Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1090 ggr
Luisa
0

Frågor om illrar

Hejsan! Ända sedan jag kom in på iller.igokus för första gången har jag läst på massor, och ju mer jag läst om de, desto mer verkar de som ett djur för mig. Tanken är att jag kommer Att skaffa iller när jag har stabil ekonomi och ett permanent boende, så det kommer att dröja ett bra tag tills jag skaffar iller, så just nu vill jag bara få reda på så mycket som möjligt om dem. Därför tänkte jag ställa några frågor som jag undrar trots att jag läst alla de nyaste artiklarna här. Här kommer mina frågor: 1. Rekommenderar ni att köpa två illrar samtidigt eller skulle ni hellre rekommendera att först köpa en och sen en till efter ett tag? (Motivera gärna svaret) 2. Hur mycket tid brukar ni spendera med att leka med era illrar? 3. Finns det några generella skillnader i beteende/sätt att vara, hos honor respektive hanar? 4. Hur kontaktsökande brukar de vara? Följer de gärna efter en runt i huset? (Skulle gärna vilja höra från någon som har flera illrar) Tack på förhand :)

JossanH
3

Hej kul att du hittat hit! 😊 1. Rekommenderar ni att köpa två illrar samtidigt eller skulle ni hellre rekommendera att först köpa en och sen en till efter ett tag? (Motivera gärna svaret) - har man inte iller sedan innan och erfarenhet av djuret så skulle jag säga att köp en åt gången. Lära känna en först och lägg mycket tid på den så kan du skaffa andra när du känner dig redo för det. Risken är annars att 2 jämngamla valpar hellre tyr sig till varandra än dig och att det blir lite övermäktigt i början om man inte vet exakt vad iller är för djur. 2. Hur mycket tid brukar ni spendera med att leka med era illrar? - när jag hade illrarna löst hemma (innan vi fick barn vill säga) så avsatte jag inte så mycket tid för just lek men gick ut med dom på promenad i stort sett varje dag. Mina första 3 illrar kunde jag ta ut alla samtidigt och dom var jätteduktiga på att gå i koppel. Då blev det ju ofta promenad, gräv och buspaus inbakat i den tiden. Det var oftare illrarna manade mig till lek än tvärt om 😜 Nu bor illrarna mycket ute och har ett eget illerrum så blir inte så mycket tid för bus mer än när de byter utrymmen för då brukar de bli glada och skutta runt lite. 3. Finns det några generella skillnader i beteende/sätt att vara, hos honor respektive hanar? - hanar brukar vara lite latare och honor lite mer ettriga. Men det finns förstås många individer som är precis tvärt om. Själv föredrar jag hanar (har haft 5 hanar och 2 honor) men har just nu en hona med så grymt mycket personlighet att hon satt djupa spår i mig ☺️ 4. Hur kontaktsökande brukar de vara? Följer de gärna efter en runt i huset? (Skulle gärna vilja höra från någon som har flera illrar) - följer ofta efter och vill vara med. Därför är det verkligen inte optimalt att inte kunna ha dom löst, men klart att de kan må bra ändå. "Man öppnar sopskåpet, slänger något, tar ut illrarna ur skåpet och stänger" typ 😉 Ibland räcker det att tänka "kissnödig" så står det en iller vid toadörren. Lite så är det. Hoppas du blev lite klokare 😊

Sajtvärd på Iller.ifokus

iCornflakes
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

1. Börja med att skaffa en. :) Lär känna individen & hur illrar funkar. När man väl skaffat en är det svårt att inte skaffa en till. Men då har du *förhoppningsvis* lärt känna din första iller & vet hur dom fungerar! Jag & min sambo började med att skaffa en liten illerpojk först. Hade honom ett tag innan vi bestämde oss för att ta över två till. De blir lite mer självständiga när de får kompisar tycker jag. Dom leker väldigt mycket med varandra, utforskar huset tillsammans och sover i en enda hög. 2. Våra tre har ett eget rum som de sover i under natten och ibland när vi inte är hemma. De släpps ut runt 8-9 varje morgon och då är de ganska slappa. Sedan går dom lösa i huset. Det är väl inte så att man har typ "lektimma", det är mer när man går runt i huset och dom börjar leka med/runt en som man busar lite. Dom är som sagt duktiga på att leka tillsammans. Men det blir nog ett par gånger om dagen i alla fall. 3. Har bara haft hanar än så länge, kan inte säga något vettigt om detta. :p Kan väl säga att de tre hanar jag har nu har så olika personligheter. En är ganska neutral / en annan är väldigt försiktig, lugn, hittar inte på mycket hyss / den tredje var helt knäpp när vi fick honom. Bet väldigt mycket & hårt, jagade fötter osv. Nu är han såååå gosig. Han leker hellre med oss än de andra illrarna, sover gärna bredvid oss, tycker om att vara med hela tiden. Alla tre är underbara. 4. Hahaha JossanH! "Man öppnar sopskåpet, slänger något, tar ut illrarna ur skåpet och stänger" - story of my life. Nä men dom hänger gärna med typ överallt hela tiden 24/7. Har hänt flera ggr att jag fått "lura" in dom i vardagsrummet, springer som en idiot till ytterdörren för att hinna öppna/stänga innan dom försöker smita ut hahah. När alla ligger & sover så smyger man för att slippa illrar som förföljer en. När jag kommer hem brukar de komma och möta mig i dörren. När jag sitter på soffan med mobilen kommer de och klättrar upp på huvudet, in i mobilen, under fötterna och överallt.

Luisa
2

Tack så jätte mycket för svar! Det är deras lite småtokiga sätt att vara på som har fått mig att fastna för just iller, och tro det eller ej, så längtar jag ännu mer till Att skaffa iller efter att jag läst era inlägg 😃