Hur får jag bort lukten?
Vet ju att det luktar lite skumt när dom gjort ifrån sig.. MEN hur får jag bort lukten från golvet? Försökt med det mesta men känner ändå att lukten sitter kvar lite.. Och vill inte använda för mycket medel med kemikalier i heller.. TIPS? Mvh Malin :)
Alltså det där med att få bort lukten är typ omöjligt… Vi har en stuga på tomten som vi har gjort till ett sovrum men min syster flyttade så då tog hon med sig illrarna också, så nu har vi målat om, slängt ALLA möbler OCH lagt nytt golv men lukten sitter fortfarande kvar haha, men vädra mycket och ofta, låt typ ett fönster stå öppen för om dom släpper ut lukt och ett fönster är öppet så hinner det inte sätta sig lika mycket!

Ska ni få bort lukt för er egen skull eller för flytt eller liknande?
Det finns ozonaggregat man kan ställa in i 24 timmar (när man inte är där) som dödar all lukt vilket kan vara ett alternativ om det inte ska vara illrar där igen.
Annars är det väl hålla städat hela tiden. Tvätta allt som går att tvätta, skura och dammsuga. Inte glömma bort att torka möbler eller lister som dom gått emot.
Har man golv eller annat med en yta som är absorberande kan man behandla det med målning/golvpolish osv. (Då får det dock inte finnas någon lukt under)
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
ättika hjälper till att neutralisera lukt också. Prova göra en ättikslösning och spreja på golvet. Googla nåt bra recept på ättikslösning, har inget i huvudet just nu ^_^
Är din Iller kastrerad eller ej? Hade en okastrerad högbrunstig hane, som var akutomplacerad till mig, i ett kök med trägolv. Han var inte lådtränad men gick på lådan största delen av tiden. Det STANK verkligen hemma hos oss och framförallt då i köket! Jag fick panik och en dag skurade jag golvet 3 ggr, slängde ut mattan i köket och tvättade alla sovsaker (bytte ofta!!). Tyckte inte lukten blev mindre det minsta utan det stank, stank, stank. När illern slutligen flyttade till sitt nya hem försvann lukten med honom. Fick inte en endaste anmärkning när vi flyttade därifrån. Det viktigare är nästan att försöka skydda golvet med tex plast (man kan köpa stuvbitar av vanliga plastmattor, alltså plastgolv) och lägga på utsatta områden.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Se till att leta olyckor varje dag sen är
frågan vad du har för golv? plast då är det bara att stryka på med ättikssprit på fläcken (om du vet vart stanken kommer ifrån) ta en brödpensel och stryk in ättikssprit/ättikslösning i utrymmet mellan list och golv så det kommer åt all stank som kan ligga kvar… är det trägolv du har så köp flytande galltvål och gno på fläcken så du får ett rikligtlödder låt verka 10-20min och sen torka bort med ren fuktig trasa upprepa om det behövs… du kan oxå stryka på ett lager ren ättikssprit eller om det är ett litet utrymme svårt att vädra kan du ställa dit en skål med ren ättika 24% se till att inga djur eller barn kommer åt det… och byt ut innehållet i skålen varannan dag, som underhåll gällande lukten så kan du hänga upp vanligt grillkol bredvid deras bajslådor det ska suga åt sig dålig lukt… osäker hur ofta du behöver byta kol men kan gissa att det är minst 1-2ggr i veckan… du kan oxå ställa ut små skålar med ättika runt om i rummet på ställen där djuren inte kommer åt, städa iller utrymmet ofta byt alla filtar/tyger och torka ur alla bolådor och andra ev. bomöbler både ut och invändigt.
Jag kör en egen kombo på rengöringen som jag använder… vilket är i en vanlig sprayflaska, ett mått med milt allrent eller såpa, ett par teskedar till en matsked ättika 24% lite mer om det är ättikssprit och en liten skvätt diskmedel.
Vad det gäller människomöbler går att tvätta men behöver veta vad det är för möbler du har…
// Jenny and the tassilicious
Ättika kör jag med när jag flyttar så att nya ägarna inte skall besväras av djurdoft. Det brukar funka bra.
Vädra och skrubba med grumme grönsåpa brukar funka här, men sen beror det ju på vad för golv det är och hur utsatt det har varit :/
Har precis skaffat mej två chipade iller killar och en liten olycka har det varit men annars inget men själva killarna luktar ju :) och är van sen barndomen att mamma tjatade om att lukten aldrig går bort så ville bara få lite tips på hur jag kan göra.. Har trä panel i hela lägenheten.. Tror det heter så iallafall :) Vädrar gör jag så fort jag kan ha koll på att dom inte hoppar ut! :P Men tack för alla tips! Ska testa det där med ättikasprit :) Ni får gärna komma med fler tips angående lukten ^^ hehe
Luktar tjejer mindre än killar? :)
#8 man kan ha i stort sett luktfritt med illrar i huset. Det viktiga är att OM det händer en olycka så får man försöka torka bort det så fort det går och helt enkelt förebygga så att inte fler olyckor händer på samma ställe. Illrar kan ibland få för sig att bästa stället att göra ifrån sig är bredvid toalådan så där kan man förebygga med tex filtar, plastunderlägg, eller min favorit; Ikeas små mattor för 20:-/st som fångar upp lådmaterial som följer med ut, skyddar golvet mot olyckor och blir en bra rump-torkare då illrar gärna "torkar" rumpan efter att de bajsat. Sedan kan man tvätta filtar i ganska mycket sköljmedel och byta ofta för att minska lukt. Ju större ytor som illrarna är på desto mindre lukt. Nu när mina illrar mest bor i ett rum när de är inne så går det inte att få luktfritt. Trots öppet fönster dygnet runt och avspärrning till resten av huset- det är för liten yta och då blir lukten mycket mer koncentrerad. #9 kastrerade djur luktar oftast ganska lite så länge man håller rent, men illrar, precis som andra djur, har individuella skillnader där vissa individer luktar mer än andra och där lukten kan skilja ganska mycket åt. Illrar luktar Iller precis som hund luktar hund. Själv föredrar jag illerlukt före hundlukt ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Har ju bara hänt olycka några gånger bredvid lådan.. Men hörde nånstans att man kan lägga en filt eller nått på det stället så vill dom inte bajsa där nått mer eftersom dom tror att det är en sovplats? :) Men annars är det ju helt otroligt hur duktiga dom är att gå på lådan! ^^
Provade animustassars recept och det funkar superbra. Såpa, lite ättika och en droppe diskmedel.
Det luktar _mycket_ mindre efter städning än innan. Har mesat och kört med jättelite golvrengörning i mopp-vattnet innan eftersom jag inte vill att illrarna ska få en massa rengörningsmedel på fötterna och slicka i sig det. Tar också en sväng med enbart vatten i moppen efteråt på golvet.

Ett tips för att minska lukt utan att städa egentligen är ju att alltid försöka hålla illrarna lådtränade, har nu efter några år insett att jag aldrig kan sluta uppmuntra mina till att använda lådan för då slutar dom ganska fort. Dom är alltså väldigt godisdrivna 🙂
Eftersom du precis fått hem dom kan det nog vara bra köra belöning iaf till en början så dom inte skaffar sej en ovana, jag använder gimpets multivitamin-pasta men även vetegroddsolja är ett okej alternativ. Det bra med det här kladdiga/oljiga är att det krävs så ytterst lite vid varje tillfälle, kanske klämmer till tuben/flaskan var fjärde gång eller så, dom får alltså bara något slick sådär!
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus