Kompostgaller bur. En smart o smidig lösning
När man åker iväg över dagen till vänner eller sova över hos någon så kan det vara svårt att ta med sin iller då inte alla hem är iller säkra o man kan inte ha illern under uppsikt hela tiden. Att ha han i transport buren en längre tid är inte aktuellt tycker jag.
Hos min far så springer min iller runt lite o nosar o kollar på allt men efter en timme början han bli trött o då vill man inte gärna sätta han i transport buren. Tänkte tipsa om att man kan göra en bur av kompost galler (Se bild. Ej min utan hitta på nätet).
En smidig o billig lösning som är lätt att transportera. Jag använder 8 galler så jag får en avlång bur. Då kan jag ställa in transport buren som han sover i, en toa låda, mat o vatten skål. Eftersom den har tak så är den rymnings säker så man kan lämna han o vara säker på att han är kvar när man kommer tillbaka. Lyfter din iller hela galler buren lägg en tyngd på taket eller använd 2 galller o gör en botten som sitter ihop med buren.
Obs detta är ej en permanent bur som han kan leva länge i utan är tanken att man ska använda som ett tillfälligt hem så din iller kan hänga med på äventyr med dig .
Googa kompostgaller bur för bilder o lite olika smarta lösningar.
Sen finns det andra sått att använda din bur på : )
Ej min bild
===
Fast våra små pälsmonster skulle nog inte bli kvar så länge i den där. Definitivt inte vår nykomling Ford som är pytteliten. Hon skulle obehindrat gå igenom maskorna utan besvär. Imie skulle nog få jobba lite hårdare men jag tror nog att hon också skulle kunna klämma sig igenom.

Dom flesta illrar kommer igenom ett kompostgaller tyvärr =(
Sant alt beror på storleken på din iller. Men såg en bild på en som hade satt fast höns nätt på utsidan av varje fyrkant o satt fast med bunt band.

Vanliga kompostgaller skulle jag aldrig använda. Alldeles för lätt för illern att klämma sig ut igenom. Att sätta nät på utsidan är förstås ett alternativ.
Sajtvärd på Iller.ifokus