Gå med iller...
När jag ska gå med Melwin och Epona så händer följande…
De går bra i koppel på gräset, sen när vi kommer till stenplattorna på framsidan så tvärnitar de i några sekunder, innan de sakta börjar röra på sig.
Sen ska vi ner till skogen, då är det ca 100 meter asfalt, och de verkligen TOTALVÄGRAR att gå, så jag får bära dem till gräset… och då är det en gräsplan som är ca 100 meter innan det blir skog.
50 meter av gräsplanen TOTALVÄGRAR de att gå, får tillslut inse att det inte går, och sedan bära dem 50 meter, då går de finfint…
Sen kommer vi till skogen, och nu är det så att på den ena stigen såg jag en död fågel för lite sen, så kände inte för att gå där, så tar stigen rakt fram som är ca 50 meter sedan kommer man ner på grusvägen istället för att gå på stigar i skogen.
de första 25 metrarna av stigen ner till grusvägen går de finfint, sen TOTALVÄGRAR de att gå, så får bära dem ner till grusvägen.
Väl nere på grusvägen, som är lika bred som en vanlig cykelväg och omgiven av skog på båda sidor, går Melwin finfint, men Epona TOTALVÄGRAR att gå, så får bära henne.
Går ca 300 meter på grusvägen tills vi kommer till en bro, där vänder vi, jag sätter ner Epona också och båda KUTAR hem…
På hemvägen springer de hela vägen, t.o.m över den läskiga gräsplanen och på asfalten…
WHY? Varför kan de inte gå på DITVÄGEN också? :(
golf.ifokus.se

För att den vägen ledde bort från känt territorium mot okänt territorieum. På hemvägen vet de ju vart de ska, och de vill hem fort som fan. Så har alla mina illrar vart. Vägra på bortvägen, men kuta på hemvägen.
Det visar bara vilket otroligt bra luktsinne de har, eftersom de vet att de är påväg hem, även om man inte går samma väg. :-)
haha mina gör tvärtom :P vägrar gå hem. jag hoppas det är för att det luktar så mycket nytt utomhus och att det inte är fel på matte o husse ;)

haha, kul!
lättare att gå hem på eget "lukt stråk" min lille illerbatting han går faktiskt på allt och alla sorters underlag utan problem men jag känner igen det där att det går snabbare hem från mina tidigare "tussar" och trögstartade är dom ju nästan alltid då detär ny mark och nya lukter =D
så är mina med, dom älskar att gå ute och att springa hem är det bästa ;)