Måste bara skriva av mig min förtvivlan!
Hur okänslig kan människan egentligen bli för ett djurs känslor?
Tre människor för att hålla fast en iller, så man kan dra tandsten! Vilket trauma ska detta inte vara för illern, oavsett om det är en eller flera personer som håller fast den.
Man kan inte skylla på att det är farligt att söva en iller, eftersom detta sker under kontrollerade former. Risker finns, det är jag medveten om…så den kommentaren kan jag slippa.
Risken att illern får problem av det trauma den utsätts för, när den i vaket tillstånd får tandsten dragen under tvång, är mycket större.
/Ammi
Låter inte riktigt klokt om du frågar mig, stackars iller.

Jag väljer alla dagar i veckan hellre att hålla fast en iller än att söva. En iller avskyr att bli fasthållen, men att det skulle ge något livslångt psykiskt besvär känns rätt avlägset.

Håller med #2.
Jag gillar inte heller tandläkarna och blir hellre fasthållen för att göra något som inte direkt gör ont, än att bli sövd i onödan.

När jag klipper klor och så brukar jag ta en tass i taget, sen mysa eller leka/ ge godis, det funkar jättebra.
Nu har jag inte behövta ta bort tandsten, mina får sånt där pulver, och har faktiskt ingen tandsten, men jag bruker titta i munnen och pilla där, precis som på hundar för att de inte ska tycka att det är jätteobehagligt om jag skulle behöva ta tandsten nån gång.
Jag får panik när jag blir fasthållen och kan tänka mig att djuren blir det oxå.
Sara
#4 vad är det för pulver?

ja vad fan heter det, nåt i stil med pleque-off (plack-av på engelska vet inte riktigt hur det stavas)
plaque off .. finns att läsa mer på www.tandsten.se
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
åh det verkar bra men vart kan man köpa detta?

#9 plaque off kan du köpa på Arken i birsta. har inte i huvet hur mycket det kostar.

Man kan köpa det i nästan alla djuraffärer/ tillbehörs butiker. Kommer inte heller ihåg vad det kostade tyvärr, men det är inte billigt. Iaf inte om man gämför med godis eller liknade till dem

Jaha eftersom jag var inblandad så kan jag ju säga vad jag tycker också.
skulle inte säga att det är mer skräckscenario än att att behöva åka in till veterinär, bli uppjagad och stressad och sen lämnas hela dagen ensam i sin resebur .. (ja så gjorde dom på roslagstull när analsäckarna skulle tömmas) sen sövas… vakna upp och vara groggy en halv dag efter.. det här gick på nån/några minuter och massa godis och beröm efteråt..
#10 tack tack det är ju nära och bra oxå=)
men hur mucket ska man dosera då och hur ofta för på sidan hittade jag baar för hundar=(
Håller med #2 och #3 Är det inte bättre att det går fort och effektivt för att sen vara över än en heldag med en massa medel och skit i sig. Själv föredrar jag att det går fort så man kan gå vidare sen hur vidrigt det än är, sprutor eller borrande hos tandläkaren. Är det inte bättre att det går fort och att de sen får mängder med mys och belöning än plågas en hel dag intrykt i en bur utan matte eller husse? Matte och husse är ju ändå väldigt viktiga för många illrar…

#13 det ska stå på burken, fast det står beroende på vikt så det behövs inte mycket. Det räcker länge. ska kolla, har det hemma.
#15 ja det vore snällt. då ska jag nog inhandla det när jag ska ner till sundsvall nästa gång

Såhär står det på burken:(medföljer en liten sked, som används vid dosering)
Storlek I Dosering I 1 förp. räcker
upp till 10kg I 1/2 mått I 1år 10-25kg I 1 mått I 6 mån 25kg + I 2 mått I 3mån
Obs! det luktar som fisk eller när man står vid en strand som det finns räkor i haha*luktar urkas*
ja men även om det luktar fy så är det ju iaf nyttigt för dom tur att vi inte ska äta de=) men herren här hemma som är så kräsen kanske vägrar äta om man her detta i maten =(

