Hemmabyggda burar
Någon som byggt egen bur och vill visa bilder? Går ju i skaffa valp tankar och tänkte att det skulle va bäst att bygga buren sjäv. En stor en med flera våningar som mest ska stå öppen. Vore kul med inspiration!
Inte hemmabygge men ett smidigt alternativ: Jag har inte haft bur tidigare men planerar på att köpa en regäl hundbur som alltid skall vara öppen. Tänkte skaffa ett bedding-set från ferret courture, några korgar osv och hänga upp i gallret och sen sätta stora ventilationsrör på sidorna på buren så att han kan ta sig från botten till hängmatta till sovkorgar osv. Har inte börjat än så inga bilder finns tyvärr men snart så ;) Ska köpa en sån här men har inte bestämt exakt vilken storlek än :)

Men så brett mellan gallren, där skulle en valp komma ut.
Dels så är det där en bild av den minsta buren så det är inte så brett mellan spjälorna som det ser ut ;) dessutom så skall man inte hålla illrar instängda i burar. Iaf ingen bur mindre än 5m2 och då per iller (enligt svensk lag). Jag ska bara använda buren för att kunna få till en bra boyta där man kan hänga upp hängmattor och dyl :), min kommer aldrig vara stängd. För transport används en helt annan slags bur/box. (Atlas 10) ;)

#2 men vad gör det om illern kommer ur när buren iaf ska stå öppen?

För det mesta ska den så klart stå öppen, men när valpen är nyhemkommen tänker jag att det kan vara viktigt att kunna stänga buren ibland under kortare stunder. Mycket för illerns egen säkerhet eftersom de är så små. Under lyftning av fönster eller liknande. Jag har tex inte kunnat illersäkra hemmet ännu då jag befinner mig i ett annat län än där vi bor. Så ere
Jag vill inte låta/vara negativ men om du ska bygga buren själv från grunden så går det väl snabbare att Illersäkra ditt hem? När jag illersäkrade hos mig sist så tog det max 40 minuter. Kröp runt och letade efter hål, satte för hålen jag hittade med trästuvar och skruv och kollade så att det inte fanns några fanns några klättervägar upp till fönster (via långa gardiner eller prylar/möbler) eller farliga saker liggandes på höjder de kunde nå. Men annars så finns det ju säkerligen burar med tätare nät som man kan köpa och använda till det syftet om det bara är för kortare stunder :) så kanske kan vara en bra idé att börja med en sån om du känner att du inte riktigt har tiden? :)
Aldrig gjort någon inomhusbur själv men har gjort om begagnade möbler till illerkrypin och så har sambon snickrat en rejäl utegård. Det är väl det. Vill du ha något att stänga in illern i så är nog smidigaste lösningen att spärra av en del av lägenheten genom att köpa ett antal träskivor som du borrar hål i och fäster ihop med buntband så att du kan vika ihop dom som ett dragspel och göra en stor hage av när du behöver.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Bra ide' Jossan. Jag tänker att hon ska få vara på mitt kontor första tiden men där måste också säkras. Har funderat på bästa avgränsningen för,-.'''ö-:-) oj katten skrev lite där. För mina förra illrar hoppade så himlavhögt!
Denna finns ju, stor, stora möjligheter att inreda kul, lätt att packa ihop när den inte ska användas/när den ska flyttas :)
http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/rattburar/298302
Finns ju även fler mindre varianter
http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/rattburar/334461
http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/rattburar/383577
http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/rattburar/340305
Hemma byggen kan blir svåra att ändra inredningen på, om man inte bygger med reglar och galler runt om :)

Ja en sådan där 80x50 har jag skaffat och inrett. Hon får vara i den under resans gång. Nu funderar jag på bra sätt att göra avspärrningar och skulle vilja snickra en grind. Det får bli en vanlig planka tills grinden är klar. Hämtar lillskroffsan imorgon :-)

#10 vad spännande. får du visa bilder här när hon kommit hem =)
Jag har byggt ett flertal burar till illrar .
Det krävs bara lite plywood skivor o skruv .
Vid större burar kan du regla upp lite oxo med 21x25 mm furuvirke.
O nät krävs, fyrkantsnät där maskorna är ca 15 mm breda/långa .
Sen är det bara låta fantasin flöda ;)
Åk in till tex Bauhaus så hittar du jättebra rör som dom kan springa i … Finns räfflade med lufthål som man använder undermark till avlopps/ el rör….
På byggvaruhus hittar du massa roligt åt dem :)

Åh spännande, tack Backis88 ska åka dit och kolla!