Iller iFokus

Iller

Etikettersäljesköpesomplaceras
Läst 318 ggr
chabo
0

iller kille sökes

Hejsan alla iller fans!Är en ensamstående mamma på 42 år, till en kille på 18 år och en tjej på 16 år.Tjejen har tjatat om en iller två års tid och nu har jag gett med mig, blev så stört förälskad i grannens lilla iller tjej.Så lek kompis fattas inte.

Därför undrar jag om det finns någon som har en kastrerad iller kille att överlåta till mig eller sälja för en billig peng.Jag har två hundar blandraser.Illern får komma till ett varaktigt hem.Har letat ibland annonser men alla är så dyra och jag tror alla bor nere i södra sverige.Vi finns i Mora Dalarna,Kan åka en bit men inte till södra sverige.Djur affären har,men vi vill ha en som är lite äldre än en unge.Eftersom det är första gången vi ska ha en iller, hoppas ni andra tycker det är rätt tänkt.Det är jätte roligt att vara ute på alla iller sidor och läsa om alla rackartyg illrar kan hitta på.

En fråga till sist:Alla undrar om en iller ska bada men ingen fakta får man hur varmt eller kallt vatten illern vill ha.

Håller tummarna för att våran underbara kompis finns där någonstans.Tack för ordet

AlbaStiffler
0

Kul du att du är i illertankar. Att tänka på är att den kanske inte funkar med dina hundar, speciellt om de har minsta lilla jaktinstinkt. Har du kollat dem med grannens iller?

Om du tar huvudansvaret för illern är det säkert inget problem att hitta en bra iller. Tyvärr är det många tonåringar som skaffar iller och sen inte klarar av ansvaret, och därför finns det hur många omplaceringar som helst dom dyker upp stup i kvarten. men du låter seriös, så det är ju bra! :)

Här på forumet kan du fråga precis vad som helst och det finns massor av info att söka. Jag håller med dig, att skaffa en äldre omplacering, hona eller hane är alldeles perfekt för första illern. Nån anledning till att ni helst vill ha hane? 

Djuraffärer ska man undvika, man köper ju inte en hund på en djuraffär, av samma anledning. De har ofta ingen stamtavla och kan därför vara sjukare illrar med kortare livstid. med stamtavla menar jag att den är avlad på bra och friska gener, inte på snygga gener.

Man badar illern så sällan man kan, kanske nån enstaka gång per år till max en gång i månaden. Ju mer du badar, destå mer kommer den producera lukt… lite så är det. Men man badar/duschar den i ljummet vatten, lite varmare än för kallt. När det är lagom blir de oftast lugnare, vanligast är att man badar för kallt och då sprattlar de mer! :-)

ViktorMarina
0

håller med albastiffler i allt där, tänkte bara tillägga att en iller har lite högre kroppstemperatur än vad vi har, och därför brukar jag ha ungefär så varmt som jag vill ha när jag duschar, och liiiite liiite till.. det brukar bli perfekt :)

AlbaStiffler
0

Här fanns annars en hona på 1,5 år, såg fin ut. Vart i sverige hon fanns stod dock inte… http://www.blocket.se/vi/13755822.htm?ca=15_s

AlbaStiffler
0

#2> Duschar du kallt? Om jag hade så varmt som jag har när jag duschar så skulle jag skålla illern… hehehe. Nä, men en temp som är behagligt sval, fast som man som människa ändå kan sätta sig i utan att frysa…

ViktorMarina
0

#4: haha, jag vet inte, det kanske jag gör! våra tycker det blir behagligt och skönt iaf :)

Pandae
0

#3 det står att annonsen är från Klippan och det ligger här i skåne, ca 3 mil utanför Helsingborg, så det lär vara för långt bort:/

Kul att du vill skaffa iller. Dom är underbara djur^,^

[tiiia]
0

#2 vart bor du? finns två kastrerade hanar i linköping som fortfarande söker hem tror jag?

Pandae
0

Dom i linköping som Smex (här på ifokus) har ska flytta hem till lenore (här på ifokus). Jag ska hämta ner dom på söndag=D
(förbiresande:)
Om det var dem två herrarna du tänkte på?

chabo
0

Jo jag är seriös,med att ha en iller.Ang. att min dotter kommer att ledsna har jag räknat med, så iller kommer att vara min i slut ändan.Just nu är det jag som driver på Att skaffa iller.*L*.Jag har haft kaniner,katt,fåglar,ökenråttor,häst och hundar, Smådjuren hadde jag när jag var ung men en viss djurvana finns där dock.

