Iller iFokus

Iller

Etiketterleksakersovställenburarrum
Läst 5143 ggr
Kalispera
0

bygga iller utebur

Hej!

Jag har planer på att bygga en utebur hos mina föräldrar och behöver tips om typ allt :)

vad för nät/galler?

vilket virke?

hur man på bästa sätt får fast nätet i virket?

det va dom frågerna jag kom på just nu, kan nog kommer mer senare.

Tack på för hand!

FerretCrow
0

Galvaniserat mink nät här hemma har jag köpt detta http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Tillbehor/Putsnat-87838/

Impregnerat virke då det är behandlat och håller längre i fukt och inte ruttnar lika snabbt.

nätet fäster du med mälor som dessa http://www.clasohlson.com/se/M%C3%A4rla/Pr406956000

IzzyR0xx
0

Nu har jag inte gjort en egen utebur men gräv ner gallret en bit så de inte kan gräva sig ut. Tak är också bra att ha. :)

Och iaf en sida av väggen borde nog ha nån form av hus eller nåt som vindskydd.. Försök göra så det finns möjlighet till skugga och gärna ha nån form av vattenhål, t.ex en badbalja som är omringad av stora stenar eller liknande så de inte kan knuffa runt den så marken blir helt lerig :P

JossanH
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har kört galvaniserat rutnät på sidorna av buren som vi nitat fast då de satta sig mycket bättre än mälorna. Många nitar går det år om man vill ha en stor bur. Vår är 3x3 meter och 2 meter hög.

i botten har jag lagt plastat hönsnät i 2 lager då vi inte vill gräva ned där vi bor nu.Hönsnätet är bra pga att det är väldigt böjbart och lägger sig efter marken. Lägger man ut en hel del grenar och stenar i buren så hålls nätet ned och gräset växer lätt igenom. Är rena djungeln i vår bur ;)

I 2 hörn av buren har vi lagt jord och grävt upp stora tuvor som vi lagt under några rötter. Det uppskattas av illrarna så att de får lite härliga jordhögar att gräva i och har man en stor rot över så kan de göra gångar under roten.
Som hus har vi just nu ett litet gulligt hus i trä som mitt ex snickrade till illrarna för att de skulle ha det inomhus men det funkar som skydd tills vi har fixat ett större och bättre hus.

Vi har även satt upp en del hyllor i buren, men eftersom vi är långt ifrån klara med allt som ska fixat med vårt hus får resten av bygget med buren vänta lite.

Den här bilden är tagen för några veckor sedan.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Här är en hylla

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Andra hyllan och nu ser man att gräset tagit far ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
1

Och såhär ser en av våra stubbar ut!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Kalispera
0

ideerna flödar när jag läser och ser era bilder!

sarae
0

Här är ritning samt lite steg för steg bilder och färdigt resultat på mina sommarutegårdar

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150182691377921.304472.503807920&type=3&l=74ada14207

Alwyn
0

Kul att se Jossan, jättebra ide med stubben där och jordhögen…så enkelt :)

JossanH
0

#9 att det sett ut så har jag nästan glömt 😂 ska putta andra tråden så du får se hur det tills slut blev!

Sajtvärd på Iller.ifokus