BARF-matschema för iller.
Jag vill gärna se era matscheman av BARF när det kommer till iller/illrar.
Dela med er? 

Har tyvärr inget fast schema utan ger det jag har hemma vid tillfället men ser till att dom inte får för mycket inälvor då såklart
Så här ser det ut hos mig på ett ungefär:
Måndag: varsitt kyckling hjärta, 1/2 tsk laxolja.
Tisdag: varsin bit kycklinglever.
Onsdag: varsitt kyckling hjärta, 1/2 kycklinghals, 1/2 tsk laxolja.
Torsdag: var sin halv kycklingmage.
Fredag: varsitt kycklinghjärta, 1/2 tsk laxolja
Lördag: varsin halv kycklingvinge.
Söndag: varsitt kycklinghjärta, 1/2 tsk laxolja.
En gång varannan vecka får dom dela på ett helt ägg och den andra veckan får dom blodpulver. Blodpulvret ger jag bara för att bli av med det jag köpte inför valpsäsongen.
Sen börjar jag om igen. Det finns alltid torrfoder framme eftersom köttgivan inte är tillräckligt stor. Jag har också kollat upp givan med olja och det är ok och dom klarar av det. Det kan tillkomma annat kött också beroende på vad jägaren kommer hem med.
All kyckling köps färskt på Willys. Delar och styckfryser sen och tar fram på morgonen för att serveras rumsvarmt. Eftersom dom inte får så mycket kött så äter dom upp allt och jag slipper köttgömmor. Kycklinghalsen köper jag fryst från Arken Zoo här i stan. Är noga med att kycklingen ska vara svensk.
Har också skrivit upp i väggalmanackan vad illrarna ska ha varje dag. Vill ju inte att det ska för vara lite eller för mycket av något.
Så ser det ut hos oss 🙂
Hillbiörns illrar finns på Facebook.

#4 du är inte rädd att ge för mycket inälvsmat med det schemat? jag har max 2 hjärtan per iller och all inälvsmat vill jag ge med några dagar imellan
#3 Jag har kollat upplägget med en duktig tjej (du vet vem :-) och hon säger att mitt upplägg är ok 🙂

#4 ok jag har fått lära mig 2 hjärta i veckan per iller samma på lever och mage och sedan blandar jag efter det. alla gör vi olika utefter vad vi har i frysen =)
#4 Lever och mage får dom ju en gång i veckan, det är bara hjärtan som blir oftare. Huvudsaken är att våra pälsar mår så bra som möjligt 🙂.

På ett cirka här hemma.
Måndag: 2 k-hjärtan per iller
Tisdag: 1 k-vinge per iller
Onsdag: 2 k-magar per iller (beroende på storlek)
Torsdag: älgkött (ca 0,5kg)
Fredag: fisk eller kyckling halsar
Lördag: 1 bit k-lever per iller
Söndag: annat kött ( Ägg gula, med laxolja etc)
men som sagt här varierar det mycket och dom får ju även ofta hela djur som dagsgamla kycklingar, möss, fullvuxna tuppar/höns, kaniner etc
Ger ni inget förutom ex. lever vissa dagar?

#8 Torffoder finns alltid framme och som sagt så varierar mitt ofta beroende på vad jag har hemma. ibland är frysboxen full med hela bytesdjur oxå =P
#9 Tänkte väl! Haha :)

