Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 680 ggr
LindaBlue
0

Vild illerunge såhär års?

Katthemmet vi fick Mara genom ringde mig nyss, någon kontaktade dem om vad de trodde var en illerunge som satt intill en väg. De beskrev den som mörk och storlek som en liten kattunge, medan vi pratade sprang den in i en hage och försvann. De bodde i närheten, och skulle hålla koll efter den. Vad tror ni, är det en vild, eller en bortsprungen tamis, ska man be dem försöka fånga den om de ser den igen? Jag bad katthemstjejen säga åt dem att de skulle ta bild och skicka om de såg den igen. Har vilda illrar ungar såhär års?

JossanH
0

De föda ju vanligen på våren. Min tanke är att det kan röra sig om en liten hona. Illervalpar är egentligen ganska snabbväxande. De får sin fulla storlek relativt snabbt. Hade det varit en liten valp tänker jag att den inte borde sprunget iväg speciellt lätt (de är ganska klumpiga som valpar) och för att en icke illervan person ska ha trott att det var en valp så bör den ha varit relativt ung. Därför tror jag att det rör sig om en vuxen eller årsgammal hona som helt enkelt sett liten ut men inte varit en liten valp. Hålla utkik och ta kort är väl en bra idé :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

LindaBlue
1

Ja, det var lite som jag tänkte med, att de får väl på våren. Skickade en liten video med Mara som de kan jämföra med om de får något kort, där man ser att hon inte är så stor t ex, hon väger bara 800 gram. Men jag tänker färgen, alla vilda är väl viltfärgade? De sa "mörk", om de tittat på den en stund tänker jag spontant att de borde sagt att den var ljus i ansiktet, så om den är jämnt färgad över kropp och ansikte, brun eller svart t ex, så kanske oddsen är större att det är en tam?

JossanH
0

De vilda illrarna är ju väldigt mörka och man uppfattar inte det vita på samma sätt på en vild iller i sommarskrud, och de har heller inte en tydlig mask alla gånger. Det kan ju även varit en mink. De är mörkbruna med bara en liten ljus fläck under hakan.

Sajtvärd på Iller.ifokus