Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 464 ggr
Strumpan
0

Kan någon förklara

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag måste bara fråga hur en viss färg kan vara en risk för en rad sjukdomar. Gärna på ett lätt sätt då jag är ganska iq-befriad….

Min favvibild på herrn =)---------------->>>

Mvh Jenny

sarae
0

Vissa färger/teckningar (sk riskteckningar) härstammar ifrån ren inavel. för att förstärka ett färganlag snabbat har man alltså parat tex mor och son. På detta vi kan man snabbt få de utseendemässiga resultat man vill ha. men när man förstärker en aspekt så förstärker  man även andra saker. Man har genom färgavel skapat mutationer i en gen kallad KIT genen. denna gen påverkar även andra saker i kroppen. Bland annat hörsel, inre organ etc. lite svårt att förklara. men vill du få ett bra svar som snabbt gör dig klokare rekommenderar jag att du läser denna tråd, då särskilt inläggen skrivna av marieB

http://www.rissanens.com/forum/viewtopic.php?t=528&sid=5a00f2b8070137323fedd14b688b63fe

Faxlin
0

Och om det tviste de lärde :-)

Låter någon från sidan som tror på riskteckningarna stenhårt förklara.

Jag tror på vissa riskteckningar. Dessa är Multicollerfärgade illrar (MC) och de illrar som föds och är Panda och Blaze tecknade.

Anledning: Därför att det finns så stort antal av dessa som faktiskt föds döva.
Detta ser man tydligt i tex många franska och amerikanska stamtavlor.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Strumpan
0

#1 länk till ikea?

Mvh Jenny

cannaydia
0

#1 ikeakatalogen? Skubb? hehe fel länk?? :-P

sarae
0

#4 ASG!!!! yop total fel ;) ska genast fixa

Strumpan
0

Men är en osymetrisk tomte oxå en mutatation eller inavel?

Mvh Jenny

sarae
0

#6 osymetriska tomtar står det mycket bra om i tråden jag länkade till (alltså inte ikea hehehe) bara att blädra dig igenom sidorna, en symetrisk tomte och en osymetrisk tomte är faktikst 2 helt olika saker rent "genetiskt"

Strumpan
0

Kopierat från sidan::: I en hel del fall är det alldeles uppenbart när man har med neural crest att göra, som blaze, panda och andra varianter av fläckar, i synnerhet på huvudet. Men det finns också otaliga exempel på hur svårt/omöjligt det är att förlita sig på fenotypen för att avgöra genotypen. Ta t ex KIT-mutationer. Dessa ger ju vita fläckar. Hos vissa djur finns det till synes helt vita individer, men i själva verket är det en KIT-mutation, och det vita är egentligen en enda stor fläck som täcker hela kroppen (förekommer hos gris t ex). Eller ett annat exempel. Vissa färger hos hund kan se ut som om de har vit grundfärg med mörka fläckar. Men i själva verket är grundfägen det mörka, och allt det vita själva "fläcken".

=Kan man säga att vita fläckar är ett resultat av en mutation? Eller är jag ute och cyklar??

Mvh Jenny

sarae
0
Strumpan
0

#9 Haha! Jag är inte så iq-befriad som jag trodde då.

Kommer det en x-man 4-film ska jag anmäla Athlaz så. Jag har ju en äkta mutant!

Tack för era svar, det uppskattas! =)

Mvh Jenny

sarae
0

#10 *ASG* jag har oxå 3 illrar med depigmenteringar så det e inget ovanligt ;)