Ilrar och popcorn?
Jag hade en liten filmkväll med mina vänner för några dagar sedan och jag hittade idag lite popcorn som någon hade spillt ut på golvet, men om man har en iller och råkar spilla ut bara låt oss säga ett popcorn och iller hittar det. Skulle illern bli sjuk av att äta det eller bara av att slicka på det? Jag vet flera som har haft illrar som skrivit på olika sociala medier om hur deras illrar äter allt även det som inte är bra för dem. Så hur skulle man hantera det? Och om man är säker på att ens iller har fått i sig något som är skadligt för den hur ska man agera?
Tack på förhand!
Svårt att säga så här i förväg. Jag har haft illrar som fått äta popcorn men då har jag sett till att den hårda biten är borta. Tracey Lords lyckades nästan plocka ihop en hel chokladkartong innan vi upptäckte att det saknades bitar. Som tur var så åt hon inte av dom, bara plockade ut dom och la på sitt gömställe. Wanda och Fizzelia lyckades få i sig rengöringsmedel för penslar. Då var det till att åka till veterinären som behandlade dom med kol. Grizzlie älskade att tugga på tyg och lyckades tugga i sig fem cm av en skjortkant. Då var det också bra med en veterinär (kostade 10 000 utan försäkring) Olyckor händer trots att en är försiktig och uppmärksam.
Vanligast är att illern har fått främmande föremål i tarmen och det märker en på illern genom att den blir slö och har svårt att bajsa och kanske till och med försöker spy. En kan försöka ge paraffinolja men oftast är det veterinär som är det bästa alternativet.
Det är ungefär som att ha ett barn på två år fast här på fyra ben och hela livet. En får vara uppmärksam, se till att ha en bra försäkring om det skulle hända något. Det är svårt att förutse alla olyckor som kan hända då alla illrar och ägare är olika. Tyvärr lär en sig det mesta den hårda vägen……
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Tack
Olyckor händer. Hade en iller som luktade suspekt mycket jordgubb en morgon. Insåg då att jag glömt en påse tuttifrutti-godis som han ätit en hel del av :/ Och det trots att jag då haft iller i 4 år :) Det är förstås inte bra att de äter sådant. Men så länge de inte blir akut sjuka av det så är det inte hela världen.
Sajtvärd på Iller.ifokus