Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 793 ggr
Hells Angel
5

Löpa ihjäl sig?

Hej, jag funderar på att skaffa en iller, därför har jag några viktiga frågor:

1. Är det sant att hon illrar ofta löper ihjäl sig om den inte kastreras?

2. Är det sant att man kan ge iller honor ett sort "piller" under brunsten så hon inte löper ihjäl sig?

3. Istället för att kastrera, kan man använda "stift" som man brukar ha på hon katter (såna som gör att inte katten löper på ett år)?(såna som man åker till veterinären en gång om året och fixar ett nytt)

4. Finns det andra sett att göra så illern inte löper ihjäl sig förutom kastrering?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

FerretCrow
0

Om en Hona inte kastreras eller paras så ja då är chansen otroligt stor att hon löper ihjäl sig. (förespråkar verkligen inte parning om man inte är super påläst och har ett mål med avel)

man kan välja att krastrera kirurgiskt. alltså en operation.

Eller så kan man sätta i suprelorin implantat (veterinären sätter in det).  detta chip finns i 2 styrkor och det vanligaste man använder är det lilla som håller ca 2 år på iller. Men pratar man med veterinärer så säger dom flesta 6 månader för det är det på en hund ;)

Hells Angel
0

Så är det ofarligt att ha chip? Och hur mycket kostar det att sätta in ett chip?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

VeronicaKahlbäck
0

Jag vet inte vad jag betalade sist men tillverkarna har höjt priset så jag betalade 1600 eller 1800 sist.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Mixxy
1

1800:- fick jag betala för ett 4,7mg chip precis innan jul. Veterinären tog fel och illern fick ett 9,4mg istället *nöjd matte som sparde massa pengar* jag hade funderat på att ta det större chippet men kände att det skulle bli alldeles för dyrt då jag har en eller kanske till och med två illrar till som ska ha ett chip nu i vår.

FerretCrow
0

#4 ja är väl dags för Hoffa med nytt oxå?

Mixxy
0

#5 jag räknar nästan med det, men han får gärna hålla igen nått år till :P

FerretCrow
0

#6 haha ja den slappisen kan hålla sig och hoppas brirsan gör samma