpa mat till den osv.
sedan är det ju så att vissa lägger ner väääldigt mycket pengar på sina djur oavsett vad det är eller åker till veterinären ofta för att de är nojiga. men de är olika från person till person.
Och personligen så tycker jag inte att någon har med min ekonom att göra vare sig de gäller djur eller annat.
jag hade lite över 10 000 och det är ju till det som behövs då! lite har jag fått tagit nu när jag fått mindre jobb…så blir han sjuk så ska det gå!!!!! är ju alltid bra att ha pengar redo, man vet aldrig när man behöver det!
Jag har alltid pengar till mina djur.

Jag tycker inte det viktigaste är att man har en massa pengar innan man skaffar ett djur, huvudsaken är att man vet att man kan få loss pengar ifall det behövs. Att folk har pengar betyder inte automatiskt att dom väljer att lägga dessa på sina djur, vad jag menar är det handlar inte om hur mycket pengar man har utan snarare hur man väljer att spendera dom. Givetvis anser jag dock att man måste ha det så pass bra ställt att man kan ge djuret bra mat och diverse tillbehör som är nödvändiga. Själv har jag haft ett konto speciellt till djuren men har det inte längre pga att jag kände att det inte behövdes. Nu har jag i och för sig turen att ha kontakter så veterinärvård är inget problem för mig men skulle det behövas pengar så har vi fonder och aktier att sälja men vi har inte längre något speciellt sparkonto.
ja, jag har ett sparkonto som aldrig får bli tömt pga illrarnas veterinärskostnader. skulle något väldigt oförutsett hända så jag skulle behöva ännu mer pengar så skulle de lösa sig också. jag har ju mamma o pappa som jag vet skulle backa upp om det gällde illrarna!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag och sambon har varsin buffert på över 10 000. Sedan har vi också uppbackning från föräldrar och syskon om det skulle behövas. Vi har nyligen börjat arbeta efter att ha studerat under många år så nu bara växer bufferten för varje månad.
Jag tycker inte att det är fel att poängtera att det är förenat med höga kostnader att ha ett djur. I upplysningssyfte. Det finns faktiskt de som inte tänker på detta när de skaffar djur.