Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 353 ggr
FemFem
0

Funderingar på iller-köp

Hej! :D

Jag har aldrig tänkt på Att skaffa iller, vet inte varför, men tanken har helt enkelt inte ploppat upp i huvudet. Tills nu då vill säga. Jag började fundera lite och läste en artikel här på Iller och tänkte att de kanske skulle vara ett alternativ för mig i framtiden. Men jag har några frågor.

Hona eller hane?

Kan man ta med sig illern när man åker till folk, t ex på släktträff, såsom man brukar ha med sig en hund?

Luktar illrar mycket? Hur luktar de?

Smutsar de ner? Hårar de?

Jag tänkte i så fall kanske köpa en äldre omplacering till att börja med, då låser man ju inte upp sig jättelänge. Eftersom det är ens första iller, menar jag, och så skulle det kännas bra att hjälpa en iller "utan hem". Funderar ofta i de banorna; jag skulle köpa en vuxen katt från katthem om jag bestämde mig för att skaffa katt tex.

Jag har haft hund förut. Går det att jämföra iller med hund?

Detta är som sagt ytterst hypotetiskt än så länge men tyckte att det skulle vara intressant att veta mer om illrar. Min kompis pappa hade en när vi var små och jag träffade den aldrig, men hon sa att den bets ganska mycket . ^^

vegosessa
0

1. En hona MÅSTE kastreras eller paras under löpetiden aka sommaren.

2. Det kan man! Men olyckor kan ske för illrar brukar ha svårt att hålla sig.

3. Det luktar ganska mycket med okastrerade hanar. Kastrerade hanar och tikar luktar mindre. Det är en speciell doft, svårt att förklara.

4. Jag skulle hellre jämföra de med katter än hundar men  kanske en blandning däremellan, om man nu måste jämföra.

illernettan
3

Det bästa du kan gör är att åka hem till någon illerägare och på det sättet kunna ställa alla frågor och kunna avgöra om djuret är något för dig. Det ska finnas en låst tråd med illerägare som tar emot besökare. Men du får vara beredd på att resa en bit.

Bor du i närheten av Skövde är du välkommen hem till oss. Här finns det åtta stycken i varierande åldrar.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.