Honor med valpar
Ja hur har man sina honor när de får valpar? Lösningen är säkert lika många som uppfödare.
Vill berätta något som vi fann väldigt frustrerande här hemma vid en valpning.
Jag hade förberett för att stänga undan Kiara från Nikita och Nala fem dagar före planerad valpning, allt för att inget ska hända mellan honorna och för att förhindra att valparna skadas.
När jag då kom på morgonen för att stänga undan henne, hör jag ur buren (den var öppen fritt att gå in och ur, bara uppställd för att de tycker om den) ett svagt pipande. Börjar således leta efter både valpar, Kiara, Nikita och Nala. Döm om min förvåning när jag hittar hela gänget sovandes ihop i en stor hög. Jodå gick hur fint som helst att ha alla damerna ihop. Men då jag är lite rädd för att något ska hända så särade jag på dem endå. Jag stängde helt enkelt igen den stora buren så att Nikita och Nala fick vara utanför. Ett par timmar senare kommer jag ner, hittar en orolig Kiara och hör till min förtvivlan ett pipande från fel ställe. Letar reda på Nikita och Nala (följde det pipande ljudet) och där ligger de i en transportbur glatt ihop med tre valpar. *morr*
Placerade valparna tillbaka till mamma Kiara som blev jätteglad att se dem igen, och de att äntligen få mat.
Ett par timmar senare kollas de upp igen och åter finner jag valpar hos Nikita och Nala. Detta kan låta roligt så här i efterhand men under tiden det hände var det inte ett dugg skojigt.
Så visst stjäl de bebisar av varnadra. Tyvärr är inte alla så snälla mot varandras bebisar.
Så mitt råd blir att hålla ett extra öga på mor och barn om man har fler illrar.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
När jag fick valpar första gången (har iofs bara haft en gång) Så va jag inte så kunnig. Så jag hade mina illrar ihop. pågen och tösen då. Han snodde juh valparna från henne hela tiden. Vi fick juh sära dom så gick de bättre. Men de fattade juh vi inte först.

Nej, men det är ju så. Man lär av sina misstag. hihi
Sedan är det väl bra att man har uppbackning när man får sin första kull från någon som är van. Men även då kan det gå illa, för vem kan räkna med allt. Ingen! Jag kunde inte räkna ut att hon skulle få för tidigt, inte heller att de skulle lyckas få ut bebisarna genom gallret. Fattar än i dag inte hur de gjorde. Men jag har lärt mig, så nu ska här skaffas kaninburar med höga plastkaneter på. hihi
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

hej tänkte bara höra… ungefär när skulle man kunna känna valparna med handen på magen på en liten illerhona?? altså efter ca hur många dagar? hemma har vi leia (beräknade valpar mellan 8-11maj ) och ja vet itne ja har bara känt försiktigt men ja är inte säker på om ja känt ngn valp
#3 Det är väldigt svårt att känna valparna, om man är inte är riktigt van.
Sweetie är beräknad föda vid samma tid som eran tjej. Vid ett tillfälle har jag lyckats känna en "liten korv", som kan ha varit en valp. Ägaren till hanen hon parades med, hade känt några stycken "småkorvar" redan när jag hämtade hem henne.
Själv är jag för feg, vågar inte klämma så hårt som behövs, är rädd att skada valparna. Har varit med när veterinären palperat dräktigheten och jag tycker det ser ut som om dom klämmer sönder min lilla tjej, huga det vill inte jag göra.
Mot slutet av dräktigheten kan man ibland känna "små korvar" i honans mage och under/i slutet av sista veckan kan man känna (även se) hur valparna rör sig.
Mvh Ammi