#10 Hua stackars illrar om dom skulle leva på 1-2 hjärtan var i 24 timmar =P
Lite konfunderad bara. :) När man barfar hund räknas hjärta och mage som muskelkött, inte inälvor, Vet inte riktigt vad min fråga blir, men det verkar som om ni räknar ihop dem med lever och njure?
#12 Jag kollade upp det här med min mentor och hon räknar hjärta och mage som muskelkött medans lever går som inälvsmat. Om jag kommer ihåg rätt, kan varje iller äta två hjärtan om dagen tack vare att dom inte kan producera taurin och taurin finns i hjärta. Taurin är också vattenlösligt så det är svårt att överdosera. Däremot lever får man vara försiktig med då det är mycket k-vitamin? i det. K-vitamin lagras medan taurin kissas ut.
Jag erkänner, jag är inte så haj på ren barf utan tar det osäkra för det osäkra och fyller på med torrfoder. Jag skulle aldrig våga ge bara barf för jag är rädd för att ge för lite eller för mycket av något och då få biverkningar.
Just nu ges det väl ungefär: * kycklingskrov * kycklingskrov * endast torrfoder *kycklingskrov * kycklingskrov *endast torrfoder * kmage, lever, hjärta, fläsk + benmjöl Mitt varierar också mycket men jag tar bort torrfodret när jag serverar kött. Ibland går det flera dagar med endast torrisar och ibland är det knappt något torrfoder alls framme utan bara kött. Just nu har jag skrov i frysen men föredrar egentligen att ge halsar. Serverar helst hjärta och tex fläsk en gång i veckan och blandningen med inälvor en gång i veckan och resten halsar/skrov.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tycker ni inte att det är lite väl att ta i att svara i frågan om barf schema när man inte barfar 100% ? Nu om nån läser lite snabbt tema eller bara kollar på era listor kan det sluta med en iller som äter i princip bara inälvor och kvingar - för det är billigt och tydligen bra. 🤐
Välkommen till ferretplanet.se :)
#16 vad jag kan se i Första i lägget efterfrågas det scheman på barf. Det står ingenting om att endast de som helbarfar får svara och jag ser att det tydligt framgår i fler inlägg att även torrfoder ges. Som jag ser det kan inget misstolkas i tråden om man läser igenom inläggen. Börjar man BARFa sin Iller efter att bara läst dessa listor, utan att läsa hela inlägg (alltså utan att läsa på något om barf över huvud taget) kommer det inte bli rätt oavsett. Man kan inte utgå ifrån att folk som vill börja BARFa bara kommer plocka ut och läsa utvalda stycken rycka från sitt sammanhang. Man får förstås utgå ifrån att den som är intresserad i ämnet läser det som skrivs. Annat kan man ju inte göra. Annars kan man ju inte skriva någonting.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#17 men tycker du verkligen att kycklingskrov 4 dagar i veckan, inälvor 1 dag och torrfoder 2 dagar liknar barf-schema? eller torrfoder + inälvor och ibland kyckling vinge?? liknar det barf schema?? enda som skrev nåt vettigt i tema är ferretcrow som skrev att hon ger bl.a hela bytesdjur och varierande köttsorter + torrfoder. det liknar barf schema.
#18 det beror väl helt och hållet på hur mycket man barfar. Alla går väl efter sina scheman (eller som det nämna flera ggr om i tråden- variationen kan vara stor). Frågar någon om vad man går efter för schema när man ger barf så får väl folk svara på det oavsett om det är 25/50/100%? Jag ser nog inte problemet.. Är det endast tillåtet att ge barf om man kör det fullt ut? Om man ger hela bytesdjur och har stor variation på köttet? Det finns tom en länk till en artikel om just barf för iller. Jag förstår nog inte riktigt varför du blir upprörd..? Jag ser inte att vissa har större rätt att svara i denna tråd än andra. Så länge det framgår tydligt att det även kompletteras med torrfoder ser jag inte problemet.
Sajtvärd på Iller.ifokus

TS efterfrågar matschema när det gäller BARF det står inget om att det måste ges BARF till 100% för då hade nog TS rättat oss efter första inläggen om det var så hon menade.
Kredka: du barfar väl till 100% så dela gärna med dig av ditt schema oxå.
Ja, jag barfar till 100% men jag barfar enligt helt annan skola än ni och jag orkar inte argumentera med er - det är svårt att argumentera mot någon som har förutfattade meningar och vill inte lära sig något nytt, det fick jag erfara här på forumet alldeles för många gånger så jag avstår från att skriva mitt barf schema här.
Jag är inte upprörd för mig kan ni utfodra era illrar tom med hö och socker om ni anser att det är bra diet för era djur, men om någon ställer fråga om barf schema så antar jag att personen i fråga vill få tips om varierad barf diet, och jag anser att inälvor med k-vingar och kycklingskrov är varken bra eller optimal barf.
That's it.
EOT.
Mvh//
Kredka.

#21 nej att bara ge kyckling är ju en enformig variant om man ska barfa mestadels och vill ge så lite torrfoder som möjligt än inget alls. men du kanske kan dela med dig av vad du ger dom för variation och inte skriva ett riktigt schema så att säga. för mig du skrivigt tidigare att du gett duva etc till dina eller missminner jag mig helt då?
Kredka, kan jag annars skicka pm och få veta ditt eller det känns inte ok för dig?
Jag BARFar hundra men behöver inspiration och mer variation än kyckling, k-hjärtan, k-lever, k-mage, färs, ägg osv. :)
#21 Jag tycker inte att jag har förutfattade meningar utan vill gärna lära mig mer om saker och ting. Jätteintressant att du har fått lära dig att utfodra dina illrar på ett annat sätt.
Jag uppfattade trådstarten att vem som helst kunde gå in och skriva så länge det handlade om barf. Sen var jag noga med att mitt inlägg poängtera att det finns torrfoder framme. Jag har valt att blanda barf och torrfoder för att få det bästa av två världar. Sen anser jag mig inte ha kunskap nog för att kunna helbarfa. Men det är jag det 🙂
Tillägg till mitt schema:
Ibland får jag även hem rådjur och älgkött som också ges till illrarna. Tyvärr är det inte lika stor hit som kyckling.
Det efterfrågades matscheman och det tycker jag många har gett här. Som jag sagt tidigare så anser jag att alla har rätt att skriva vad och i vilken form och hur ofta man ger barf. Hur man än vänder och vrider på det så är det vanligt med halvbarf hos illerägare och även där gör folk olika. Kredka: du förkastar ju själv det vi andra ger våra illrar ("jag anser att inälvor med k-vingar och kycklingskrov är varken bra eller optimal barf"). Hur man vill bli bemött av andra ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus