Rengöring av öron
Har någon lite tips vid rengöring av öron? Charly avskyr att göra rent öronen och vrider på sig och ålar så fort en tops ens rör vid hennes öron. Hennes öron är i stort behov av rengöring men hon rör sig för mycket för att det ens ska gå att få in en tops i hennes öron. Att åka till veterinär och få henne nersövd känns inte så optimalt så jag undrar om någon kan komma med lite tips. Tacksam för svar :)
Här brukar jag passa på medans jag ändå tar klorna. Lägger jag dom på rygg i mitt knä, droppar fiskolja på magen och under tiden dom är upptagna med att göra rent magen, passar jag på att klippa klor och rensa öron. Vissa av mina är jag tvungen att hålla lätt i nackskinnet när jag tar öronen.
Börja med att lära henne att slicka på magen innan du klipper klor första gången. Det kan bli en ganska explosiv rörelse när fiskoljan väl hamnar på magen :-)
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
#1 Använder Vetegrodds olja vid kloklippning vilket funkar bra på baktassarna, framtassarna är hon rädd om så då får min mamma hålla i henne medans jag tar klorna. Får testa om det funkar med Vetegrodds olja även vid öronringning. Tack för tipset :)
Våran tjej är hopplös på att rulla i bajset så hon blir full med kattsand och bajs i öronen. Vi brukar ta nackskins greppet då oljor och sådant inte funkar för hon rör sig för mycket. Vi håller inte länge, kanske 10 sekunder, sedan somnar hon och då passar vi på att ta en tops och rensa, men endast det som hon behöver få bort. :-)
Vegan, italienare, rockgalen och djurälskare alla dagar i veckan.

Om man börjar med en ordentlig öronmassage så går det lite lättare att få ut 🙂
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Tack för svaren, får prova alla sätten och se vilken som funkar bäst :)

#5 fråga uppfödaren hur denne gjorde. oftast är det enklast och köra på det dom är upplärda med =)
Testade att hålla lite lätt i nackskinmet vilket funkade riktig bra så det blir nog att fortsätta med det.
Vad bra! Se till att inte hålla för länge och efteråt massera lite och ge godis, då är de väldigt villiga att rensas ;D
Vad bra! Se till att inte hålla för länge och efteråt massera lite och ge godis, då är de väldigt villiga att rensas ;D