Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 3007 ggr
Thyne
0

Hårlös svans!

Hej! Jag har inte varit aktiv här på ett tag, haft otroligt mycket för mej… Men nu behöver jag verkligen er hjälp!

Melwin har börjat tappa hår på svansen, och inte så lite heller! Snart ser den väl ut som en råttsvans. Vad är det som händer och vad kan jag göra åt det?

Tacksam för svar.

Faxlin
0

Hur ser det ut? Har du foto? Är det bara på svansen? Kan vara vanlig sommarsvans men också binjuretumör.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sofie
0

Systrarna hoppas att det bara är sommarsvans brorsan har :)

Thyne
0

#1 Nej, jag har inget foto :/
Det ser ut som om han har tappat håret på svansen, liksom. Det börjar likna en råttsvans och den är inte alls så fager. Vet inte riktigt vad jag ska göra!

#2 Det hoppas jag med!

TanjaS
0

Min Svea (9,5 år) har haft råttesvans i flera år, ibland växer de ut till jul och ibland inte… Du får hålla koll på hur de utvecklar sig…Hur gammal är Melwin?

Thyne
0

#4 Hmm.. Ok. Varför är det så, just vid jul? Melwin är bara 1½ år gammal.

sofie
0

När börja han tappa håret på svansen?

Thyne
0

Hm, i somras började det väl. Jag tänkte inte mer på det, men sen har det försvunnit mer och mer och nu börjar jag verkligen bli orolig.

JossanH
0

jag kan svära på att det är sommarsvans. om inte pälsen växer tillbaka under pälsbytet så bör man kolla upp det. det blir ofta svarta prickar i hårsäckarna som gör att pälsen lossnar. det är väldigt vanligt under sommaren och jag kan säga att bror triton har en extremt ful sommarsvans! liksaå mina andra 2 men inte så ful som tritons.

Har de binjuretumör brukar de vanligen även tappa päls upp på kroppen och då kan det ibland hända att inte pälsen växer ut som den ska till pälsbytet så det bör man hålla koll på.

det finns inget du kan göra för att förhindra råttsvansen men man kan tvätta lite med laktacyd oparfyrmerad tvål på svansen för at huden ska få andas lite- men det går bra att bara låta den vara!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Thyne
0

Ja, men det låter vettigt för att Melwin hade några mörka prickar på svansen!

Ok.. Jag ska se ifall vi har någon sån tvål hemma. Tusen tack för hjälpen, nu kan jag känns mej lugnad! :)

Strumpan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alaska har oxå tappat håret på svansen men det har börjat växa fram igen

Mvh Jenny

JossanH
0

det är tråkigt med sommarsvansarna.. ser så fult o ovärdat ut liksom.. men de blir underbart fina till vintern sen! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Strumpan
0

Jag undrar varför vissa får det och vissa inte. Athlaz har en bamsesvans!

Mvh Jenny

Thyne
0

#10 Nu känner jag mej helt lugn, det är så det ser ut på Melwin också. Skönt. Tack! :)

TanjaS
0

#5 Han är inte gammal ju lille pojken. Ja du varför Svea blir utan råttesvans till jul ha väl med vinterpälsen att göra… Kanske hon vill vara julfin :0)

AlbaStiffler
0

Som alla andra sagt, får din iller inte tillbaka pälsen nu i höst/vinter när övrig vinterpäls börjar komma så bör du kanske kolla upp honom.

Likadant om du märker att kalheten kryper upp på ryggenm och att hans päls blir tunnare på ryggen. Då bör du kolla upp det! Annars är det nog vanlig sommarsvans…

Men som Tanja sagt så verkar det vara så på äldre och ev sjuka illrar att de inte får tillbaka det alls, så vet man att något är i göringen. Min 7 åriga Alba hade sin vanliga sommarsvans förra året, men fick inte tillbaka den på vintern. Runt nyår upptäckte vi att hon hade insulinom. Nu i somras tappade hon övriga hårstrån som var kvar så nu är svansen helt kal sånär på 3-7 hårstrån. (överdriver inte, man kan räkna dem på en hand). Är glad om hon lever ett halvår till nu och ser det som bonustid! :-(

Thyne
0

Tack för hjälpen, jag ska hålla ett öga på svansen och se om håret växer ut. Det borde ju vara relativt snart ändå som pälsen börjar växa tillbaka. Någon månad eller så.

Stackars Alba.. Tänker på er!

Strumpan
0

Det borde ju vara på väg snart eftersom hösten e på ingång. Skulle inte håret ha börjat växa typ i början av oktober kanske det är dax att kolla upp det. Eller ring ngn vett och kolla vad de tycker.

Mvh Jenny

Thyne
0

#17 Japp, tänkte det.. =)