Böld/utväxt på axeln
Hej!
Innan jag åker till veterinären för något löjligt frågar jag här.
Den verkar inte vara mer öm än att man får peta på den så länge hon får äta godis samtidigt, men lite obehagligt tycker hon att det är. Illern är ca 7 år gammal och får medicin mot insulinom sen lite över ett år tillbaka. Hon är pigg och kry, sett att hon fått lite småsår förut när hon varit ute men ingenting som sett konstigt ut.
Det syns lite dåligt på bilden men den är inte helt rund och kanske inte rätt att kalla det för böld. Basen är lite smalare än toppen så ser mer ut som en ballong. Svampformad kan man nog kalla det.
Någon som har sett något liknande? Något som ska tas bort? Ta bort den själv eller veterinär? Jag vet att man alltid förespråkar att åka till veterinären med precis allting, men hon hatar veterinärer mer än jag stött på förut p.g.a. ett extremt dåligt besök för något år sedan samt att det inte finns några vettiga veterinärer i området.
Tack för all hjälp!
Svårt att se på den sista bilden, högerklicka och välj "öppna i ny flik" så ser ni hela.
Ser ut som en mastcellstumör, vilket inte är helt ovanligt vid insulinom. Den ser dock lite svullen ut? (Svårt att se på bilden) så det kan ju hända att den är elakartad. Dock brukar de vara godartade och bara irritera för att det kliar mycket. Gå till en veterinär som får känna på den och säga hur den könns och om dom anser att det är värt att söva en så pass gammal iller för att ta bort den.
Sajtvärd på Iller.ifokus
http://iller.ifokus.se/discussions/4e417ea7d4ebea54de005ebd-mastcellstumorer Här kan du läsa lite om det :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Underbart! Tack!