Vill ha en hane för att den är större,och kan hänga med när hundarna tar sina promenader och lek stunder.I sele förstås.

Faxlin
0

Vattentemeperaturen skall vara samma som du använder när du badade dina barn när de var bebisar. Alltså 37%.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

JossanH
0

vad härligt att ni vill ha iller! :P

Som sagt, det du bör tänka på är nog mest att den ska funka med hundarna och sen att du kanske får möblera om lite när illern flyttat in. ingen iller är den andra lik. Mitt hem är illersäkrat för mina illrar och kan vara rena lekstugan för andra! ;) Tex så måste alla blomkrukor (som vill grävas ur) stå på behörigt avstånd.. men det lär du märka!

Kan bli lite klurigt att hitta en iller som bor så högt upp i landet men lycka till!

Sajtvärd på Iller.ifokus

chabo
0

Det där med blomkrukorna och blomjorden vet jag redan,det har jag läst mig till och så har grannens iller redan varit och utforska jorden i hennes blomkrukor snacka om att illern var lycklig.Har också läst att man kan lägga i stenar i krukorna fast dom skulle vara 5 cm stora och ligga 5cm djupt,tydligen tycker iller inte om att gräva där sten finns.Tänkte jag skulle pröva innan blomkrukerna flyttas.Ang möblemanget tror jag att det passar illern så tror inte att det behövs möbleras om,men det visar sig med tiden.Ska köpa nya möbler men efter att illern har bott in sig ett tag.Så möblerna är jag inte rädd om precis.Hundarna är snälla och ingen jakt i dom,sen är jag ledaren här hemma,så jag får tala om att illern rör dom inte.Annars har jag det så att jag kan stänga med grind så iller kan röra sig fritt.

Tar gärna emot tips och problem som kanske kommer med en ny iller.

Smeagol
0

Har skrivit gb till dig iomed att du bor i mora…

AlbaStiffler
0

Man kan sätta finmaskigt hönsnät över större blomkrukor åxå, helst nån cm över jorden så illern inte når ner med en tass. Annars vad gäller mindre blommor måste man flytta dem ändå, där räcker inga stenar. Kan man knuffa ner en sak eller välta en sak så kommer illern med största sannorlikhet att göra det. hehehe. Riktiga hyssmakare är det.

Angående att hitta iller i närheten är det som sagt ofta svårt. Men fattar du intresse för en iller i södra sverige (där de flesta finns) så kan du alltid kolla här om någon här kan ta med den norrut, tex till Sthlm eller annan stad närmre dig. En liten bit måste man nästan resa själv…  Nackdelen med att få en iller uppkörd är att du inte får träffa ägaren eller illern innan du väljer den…

Var beredd på att det kan komma att kosta lite i början när du skaffar en ny iller. Dels är det försäkring på 500 spänn ungefär. Den bör tecknas DIREKT då du har 20 dagars karenstid. Försökring är ett måste att ha när man har iller, och den lönar sig alltid, iaf har den gjort det för de flesta illerägare!!!

Sen kanske du måste vaccinera den mot valpspruta, kostar nån hundring. En allmän hälsokoll skadar inte. Speciellt om illern är äldre, så kan det vara bra att kanske ta ett blodprov, kolla glukosvärde (efter insulinom) samt blodkropparna om andra cancersjukdommar gjort blodvärdet nedsatt.

Sen har du allasmåsaker man behöver till en iller, koppel, sele, foder, kattsant (Everclean är bäst tycker jag), massor med bajslådor (finns bra billiga lådor på Ikea), öronrengöringsmedel kanske (utan alkohol då alkohol är farligt för illeröron). Såna här grejer är enkelt att beställa hem från internet, från nån illersida (ex http://www.amhs-illertorg.se/). Ja, vad mer…hmmm…

chabo
0

Tack för alla tips vi får.Vet ni att en vaccion i mora kostar nästan två tusen det har tydligen med mängden  att göra om dom tar hem bara en eller? så vaccinationen sker i falun för  300 kr snacka om skillnad.Alla djur ska vara försäkrade tycker jag om dom råkar illa ut så ska inte plånboken få bestämma hur mycket vård den ska få.Alla djurs rättighet tycker då jag.

Fråga:Ska bygga en egen övernattningsbur tänkte 60 djup,130 lång,150 hög.undrar om höjden är för hög.Ska ha hyllor,hus med gångar i,rör och sovplats.Matplats och låda.Den kommer att bli mysig bara den blir klar.Är bara orolig att den blir för hög,så illern inte rammlar ner och skadar sig.Har frågat och dom verkar inte vara så att dom ska ramla.