Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1020 ggr
[LillyJake]
0

Han fastnade!!! Hjälp!

I morse innan jag skulle gå till jobbet, går upp 2 timmar innan jag kör för att kunna leka med mina pälsar och gå med hunden.
I morse lekte jag med Cassie och hennes nya illerkompis Emmet. De har för vana att leka bakom gardiner, filtar osv. De gömmer sig och hoppar mot gardinen o busar. Jag såg att gardinen rörde på sig och trodde att de lekte, men efter en kort stund så tyckte jag att det verkade konstigt att de inte gick därifrån. Så såg jag Cassie i hallen, vilket var konstigt att Emmet inte var med. Så jag kollade och han satt fast! Bakom rören till elementet hade han fastnat med huvet.
Jag fick ju panik och försökte hålla honom lugn o kolla så han kunde andas och försöka få loss honom, men han satt verkligen fast. Och det är ju hans hals vi pratar om, jag vågade ju inte ha dra hur hårt som helst. 
Sen blev han still.. jag ringde min pappa snabbt och hällde all olivolja jag hade hemma över hans hals. I ett sista försök nu när han ändå var still försökte jag vrida honom rätt och dra så hårt jag vågade… Och han kom loss.. Aldrig gråtit så mkt i hela mitt liv… Ringt veterinären och ska dit sedan bara för att dubbelkolla tänkte om han skadat ngt (fast verkar inte så) men iaf så att det inte svullnar eller ngt i halsen.
Han har ätit och dykt i sina rena toalådor p.g.a oljan i pälsen som han ogillar antar jag.
Har försökt torka bort det mesta, men vill inte utsätta honom för mer just nu. Han ogillar vatten så känns inte snällt.
Sitter här dränkt i olivolja och kattsand, och han har antagligen fått lite mer än två slick vetegroddsolja. Men det var ju för att han skulle var lugn..

Är det farligt? Samt senare, vet ni hur jag ska få bort oljan från honom enklast?
Har försökt täcka för rören nu, men så är det ju på alla element i hela lgh. Hur ska jag göra nu? Kommer ju vara livrädd att de ska fastna där, ja Cassie är ju mindre, så hon fastnar nog inte. Men Emmett?
Är hemma idag med honom, men måste ju till jobbet så småningom..
Usch, va skakig jag är nu. Ber om ursäkt för rörigt inlägg!

JossanH
0

Vilken otäck upplevelse!! :O tur att du fick loss honom! Ang vetegroddsoljan är det absolut ingen fara. Man kan ge högre doser fast inte så ofta om man vill. För att få bort oljan hade jag nog tagit en torr handduk och försökt, ihop med hushållspapper, att suga upp den mesta oljan, men det kommer nog ta tid tills pälsen är normal igen. Vet inte vad du ska göra åt elementen. Troligen är det ju bara en olycklig engångshändelse, men jag förstår om du är orolig.

Sajtvärd på Iller.ifokus

VildaVittra
0

Jag skulle låta herren tvätta bort oljan själv, möjligen att han blir något lösare i magen, men det går ju över.

Angående rör osv så kan man bygga elementskydd. http://www.tv4.se/%C3%A4ntligen-hemma/artiklar/ink%C3%B6pslista-f%C3%B6r-elementskydd-i-%C3%A4ntligen-hemma-17-december-2013-52aed8acc45948ceda000005

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[LillyJake]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för svar! Han mår efter omständigheterna bra! Han äter, sover, går på toa och busar som vanligt. Men jag tackar gudarna för att jag var hemma! Vet inte vad jag skulle gjort om han dött, är så förälskad i även denna lille krabat!
Den hemska bilden när han bara hängde där dyker fortfarande upp.
Jag har tryckt dit en massa gosedjur så nu är det ok, men om sådant kan hända kan de ju faktiskt säkert lyckas fastna med huvudet inte bara vid rören utan bakom elementen… Oroligt att åka till jobbet imorgon kan jag säga!
Ska kolla in länken där! Tack än en gång för alla svar!