Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 2698 ggr
sarae
0

otacksamma skit unge!

Rickie fastnade just i nått tyg här hemma å jag rusar för att få loss honom. jag vet att han hugger vilt när han får panik så jag försöker hålla bort hans huvud medans jag får loss hans klo. misslyckas brutalt. istället låser han käkarna runt tummens "led" och biter allt vad han kan. jag kan inte släppa mitt grepp, måste ju få loss honom med andra handen, så medan jag försöker få loss honom försiktigt känner jag bara hur min tumme knakar mer och mer och blodet rinner, ser svarta fläckar å känner mig illamående för det gör så *vla ont, men tänker bara att jag måste få loss honom. när han väl e loss fortsätter han att bita, tummen knakar vidare å jag kan helt enklet inte få loss honom. försöker lugna honom men det hjälper inte. tillslut lyckas jag ta mig till köket å få honom under kranen. då släpper han. Men jisses vilket bett! Det slår nog allt hittils! tummen e inte snygg nu vill jag lova! å nu sitter jag bara å försöker sluta skaka.

Norrskenets
0

Uscha va hemskt, hur gick det för Rickie då? och hur gick det med din tumme?

sarae
0

jo det gick bra med rickie…han skuttade glatt vidare sen, lite blöt bara å klon va ok, men jag trimmade ner den för säkerhetsskull. men tumme e stor som en potatis, blå och röd å vill inte riktigt sluta blöda….ont som fan..men jag överlever ;) lite svårt att skruva ihop ikea möblerna jag skulle fixa just nu bara

Strumpan
0

AJAJAJ!! Du får ha tummen under kallt vatten en stund.

Mvh Jenny

Gramse
0

Bilder ??????

sarae
0

nope… höger hand..kan alltså inte ta kort med tunga system kameran :(

Ceciliaolucifer
0

Bilder Sara!!! Du måste!!

sarae
0

har försökt! omöjligt! kommer inte åt avtryckaren med vänster hand :(

emoflickan
0

lägg kameran på bordet o fingret framför o försök knäppa kort :)

Theres
0

men kan du inte ställa kameran på ett bord, hålla tummen framför och sen bara trycka på knappen med vänster hand utan att hålla i kameran?

golf.ifokus.se

sarae
0

nope..har testat..lyckas inte…. ska se om jag kan få hjälp imorgon ;)

skrollan
0

usch vad hemskt. Hoppas det inte blev allt för allvalrigt. åka in och kolla tummen annars! skönt att det inte blev allvarlit med klon.

Tesan
0

Jisses, hoppas lilla tummen blir bättre snart!

sarae
0

nejdå..det e lugnt ;) lite stel å svullen men det ger sig. viktigast e att rickie klarade sig med klon i behåll ;)

skrollan
0

jojo, men även om han är viktig är du det också!

Robinsnel
0

Shit sara! Vi lider med dig.. bra jobbat ;)

Smurfina73
0

Oj jisses…brukar han bitas annars oxå? Du måste åka in och låta kolla och få en spruta. En katt bet mej en gång då jag tvättade honom. Han hade bajsat ner sej i åkburen efter en lång resa där vi flyttade mellan orter. Var inget som knakade men blodet forsade. Iomed jag visstevi i skolan får alla sprutor så struntade jag i det. Dagen efter var min hand extremt svullen och i dom konstigaste färger. Samt att det dunkade i den hela tiden. Åkte in och fick veta jag hade åkt på en elak infektion. Lära under flera dagar gå och låta göra rent och få bandagen bytta.

Man kan bli så arg och desperat i ett sånt läge…men tänk djurets rädsla för att göra ngt sånt emot den som ändå säkert är den käraste den vet. Vi som ser om dom. Hoppas det inte blir nåt mer och att det inte sker igen…

sarae
0

#16 jajemen ;) rickie har varit rätt bitig sen start. Har många ärr efter honom ;) han punkterade tex min tumnagel 2 ggr. Men han e inte elak, han e bara väldigt speciell. han biter inte av agressivitet, han kan bara inte låta bli helt enkelt. de flesta illrar kan hugga vilt när de har ont/är rädda men rickie e rätt extrem där ;) men det e ingen fara. Illrar brukar inte kunna sprida sjukdomar via bett så som katter å hundar gör.

AlbaStiffler
0

#17> Jäklarns vad tuff du är Sarae! Snacka om att sätta djurets välmående först, för tummen,,, Bra jobbat. kanske skulle du skaffa tumskydd för emergencys?

Vattunalle
0

uffa!!!

det bästa grepp jag vet för att klara sånna situationer är att ta grapp med handen från ovansidan med handen på överdelen av ryggen och greppan med fingarna på varje sida om frambenen, drar du ner fingrarna då så kan inte illern få ner huvudet och bita dig och du kan trycka ner han mot marken och samtidigt så har du den andra handen fri att ta lös han på.

Lite svårt att förklara med text men, men,,,

Lärde mig den tekniken av en minkfarmare som gjorde så då han fånga in bitska minkar på rymmen.

Funkar klockrent iaf och räddar fingrar och tummar *s*

*tummen upp*Cool

AlbaStiffler
0

#19> Den metoden funkar för det mesta. Men jag har vart med om att Stiffler vridit huvudet 180 grader ändå och bitit mig i handen… Fast det borde vara omöjligt och fast jag höll han vrålhårt så han inte skulle kunna korva sig ur greppet…

Jag brukar köra med ett likande grepp, fast man greppar runt halsen mer, och håller samtidigt fast/låser frambenen. Det låser halsen/huvudet mer. Ungeför som ett LÖST strypgrepp. *låter hemskt* Det funkar bäst för oss.

sarae
0

#19 brukar oxå köra med det greppet, men rickie har flera ggr kommit åt att bita i alla fall. Fast igår var ju fokus mest på att få loss honom snabbt som attan, så jag tog ett rätt slarvigt grepp. sen e han så jäkla snabb med att hugga så det e sällan man ens hinner fatta ett bra grepp.

Pandae
0

testa självutlösaren på kameran..då tar de 10sec sen tar den bilden..så behöver man inte trycka samtidigt:D

hoppas tummen mår bättre nu:/

Norrskenets
0

#2 ojj, hoppas du inte får problem med tummen. Hur är den idag då?

sarae
0

#23 lite stel å svullen men annars lugnt ;)

Smurfina73
0

#17 du får förstärka och bygga på dina naglar..DÅ är dom för hårda för den lille att bita på. Samt känns obehagliga få in i munnen. =)

Nea
0

Ett litet råd Sara: Jag tycker du skall åka till sjukhuset med tummen för att kolla upp den. Jag själv brukar ta det mesta med en klackspark och tycka att det läker av sig själv. Men hade jag varit i ditt ställe så hade jag åkt. Visst illerbett brukar vara rena men har du otur så kan du få inflammation i leden och få en kortisonspruta i leden eller operera är inte så roligt. Alternativet är att du kanske kommer få problem med leden senare och då kan det vara bra att ha skadan dokumenterad.

Norrskenets
0

håller med Nea. hoppas du åker och kollar så du är säker att du blir bra i tummen