gör sina behov på golvet
Vår pojke här hemma har börjat med att bajsa på golvet , under sängen…… Han har en bur inne på rummet där han har bajshörna och mat och vatten. Han har alltid varit duktig och gått in i buren och gjort sitt behov men nu har han tvärvänt. Antingen gör han sina behov under sängen eller precis utanför buren. Han kan tex ställa sig med framtassarna på ingången till buren och stå där och kissa på golvet samtidigt som han tittar på en , precis som en protest eller något. Så när han sovit någonstanns i huset och vaknar så får vi hålla koll på att han går in i buren , annars får vi sätta honom där själva. Efteråt får han lite paraffinolja som beröm , men det är juh svårt att göra på natten! Kan detta vara någon sorts protest? Han är 1 år och 2 månader. och är det någon som har ett bra tips på hur vi kan få honom rumsren igen? Hade varit väldigt tacksam för tips :)
Ge inte paraffinolja som beröm! Det försämrar näringsupptaget i tarmarna och bör endast ges om man misstänker att illern fått i sig något olämpligt eller har tex hår i halsen/magen. Ni får helt enkelt skaffa fler toalådor. Att kräva av en Iller att den ska klara sig på endast en låda, som dessutom står i en bur är ett alldeles för högt krav. Ni får ställa ett par till lådor bredvid buren och antingen även en under sängen, sätta för så att illern inte kommer under eller göra hela underdelen av sängen till en myshörna med massor av filtar. Ge beröm med rösten och ett lämpligare godis när illern gör rätt och skaffa fler lådor. Mina illrar har ett eget rum på knappt 10kvm och på 2 illrar har jag 3 toalådor på den ytan. 3 stora lådor. Det gör att där alltid finns tillgång till en toalett och det är ytterst sällan de får för sig att inte använda lådan. På IKEA kan man köpa lådan "trofast" för bara 20:-/st. Den är perfekt i storlek och man kan köpa många att ställa ut utan att det kostar en förmögenhet. Jag ställer ofta 2 sådana bredvid varandra då min ena Iller föredrar att hoppa från en till en annan låda innan han uträttar sina behov. Nu har jag dock lådor som är nästan dubbla storleken, men använder jag trofastlådan ställer jag ofta 2 bredvid varandra. Det ska aldrig vara jobbigt för en Iller att gå på lådan. Då kan dom tappa intresset :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vetegrodsolja menade jag. Satt och kollade på paraffinflaskan när jag skrev därför det blev fel. :p Aah okej , har en låda över som vi använde som bad till honom när det var som varmast så han kunde svalka sig. Dags att ta fram den igen kanske :) Tack för rådet , ska testa och se :)