Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 531 ggr
wild_child__
0

Ang svansar

Hejsan alla…

När jag tog över Piff och Maja från omplacering så hade dom inte fått
rätt mat allt och liknande, det var en massa info att ta in i huvudet och vi här hemma har gjort vårt bästa för att ändra deras matvanor och vi har lyckats bra tycker vi =)

Men dom hade fällt av en hel del päls från svansarna, som då va nästan kala från toppen och lite längre ner, enstaka hår fanns som stack ut. Majas svans har i nu läget blivigt helt svart =) Då pälsen på henne har växt ut bra, men Piffs svans är bara lite bättre men fortfarande kal om man säger så. Vad min undran är, kan är det något inom näringsväg som han inte får av oss som vi inte tänker på som gör att det inte växer ut lika bra som på maja?

eller är det något annat? Dessa två är våra första små pälsbollar, så erfarenheten är ju inte enorm om man säger så, men den duger =) och man lär ju sig genom tidensgång, men alla tips och funderingar ang detta är för oss en stor glädje =)

Robinsnel
0

Sommarsvans eller binjureproblem. Har antagligen inte med kosten att göra, vissa illrar blir kala på svansen när de får sommarpäls, men får päls på svansen igen när vinterpälsen kommer. En del tror det är en förvarning på binjureproblem.

bnoffan
0

Det varier ganska mycket från iller till iller hur pass tidigt de får sin vinter/sommarpäls. Antagligen är han lite senare bara. Så vänta tills vintern och se om det har växt ut till dess.

wild_child__
0

Jo för jag har för mig att jag fick sagt till mig när jag hämtade dom att de berode på sommarpälsen, då förra ägaren sa att de brukade vara så på dom.. Men tänkte eftersom att Majas svans ser jätte bra ut nu och piff mindre bra om man säger så

bnoffan
0

Vore jag dig skulle jag iaf avvakta!

Våra tjejer t.ex. är väldigt olika med byte av päls. Molly har redan fått vinterpälsen medans Daisy inte ens börjat byta..

AlbaStiffler
0

Som sagt, om inte han får tillbaka en tjock svans på vintern kan det vara en idé att kolla upp honom hos veterinären. Men du behöver inte oroa dig för det förräns i vinter… sommarsvans är rätt vanligt, speciellt ju äldre de är. Men å andra sidan är även cancer vanligt, så man ska hålla ögonen öppna.

wild_child__
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad jag vet så har Piff haft inculinom eller va de heter, han har vart frisk i lite mer än 1 år, och har inte visat några tecken på att han har fått tillbaka de, han är tydligen opererad för det iallafall. Han är 6½ år gamal om jag inte mins helt fel.

* Där kan ni se piffs svans, dock är de än dålig bild för han e kalare, men de syns ej så bra*

AlbaStiffler
0

Aha, intressant detalj där. Ta ett glukos-blodprov nästa gång du besöker veterinären. det kan vara bra att göra årligen för alla illrar över kanske 4 år… Men jag skulle nästan tipsa dig om att kanaske 1-2 blodprov/år på denna iller, så att du vet om det gått upp/ner. Det räcker kanske att han fastar 2 timmar innan blodprovet. (läs massa i insulinomtrådarna som finns på forumet).