Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 632 ggr
Lune
0

Hjälp: Kastreringsdags för min illerhane

Nu är det snart dags för min lilla illerkille Lune att kastreras. Han är född 10e Maj (dvs ett halvår gammal den 10e november).  Han har börjat få oljigare päls och luktar aningen mer nu. Hur vet man till hundra att det är dags?

Jag har lite frågor inför kastreringen. Jag vill göra en kemisk kastrering allra helst. Personalen hos min lokala veterinär sa att de bara har chippkastrering för hundar och katter, men att det "troligen" funkar lika bra på illrar. Det känns ju spontant som en dålig idé att kastrera hos någon som inte verkar ha koll till hundra. Vet ni om det är samma chip som hundar får, bara att de håller i längre på en iller? De pratade nämligen om ettårschipp. 

Jag börjar överväga en kirurgisk kastrering. Vad är för- och nackdelarna?

Rebellkatten
0

Det är samma chip (suprelorin) till iller som till hund/katt och det finns i två styrkor 6 månader(4,7 mg) eller 1 år (9,4 mg)

Den lägre dosen 4,7 mg brukar räcka mellan 9 månader och 2 år på iller, men det är individuellt och beror på en del olika faktorer. 

Man vet att det är dags när båda kulorna trillat ned och de börjar visa brunstbeteende. Brunstbeteende kan till exempel vara att de blir lite mer aggressiva  och börjar kissa och gå samtidigt så det blir långa kisspölar på golvet. När Sid var brunstig hade han en favoritråtta som han… drog med in bakom soffan och gjorde saker med… han tvättade den och drog runt på den hela tiden. Det kan till exempel vara ett tecken på brunst. 

Det finns fler fördelar än nackdelar med att kastrera kemiskt,  och tvärtom när det kommer till kirurgisk kastrering. 
Om du söker på sajten så hittar du flera trådar som tar upp det här. ^_^

JossanH
0

Du kan kastrera kemiskt redan nu om du inte vill att illern går i full brunst innan. Tar man det i förstasida går det fortare för chippet att verka. Det är samma för Iller som för de andra men priset kan variera ganska mycket så kolla vad de tar på olika kliniker. Har en Iller som går i brunst ungefär vart annat år och en som chippet hållt på i 3 år nu. Det är helt klart värt att chippa när man ser till hälsan :) Är veterinären inte påläst om chippet så kan man få lite olik information. Jag har hört saker som att det endast håller i 6 mån, att storleken på djuret inte spelar någon roll (hund/iller), att illern måste vara 1 år innan den chippas etc Men det är ändå ganska lätt att utföra chippningen. Det är en gigantisk nål som ska in i nackskinnet och matar man illern med tex vitaminpasta under tiden brukar det gå bra utan problem. Bara se till så inte chippet följer med nålen ut igen.

Sajtvärd på Iller.ifokus