Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 353 ggr
Smeagol
0

Frallan är INTE gosig!

Ja efter att man haft frallan ett halvår så är han fortfarnade inte gosig:( Det kanske är så att han helt enkelt inte är en gosig iller!? Känns ju väldigt tråkigt:( Men han är ju bra sällskap till smeagol. Man kanske inte kan få allt.

Men de som jag funderar över är detta: Han vill ju nästan aldrig gosa, verkar inte gilla beröring, har faktiskt blivit mer busig av sig, alltså att han kan busa lite med mig ibland. Det somär det konstigaste, är att när pojkvännen är borta, kan han ofta komma tillmig och gosa. Han har nästan aldrig lagt sig vid mig när jocke är hemma. Vad kan de bero på?? Känner han hot ifrån jocke eller?? Ngt måste det vara. Och ett annat beteende som han har när jocke är borta är att han är helt hispig på nätterna!!! Jag jobbar ofta helg och jocke är borta på kvällen natten och festar. Och då är frallan oftast lite mysig men sedan är han aldrig lugn på natten. Så jag frå lov att stänga in honom i transporten så att ja ska kunna sova. Är ju nästan som att han är orolig. eftersom han nästan aldrig har det beteendet annars. Han var ju hispig på natten i början men nu går de bra förrutom när jocke är borta.

Sedan en anna sak som jag tänkt på är att frallan är ganska skygg, fast ändå rätt modig av sig. Och de känns så hemskt när man blir arg på honom. för ja vill ju att han ska komma närmare oss men de känns som att han bara kommer längre och längre ifrån.

Vad ska man göra??

AlbaStiffler
0

Mina illrar brukar bli mammiga och tillgivna när man reser någonstans med dem… kanske får du prova att ta med honom till främmande miljöer mer så att han känner trygghet i att gömma sig hos dig.

Stiffler är åxå som frallan lite, han tyr sig inte till en ens när han blir rädd… Lite trist, men små små steg närmre kommer man honom om man jobbar med honom och är ihärdig. Våldskelning då och då åker han på… hahaha…

skrollan
0

Det där är precis min skrollan ordangarnt tycker jag. Fast erik får kela med henne, hon leker med honom. men hon tyr sig mera till mig, ska sova med mig i sängen, men inte om erik är hemma, hon jobbat natt. Men hon ska komma på egna villkot, inte att man får kela med henne när man vill inte.

Smeagol
0

#1 oki, det var ju bra. ska snart resa med frallan och smeagol om pojkvännen hinner komma hem till helgen. för han är på älgjakt. men om han ej kommer hem så åker ja endast med frallan, kanske kan vara bra det..

#2 ja det där lät bekant. hihi. kanske de är en katt vi har fått, tror du vi blivit lurade eller??? =)

skrollan
0

Haha, inte tänk på det. men nu när du säger det så :)

Smeagol
0

#4 haha ja man vet aldrig, kanske dax att skaffa glasögon.

Idag har jag gissa vad?? Gosat med frallan i kanske 10 min =) YES! Han kom och la sig på min arm, fast man får inte klappa honom för då drar han. Men man undrar ju om han la sig på mig eftersom morgonrocken var så skön!? haha.

AlbaStiffler
0

Kom på en sak till som kanske kan göra att ni får lite mysstund ihop. När Alba var sjuk så fick hon laktosfri grädde med medicin i morgon och kväll. För att det skulle vara jämt och för att Stiffler inte skulle äta upp hennes grädde så gav jag även honom en skvätt. Jag brukade passa på att ta illrarna i mitt knä samtidigt som de fick slicka i skålen. Sen klappade jag dem undertiden. Då var det inte alls något problem att kela. Vill tro att denna morgonsamvaro gjorde honom lite mer tillgiven och kelbenägen.

Kanske funkar det med mutor? Dock inte fast föda, då tar de ju bara det goda och drar in under soffan. *suck*