Japp nu vet jag också vad det handlar om.
Vill klargöra lite saker här. De som detta handlar om är mig, Hanna och min 15 åriga son. Vi var således tre stycken som skulle skrapa tandsten på 6 illrar.
Hanna höll illern.
Jag skrapade tandsten.
Mattias hämtade och lämnade illrar.
Således var vi inte tre stycken som höll fast illrarna. Men vi var tre som höll på.
Men om man bortser från det så skulle jag hellre vara tre stycken som höll fast en iller än att söva dem för lite tandsten.
Nikita blir snart 7 år. Skulle aldrig sva henne för att skrapa tandsten. Men att låta en människa hålla henne i nackskinnet medans jag skrapar har jag inga problem med.
Om detta gör mig okänslig för mina illrars känslor så får ni tro det. Tror inte de tagit värre skada av detta än när jag har tillrätta visat dem när de varit dumma.
Och något trauma tror jag inte de varit utsatta för.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
jag kan inte påstå att det kan vara farligt att hålla fast en iller för att skrapa tandsten. man håller ju ibland fasst dom när dom gjort hyss och ska ge sig. och som åsa säger att lite äldre illrar kan ju bli jätte dålifga av att sövas

#20: Likadant, hur gör folk när de rensar öronen på illrarna? Jag håller mina i nackskinnet då med.
Så de får uppleva detta trauma oftare än med tandsten således.
Handen på hjärtat folk, hur håller ni era illrar när ni gör rent öronen? Jag håller fast för att inte riskera skada dem. Åker ni till veterinären och söver dem?
Audiatur et altera pars

jag måste faktiskt hålla i mina illrar när jag badar dom också.. speciellt elliott.. kanske en ide att söva honom innan bad?

Nope, jag håller mina i nacksinnet både när jag rensar öronen och skrapar tandsten.

