Förstoppade analköttlar men skunkar
Kan en iller ha förstoppade analköttlar men ändå skunka?
Har suttit och funderat massor på detta sedan Flygande Illern nämligen.
Enligt allt jag vet sedan tidigare borde denna ekvation inte gå ihop.
Men jag är otroligt intresserad av att höra vad ni andra vet/tror om saken ifråga.
Något ni varit med om eller hört något om?
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jepp!
De kan lägga gigantiska skunkar såväl som inga skunkar alls. Tror inte det har med det att göra riktigt… Skunken kommer ut ändå många ggr, verkar det som!

Men hur kan det vara förstoppat om de ändå kan skunka? Det är ju för att det är förstoppat som de inte kan skunka. Hmm, fortfarande känns den ekvationen inte logisk.
Audiatur et altera pars

Skunken är väl mer som en fis, dvs luft mer än gegga. Skulel du inte säga det med?
Förstoppningen är som ett skitäckligt var… Så kanske kan fisen passera stoppet ändå? Vad vet jag… Eller så kanske de har stop, men det släpper tillfälligt litegrann när illerns skunkar. Det avhjälper ändå inte problemet, för förstoppningen är antaglgien mer som en inflammation. Det är därför man dels tar hand om stoppet tex genom att spola rent "rören" samt ger dem medicin mot inflammationen!

tja, elliott hade totalstopp i ena.. den andra var trög men gick att handklämma så gissningsvis så kunde han skunka med den litegrann? för han kunde skunka….

haha, sweeeeet… *gör äckelminer* Så var det nog på Alba med, om jag inte minns fel….
Dino kunde skunka trots sina överfulla analkörtalar, och dom var inte nådiga dom inte. Så jag tror nog att dom kan vara igen täppta men ändå skunka.
det kan ju omöjligt vara stopp om de kan skunka. Håller med dig Åsa- det går inte ihop sig!
En illerskunk är inte bara luft. Skunkar de på något så sätter sig lukten vilket det inte skulle göra om det endast var luft. Skunkar de riktigt illa kommer det även som lite tjockare gegga.
Däremot är jag övertygad om att de kan skunka även om körtlarna är inflamerade, fulla etc- men är det stopp så är det stopp!
Sajtvärd på Iller.ifokus

#7: Tack, där kom mina funderingar och tankar. Tror jag måste ringa en veterinär och höra. :-)
Fick ju höra på utställningen att dommaren ansåg att Beldin var förstoppad.
Själv är jag övertygad om att han kände grabbens kulor på väg tillbaka. ;-)
Okej, inte snällt att säga om en dommare, men om folk känt den stank och det som var dagen före när Beldin kom ihop sig med fel iller då hade ingen trott på förstoppning i alla fall :-)
Audiatur et altera pars

Jag har sett förändring på Stifflers bak sedan Leo flyttade hit. Nu skunkar Stiffler såfort han blir rädd eller attackerad. och som följd är han lite mer "svullen" i baken, dock inte svullen som i analsäckinflammation, utan mer som i något sorts "beredskapsläge" för attacker från leo… hahaha.
Leo däremot har riktig analsäcksinflammation så jag ska boka tid i dagarna.
Den här frågan är knepig. Tigern hade väldigt hårda analsäckar och han mysfiste hela tiden, och då menar jag hela tiden. Men det visade sig att hans ena analsäck var full men inte den andra. Svårt det där!!
En iller som opererats för sina analsäcksinflammationer, stank värre ju mer inflammerad han blev.
Det som kleggar ihop är varet och detta klegg lämnar doftpartiklar till illrarnas skunkfisarna.
Vanlig luft innehåller också små doftpartiklar. Dessa doftpartiklar, precis som doftpartiklarna i illrarnas skunkfisar, är för små för att klegga ihop.