Iller iFokus

Iller

Etikettersäljesköpesomplaceras
Läst 252 ggr
Miss-Me
0

Iller hane sökes!

Jag letar efter en iller hane som sällskap till min hona han får helst inte vara kastrerad för jag vill ta en kull på henne nästa år. Jag bor i skåne så det får inte vara så långt bort. Jag är välldigt djurvan. och tar bra hand om mina djur! Det ska helst inte vara en albino för honan är det så det blir lite tråkigt med bara en färg. Men om du har någon hane som ska omplaceras eller säljas så hör av er!

Velsan
0

jag orkar inte , någon annan får ta det här :P

Faxlin
0

Lycka till önskar jag både när det gäller att ta hem en omplacering och din framtida avel.
Skoj att ha någon fler att prata genetik och blodslinjer med.

Har ingen hane att erbjuda dig till avel tyvärr då min grabb som är okastrerad snart ska steriliseras och inte gå i avel. Fast det är klart, han är inte för omplacering heller :-)

Men hoppas du hittar något.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Nettan
0

Att avla på en albinohona är inte bra. Eftersom en albino naturligt saknar pigment så kan du inte se riskteckningarna som hon ändå har. Det kan mycket väl vara så att du kan komma att avla på en hona som kanske föder döva valpar eller är sjuka på något annat sätt.

Jag vill verkligen rekommendera dig till att skaffa ett annat avelsmaterial innan du sätter fart med aveln. Häng gärna kvar här och läs på om avel. Det finns otroligt många bra trådar med länkar till olika ställen där man kan läsa på.

JossanH
0

#3 mycket bra skrivit!

Det du borde efterfråga, framför färg, är förstås en hane med trevligt temperament och med en bra stamtavla med stabila djur utan ärftliga sjukdomar. För jag antar att du har det på din hona?? Väldigt många illrar idag är släkt (på ganska nära håll) och att para 2 nära släktingar är inget för nybörjare utan kräver extra kunskap och efterforskningar. 

Albino hos iller är inte som albinism hos andra djur. det innebär att en albinoiller har en mutation som gör att färgen och teckningen på illern inte syns utan blir pigmentlös (albino) men alla gener för dess egentliga färg o teckning finns där under ytan och som nettan skriver så är risken då ännu större att få valpar som är tex döva eller har andra defekter som förknippas med vissa teckningar o färger.

Jag föreslår, om du är intresserad av att börja avla seriöst, att du letar efter ett en bra avelshona istället och kastrerar den du har hemma- för då kan du välja en hona som lämpar sig bra i avel och samtidigt leta efter en lämplig hane som du kan låna till avel senare framöver.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Miss-Me
0

ok tack för tipset:)

skrollan
0

hur du en bra stamtavla på din hona?

Miss-Me
0

jag har bra stamtavla på min hona. men mina föräldrar säger att jag bara får ha 2illrar. jag vill ta en kull på henne nästa år men sen ska jag kastrera henne och hanen så det inte blir fler ungar.Räcka ut tunganmen om ni inte vill att jag ska ta en kull på henne så måste jag nog sälja henne o köpa en ny hona då för jag får ju bara ha 2st illrar. men det tänker jag aldrig göra för hon är ju en familjemedlem.

ViktorMarina
0

Tänkte bara tillägga att det är en hel vetenskap att avla på iller, och inget jag skulle våga ge mig in på. Det är så mycket som kan gå fel, och man måste vara beredd på ALLT..

T.ex. om vi leker med tanken att du fortfarande skulle vilja avla på din hona (vilket också är en rejäl vetenskap, det är mycket om genetik man måste veta, och stamtavlor utan sjukdomar och lång livslängd är otroligt viktigt) så måste du även komma på ett sätt att ta henne ur brunsten första gången hon kommer i brunst (första året). Annars fortsätter honor att brunsta, och brunsta, och brunsta och då är det stor risk att de får aplastisk anemi (blodbrist), vilket är dödligt. Och det finns inte så många bra sätt att ta henne ur brunst, då det mesta är förknippat med stora risker. Det enda som är "bra" är om man hittar en hane som är steriliserad (vilket betyder att han inte kan få bebisar, men fortfarande vill) och låta dem paras, för då går honan ur brunst. Men det finns väldigt få såna hanar.. nästan ingen skulle jag vilja påstå.

Så det är otroligt mycket man måste sätta sig in i innan man kan överväga att ta en kull! Hoppas du får svar på det du funderar på iaf.

JossanH
0

ja och pengar måste du ha då det finns risk att honan måste få ett kejsarsnitt vilket kan kosta ca 10 000 plus att det riskerar både hona och valpar (om de ens lever då). det finns flera här inne som kan berätta om deras honors tragiska bortgång i samband med förlossning..

Och om du parar din hona måste du vara medveten om att hon faktiskt kan dö om du har otur…

Men om du får ha 2 illrar varför kan du inte ha 2 honor för?

en sak till- det kanske är bra om du tar kontakt med någon uppfödare som kan hjälpa dig med allt du undrar över och som kan hjälpa dig kolla igenom din stamtavla. det finns tex vissa illrar som man bör undvika i en stamtavla då de har fått många avkommor med tex hjärtfel.

Sajtvärd på Iller.ifokus