Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 346 ggr
cupiid
0

var kommer stanken ifrån?

jag undrar exakt var stanken kommer ifrån, finns säkert några trådar med svaren men gör en tråd ändå.., är det huden eller analköttlarna? vissa säger att dom opererar bort dom.. tycker iallfall den starka doften klias ganska mycket, och nu specielt när jag badade henne så luktade det extra mycket..varför?

JossanH
0

lukten från iller kommer, precis som på en hund, från huden. men illern har en försvarsmekanism som gör att de kan tömma sina analkörtlar och avge en väldigt stark lukt. men detta gör dom bara när de blir rädda etc. Baadas illern ofta så produverar den mer fetter för att återfå balansen i huden vilket innebär mer lukt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

smurfb
0

ett tillägg utöver det jossan skrev, man opererar INTE bort analkörtlarna på illern i sverige! Har man illern som husdjur får man stå ut med deras mysskunkar :)

P.S såg visst nu att jag har snott joels konto, det är alltså emoflickan som skriver :) så inte joel blir förgrymmad på mig! .:p

AlbaStiffler
0

Om man opererar bort dem av medicinska skäl (tex att de har problem med analkörtlanra) kan iller bli inkontinent, dvs den kan inte hålla sig och bajsar/kissar på sig hela tiden… Inge kul!