Jag kan bara säga..
Jättebra att ni tar tandsten utan att proppa era djur fulla med läkemedel. Varje sövning är en risk trots allt, såväl för människor som för djur.
Jag höll fast min Turbo här i veckan med en hand. Han pep och ylade högt och missbelåtet. Man skulle lätt kunnat tro att jag höll på att plåga honom. Men klagomålen var för att jag höll i nackskinnet. Jag testade att bara hålla ner honom med ena handen utan att ta i nackskinnet och skrapa lite. Inga klagomål då inte. Men då fick jag kämpa med en kålmask och diverse risker med att skada honom i tandkött och på andra ställen på kroppen.
Ett djur som sövs kanske inte stressas upp på samma sätt vid själva skrapningen. Men en bra illerägare har från första stund man tar en valp börjat vänja den vid att man petar i munnen.
Min Trixie är ett litet nervknippe. Hon högg så fort man petade på munnen förut. Men jag började ta upp henne varje kväll och prata lugnt med henne. Sedan tog jag tandskrapan och lät den gå utmed hennes tandrad. Jag skrapade inget då eftersom hon hade fina tänder. Men detta gjorde att hon vande sig vid skrapan och vet att hon inte kommer att dö av processen.
Jag har nu illrar som jag kan skrapa, trots vissa protester.
Den där burken ni pratar om kostade 179 kr när jag köpte den (förra året). Man ska använda 1/4 skopa i maten
Mvh Jenny
ja av 6 illrar jag haft har jag hållt i nack skinnet vid öronrengöring och badning på 5st iaf då man ska shampoonera in. det var bara zeke jag hade som självmant badade och älskade när man gjorde rent öronen. det tyckte han var super mysigt. och stog man i duschen med stängd dörr då blev han tokig och stog och kraffsa tills han fick komma in och när man öppnade då kutade han ordagrant in i dusch strålarna och stog där och mådde gott=)
Tandstenen är ju ett stort problem, då illrar inte som hundrar förstår "var still!"
Jag måste dock säga att jag haft tur, enda gången jag behövt göra det har kastreringen vart närstående, o då måste de ju sövas ändå, så att skrapa gaddarna när de ändå är sövda är ju lika bra har jag ansett..
Sen ska jag nog införskaffa plaque-off som League tipsade om, låter som ett bra alternativ, för jag ser inte fram emot dagen då jag får hålla illern o skrapa, de är tillräckligt illa med öronen..
Paulina
#26 vilken härlig iller :) såna skulle man ha ! Synd att mina inte är nåhgra vatten älskare, skrolla behöver bara se eller höra vatten såå hittar man henne inte, groggite kan iaf nosa på vatten ;)
har bara en sak att säga, illern kan inte dö när man håller fast den för att ta tandsten (hur mycket den än må hata det), däremot kan illern dö under narkos. Tandsten är inte livsviktigt att ta bort,(om det inte är så illa då att illern blir inflammerad i hela tandköttet, då måste man ju gögra ngt.) en veterinär kan hjälpa en utan att behöva söva. Mina ska endast sövas om det handlar om något livsviktigt såsom operation, annars är det bara försöka lugna ner dem, det handlar om ett par minuter.
För det första får man inte bort all tandsten genom att bara skrapa. Det värsta får man bort men inte det som sitter brevid tandköttskanten.
Skrapar man närmare tandköttskanten så blöder det och gör ont. Dessutom är händer det att man kan skada emaljen när illern inte är still och det är inte lätt att hålla illern stilla även om någon annan håller.
För det andra så är det inte så farligt att "söva" illern en kort stund. Man söver inte illern lika hårt som vid en kastrering eller operation.
När man söver illern lätt så kommer veterinären åt bättre och eftersom nästan alla använder sig av ultraljud får de även med den osynliga tandstenen som sitter vid/under tandköttet.
Dessutom minskar man risken att skada emaljen och tandköttet när illern faktiskt är stilla.
Jag är verkligen inte för att söva i onödan, jag vet riskerna, och jag tror inte heller att Åsas och Hannas illrar fick skador eller men av det. Men det finns en hel del + med att låta veterinären ta tandstenen ordentligt istället för att ta en del av den själv då och då.
Sara
Det här känns som ett typiskt fall av illervärlden.. Nån får höra nåt på avvägar som missuppfattas och så överreageras det…?
Jag föredrar också att ta tandstenen utan sövning. OCH… Det rör sig om att försiktigt skrapa tandsten, "dra" förstår jag inte hur du menar…
hur ser man tandsten alltså hur ser den ut?
gul/brun/grön beläggning på tänderna. Oftast blir det de tänderna som är lite längre bak i munnen.
ok ja jag har då inte sätt någon på miilo iaf men nu e han så busig så det går inte att kolla. men på träffar brukar folk visa tips på att klippa klor man kanske ska kolla nästa träff om inte någon kan visa hur man skrapar=)

#34: Miilo är väl valp? Han har säkerligen inte fått tandsten ännu. :-)
#31: haha, visst känns det så.
Sedan är det så otroligt mycket som kan misstolkas beroende på hur man säger eller skriver en sak. Hur det berättas liksom. Jag tyckte att det Guteillern skrev lät hemskt innan jag förståd vad det var hon pratade om.Då jag var med så vet jag att det inte alls var så traumatiskt och hemskt som det lät i #0. Men även jag reagerade vid första läsningen med gud vilka hemska människor :-)
Audiatur et altera pars
#35 ja miilo är en valp på 6 månader=) men jag har inte sett detta på mina tidigare illrar heller

