Vikter hane / hona
Åh så söt :) ! Tack för svar
Åh så söt :) ! Tack för svar
Mina käkar både Orijen mixad med arcana grassland + barf. Hanen 1,5 år kastrerad väger 2,1kg jag vet han e tjockis :). Honan 5 mån väger 1 kg.
Gick han ner något i vikt när du kastrerade honom :) ? Va de kirurgisk eller chip? Mvh
Naeeee det var länge sen minns inte riktigt om han gick ner i vikt. Isf inte så himla mycket heller. Han fick ett chip då. Måste nog chipa om honom snart om viktuppgången beror på detta fast det har inte ens gått ett år.
Okej :) tror min hane på ett halvår Kommer bli stor då han växer ett halv år till. Och väger redan 1750gram. Kastrera är väl inget måste ? Jag ska kastrera min hona. Då behöver jag väl inte kastrera hanen
#6: Viktuppgången lär nog bero på att det är vinter och de flesta illrar lägger på sig en hel del vikt på hösten, det är helt naturligt.
Min ena kille väger 1530g på sommaren och 2000g på vintern. Min andra väger 1400g på sommaren och 1900g förra vintern som var hans första, har inte vägt honom på drygt två månader. .
Chipet behöver du ta ett nytt när hans testiklar och brunstbeteende kommer tillbaka., inte när han går upp i vikt ^_^
#7:
Din hane borde vara som störst nu under vintern. Men om han är född sent så kanske han växer lite till. Det är svårt att säga.
Kastrera kan ju vara trevligt om du vill undvika brunstlukt, kisspår längs hela golvet och revirmarkeringar (dvs kiss) på i princip allt i golvhöjd. Det finns bra skäl till varför Sid kallades för snigeln innan han fick sitt chip.. t ex
Illrar som inte är kastrerade kan vara en pest och pina för sin omgivning och sig själva. Mina hanar har innan chip dragit runt och juckat på både sina leksaker och sina illerkamrater. Det blir inga valpar, men hanarna kan skada sina kompisar ändå. Så enligt min åsikt är det alltid värt att chippa sina hanar även fast honorna är kastrerade.
Tack för svar :) ska ta mig en funderare. Han är absolut världens snällaste bara gosar och pussas :)
#7 Illrar växer ungefär ett halvår och är vanligen som störst sin första vinter. Så möjligt kommer han inte lägga på sig så mycket mer. Om du har en okastrerad hane med andra illrar så finns risken att han kommer förösk para sig med de andra oavsett deras läge vilket kan vara farligt för honan om hon blir penetrerad utan att vara i löp. Det kan också funka bra. Men allt beror på individerna.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Hon ska Fortfeande kastreras. Och Ted lika så :)
#11 ja men även om en hona är kastrerad och går med en okastrerad hane så finns risken att han kommer para sig med henne. Ibland funkar det utan problem, ibland blir det problem.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Samt att fast de säger en tid för chippen så fungerar det olika på individer så säger de att det ska funka ett år så kan det lägga av tidigare, vad jag lärt mig.
Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. 
För vissa håller det ett år, för de flesta i 2 år. Så har vi Alice och Vicente. Alice blir 6 år i vår och Vicente 5 år. De har båda fått ett enda chipp som håller än 😁
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vissa har det bra! Haha 😃
Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. 
#15 2 år har det varit här på chippet som skall hålla kortast tid. Nu på kiba verkar det kunna gå mot 3 år. Känner ännu chippet rätt bra. Men hon är liten och inte speciellt hormonell utan chipp. Kanske har lite med det också.
Jag har en okastrerad hane. Han är supergullig, jätte snäll. Sniglar inte och enklare än tidigare okastrerade hanar jag haft/mött. Men han vill ha allt. Stjäl kvinnors underkläder(måste dock va spettstrosor, alla bh funkar)😃. Juckar på golvmoppen. Bästa är om den luktar av tjejillrarna.
Men han ger sig även på mina tjejer fast de inte är i brunst. Ger sig på kastrerade honan. Först är det bara lek sedan skall han dra dom runt halva bostaden till lämpligt ställe att försöka jucka. De skriker och tjaffsar emot. Vilket gör att han tappar tålamod och biter hårdare i nacken. Blir mer sår. Ena av tjejerna blir stressad och diaree bajsar där hon står.
Så han får fortsätta va min gullegris fast på andra delen av lghten där tjejerna inte bor. Tyvärr kan han ge lite sömnlösa nätter då han står och ruskar med tassen under dörren in till honornas rum.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
På tal om okastrerad juckande pojke så hade jag en iller som juckade på ett gosedjur så han fick in en massa skräp under förhuden, fick en infektion så penisen svullnade rejält och ett hårstrå som blev som en snara som skar hål på slemhinnorna på penisen. Riktigt ruggigt 😳 Förresten har jag aldrig chippat med det som ska hålla i ca 4 år. Så de har hållt riktigt länge men Vicente har haft problem med fällningen sista 2 åren så han måste chippas om oavsett.
Sajtvärd på Iller.ifokus