Fortfarande orolig!
Max har också börjat att bita andra, i dag så bet han pappa jättehårt i foten och det hjälper ju inte när de redan är livrädda för honom. Pappa skulle bara gå ut genom dörren och så bet Max honom. Han hade varit i rummet i 5 minuter och Max hade cirkulerat runt honom och kollat vad han gjorde, men inte bitit honom. Varför nu? Är det hormonerna det med eller? och hur gör man för att övertyga föräldrarna om att han kan bli snäll, han biter ju inte mig. Konstigt!

Om han e kastrerad så är det knappast hormonerna väl?
Kanske han har blivit lite trotsig?
Eller han kanske blev lekful och blev lite väl entusiastik, mina små biter ibland när vi leker och dom blir lite fö hetsade i leken.

Det kan ju vara så, fast han biter ju aldrig mig och han var inte på lekhumör just då. Han vaknade och gick upp, kollade vad pappa gjorde, bet honom och så la han sig igen. Fast han blev tillrättavisad innan han la sig förstås.
Vill bara att andra ska tycka om honom också.

Är han som normal annars? Har för mig illrarna kan förändra beteende om dom har ont eller nått är fel också.

Hur gamal är Max? Hur funkar Max vanligen ihop med din pappa?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag vet inte riktigt för ingen vill klappa honom, de är för fega. Är vi ute och går och någon modig klappar honom så brukar det gå bra och det har gått bra med mina kompisar innan också. En dag så ändrades det bara. Max han vill inte leka mer, bara gå ut, sova och gosa med mig eller slicka mina fötter. Max är ca 11 månader och har varit leksen innan, nu när han äntligen får vara ute i det stora huset så springer han bara efter mig. Det är jobbigt för jag är hans enda "kompis" och jag vill att han ska ha det bra, men han vill aldrig göra något kul. Jag har funderat på att skaffa en kompis till honom så att han har någon att vara med hela tiden, jag är med honom på morgonen och efter skolan. Mitt rum är ganska stort,så han borde kunna leka när jag är i skolan. Måste bara övertyga mina föräldrar om att det kan bli bättre för Max med en kompis, bättre för mig. Jag känner mig ganska stressad så som det är nu.
Sabina: Förstår att du har det väldigt jobbigt, eftersom han hela tiden tyr sig till dig för att ha en "kompis" att leka med.
Det låter som om han behöver en kompis att leka illerlekar med och du ska nog prata igenom det med dina föräldrar. Är det något dom vill fråga om, som du inte kan svara på, så får dom gärna ringa till mig. PM:ar mitt telnummer till dig. Givetvis får även du ringa eller PM:a, om det är något.
Mvh Ammi

Tack så mycket.
Det jobbiga med föräldrar, fast att det är jag som sköter allt, så säger de bara att det blir mera jobb. Jag skulle gissa på att det blir mindre jobb om man har två illrar och för att inte nämna mindre stressigt för mig. Funderade på att ringa till Anders om Peppe, men med min otur så har han nog redan hittat ett hem. De kommer att totalvägra om det ligger för långt borta och jag vill ha en iller som är lite äldre (kastrerad m.m). Det lilla som jag har hört om Peppe låter i alla fall perfekt.
Jag tycker inte det är mer jobb att ha en eller två illrar. Förutsatt att illrarna tycker om varandra. Fördelarna är att två illrar har varandra att leka med och man då kan få nöjet att se dom busa med varandra, på illrars vis.
Innan du ringer Anders om Peppe eller på någon annan anonns, så bör du ha klart med dina föräldrar. Det blir lätt ännu större problem om det bara dyker upp en till iller och resten av familjen inte är med på det.
Önskar dig och Max lycka till, i samtalen med dina föräldrar.
Mvh Ammi

Du är alltid välkommen att ringa mig med, eller pma om du vill det.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag har pratat med mina föräldrar som säger att jag inte har någon fritid pga Max. De har de nog rätt i, när det gäller djur mår jag jättedåligt om jag inte är där hela tiden. Jag tror att det kommer att ändras om det är två illrar. När det bara är Max måste ju någon vara med honom om jag sover över hos någon. Men om det är två så borde de ju klara sig utan mig om de bara har vatten, mat och toa, eller? Mitt rum är inte så stort, runt 8-9 kvm sen ska vi bygga en utebur som de kan vara i någon gång på dagen. Det borde väl fungera, eller? Jag tänkte, om jag får, ta hem Peppe och kolla hur det är att ha två illrar i några dagar och se hur de fungerar ihop.En iller tar ju inte upp mer tid än en hund?, enligt min kompis.
Tack så mycket allihop, ni är jättesnälla.