#36 Kingen hade tandsten iaf, han gick jag till arken med och dom hjälpte mig gratis och det gick jätte bra=)
ja han hade då inget när han va hos mig därför blev jag lite fundersam nu vad alla surrar om att deras illrar har tandsten

jaha okej
men man får ju hålla koll och har man det där pulvret så slipper man ju kanske detta ändå=)
Det bästa sättet att undvika tandsten är nog ändå om man får sin iller till att äta råa ben, typ kycklingvinge… Milton hade som ettåring redan rätt ful grön beläggning på "tuggtänderna" där bak, men den har han helt eliminerat genom att knapra i sig kycklingvingar.
ja men miilo vägrar fortfarande att äta sådant=(
#31 och #35
Det här var vad HannaM PM:ade till mig…knappast på avvägar.
"Tja, vi var ter stycken som höll i så det var svårt för dom att röra sig=) Det gick otroligt bra med allihopa faktiskt,"

#43: Nej inte på avvägar, men det är ett bra tecken på det jag skrev. Att man kan tolka det skrivan och talade på olika sätt.
Om man tänker på ett sätt när man skriver eller säger en sak, kan man få för sig att den man talar med tar det på samma sätt. Så är det dock inte alltid. Eller ytterst sällan har jag märkt.
Jaja, nu vet du hur det gick till i alla fall. Och hur är det. Håller du dina i nackskinnet när du gör ren öronen? Eller söver du dem hos en veterinär? Det tog lika lång tid faktiskt.
Audiatur et altera pars
En sak jag suttit tänkt på…
…Inget i inlägget säger något om var på jorden detta skett.
…Inget i inlägget säger om jag varit närvarande eller fått vetskapen på annat sätt.
…Inget i inlägget säger vilka personer det handlar om.
Jag gjorde bara så som flera andra här inne har gjort…skrev av mig den förtvivlan jag kände (vilket står i inlägget). Ändå dessa reaktioner.
Du har helt rätt i ditt antagande "Det bästa sättet att undvika tandsten är nog ändå om man får sin iller till att äta råa ben". Sedan vi började ge ben med kött i september, har den tandsten som några av våra hade försvunnit helt eller är på väg att försvinna.
"Håller du dina i nackskinnet när du gör ren öronen?
Om det behövs, men inte hårdare än att dom har rörelsefrihet. Det kan vi ge dom eftersom vi inte rotar längst ner i örat, vilket kan skada illerns trumhinna.
"Eller söver du dem hos en veterinär?"
Inte för öronrengöring, däremot för tandsten. Dom vaknar till ur narkosen efter ca 30 min - 1 timme, sedan somnar dom om i vanlig sömn. Ofta är dom uppe och undersöker omgivningarna efter 1½-2 timmar.

#45: Kanske får du de reaktionerna då vi som faktiskt var med insåg att du fått en felaktig uppfattning av det hela. Och då vill man gärna berätta vad som verkligen har hänt. Synd att låta folk gå omkring och tro saker som är fel då man kan berätta hur det gick till. Eller hur?
Otroligt svårt att hålla en iller i nackskinnet utan att de har rörelsefrihet av vissa mått. Åtminstone kan inte jag det. Dock håller jag så de inte kan svänga med huvudet. Detta då jag vet att det finns de som råkat peta topsen i ögat på sin iller av misstag för att illern gjort kast med huvudet. Sådana kast vill jag inte ha på en iller när jag fixar öron eller tänder. Således håller jag mina likadant oavsett öron eller tänder.
Sedan är det upp till var och en om man väljer att söva sin iller eller inte. Man väljer själv vilka risker man tar på sina djur. Jag väljer att inte riskera minas liv meden sövning.
Audiatur et altera pars
"Otroligt svårt att hålla en iller i nackskinnet utan att de har rörelsefrihet av vissa mått. Åtminstone kan inte jag det."
Ja, visst är det, då är vi två som inte klarar av det.
Det räcker med att illern gör en liten rörelse med käken (vågrätt eller lodrätt), för att olyckan ska ske.

#30 väldigt bra skrivet angående tandsten, så tycker jag oxå.