Nala till veterinär
Nu är det dags för Nala att ta en tur till veterinären. Hon har rasat massor i vikt den senaste månaden.
Den 22 feb vägde hon 815 g
Den 15 mars vägde hon 700 g
Den 24 mars vägde hon 600 g
i morse vägde hon 555 g
Jag hade tid till veterinären igår men jag tyckte att hon hade börjat piggna på sig och åt faktiskt lite och avföringen såg bra ut. Jag avbokade då tiden och höll henne under kontroll. Men igår kväll fick jag övergå till att tvångsmata henne med en sörja. Jag gav henne 5 ml näringslösning och hon kräktes nästan omedelbart upp det. Men maten som jag gav ( 5 ml åt gången) behöll hon.
Hon gör väldigt små högar i lådan, endast max 3 ggr per dag nu. När hon kissar är det en pytteliten fläck i lådan.
Nu har jag fått tid 14:40 med henne. Är det något speciellt jag bör tänka på?
Jag ska be dem ge henne vätska under huden. Jag har avföringsprov som de kan undersöka för att utesluta magsår.
Hon är nu så mager att till och med tassarna är som benrangel.
Tyvärr har jag inte så mycket erfarenhet så jag kan inte komma med några bra tips! Men håller alla tummar och tår för att det ska gå bra för tjejen och att veterinären kan hjälpa henne!
Skriv gärna och berätta hur de går! Hoppas hon snart mår bättre!!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Jag försökte tvinga i henne näringslösning nu. 1 ml fick jag i henne. Efter det så kräktes hon upp allt igen.
Jag ringde veterinären igen och de har absolut ingen tidigare tid än 14:40. Hon rådde mig att i akuta fall söka annan klinik. Kunde jag, så skulle jag omedelbart åka till Uppsala men jag har en dotter som måste hämtas från skolan.
Nu låter jag henne vara och låter henne ta det lugnt och inte bli uppstressad av mig. Fy sjutton så maktlös jag känner mig.
Usch din stackare :( Förstår hur du känner dig! Men det kommer säkert gå jättebra och tiden går fortare än vad det känns! Men det finns ingen annan som i värsta fall kan hämta din dotter då?
Tänker på dig och Nala och håller alla tummar och tår!!
Önskar ja hade kunnat göra mer!
Mångra kramar från mig!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Ja, 14.40 är en lååång tid att vänta.
Har du kollat upp om hon har feber? Jag hadde ju misstankar om njurarna tidigare då vi pratade på msn, eftersom hon drack mycket. Så be dem att röntga henne, nogrannt. Kan även vara någon främmande kropp som sitter ivägen och blockerar.
När de beter sig på detta sätt kan det vara otroligt mycket. Men då hon är så dålig som hon är nu så kan det gå fort.
Håller tummarna för min bebis att allt går bra. Hör av dig så fort du vet något.
Kram till dig och till Nala från gammelmatte och mamma
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Nu är vi hemma och allt har lugnat ner sig efter dagens övningar. Nala har mellan 10 och 15:30 inte varit på lådan en enda gång. Jag har tvångsmatat henne under den tiden med 18 ml mat.
Veterinären var inte så mycket att hurra för. Han visste inget om illrar knappt och jag fick själv tala om vilka doser magsårsmedicinen skulle ges i. Hon har även fått antibiotika och sedan sprutade de in vätska under huden och b-vitamin.
Jag köpte Hills a/d (blötmat) hos veterinären och har spätt den med lite vatten och matat henne nu med 10 ml. Om en timme ska hon få 10 ml till. Så ska jag hålla på hela natten nu.. huu så tung natt det kommer att bli.
Hon har fått första omgången av magsårsmedicinen och den dagliga dosen av antibiotika.
Om det inte blir bättre före torsdag så ska jag tillbaka för röntgen och blodprovstagning. De kunde inte ta blodprov idag då hon var allt för uttorkad.
Teorin om främmande föremål förkastade han totalt eftersom hon redan i torsdags blivit dålig och då skulle hon enligt hans mening vara död nu. I och med att hon behåller maten jag tvingar i henne så verkar det inte vara något stopp.
Tandgnisslingen tyder på att det är magsår. Jag har läst om det i illervademecum och alla symtom där stämmer in på henne.
Jag håller er uppdaterade!

Skönt att höra av er. Hur är det med febern nu då?
Audiatur et altera pars
Stackars liten, vi håller tummarna här borta i skogen…
Håller tummarna och hoppas att Nala blir bättre.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Hoppas Nala blir bättre snart.
Hur går det med Nala, har hon blivit bättre?

Nala är trött hela tiden, men det kan ju bero på antibiotikan som hon äter. Jag tvingar i henne mat och vatten fortfarande.
Hon hade gått upp i vikt i morse men det beror nog på uppvätskningen hos veterinären.
Jag hoppas att hon blir bättre tills i morgon annars blir det en ny tur till veterinären.
ÅSA! feber? Hon har inte haft någon feber över huvudtaget.

Nej, det var väl en liten grej att hålla koll på liksom. Så att febern inte dyker upp, som ett brev på posten. Det vore inte så bra när hon är dålig i allmänhet liksom.
Låter ju inte bra att det inte gått mer frammåt än så. Jag hoppas tösen piggar på sig under dagen. Tänker jättemycket på henne och ja på dig också.
Kram till er. Håll oss under rättade är du gullig. Förstår om du är trött efter att ha vakat och matat.
Kramis
Audiatur et altera pars

Nu har vi varit hos veterinären ännu en gång.
Hon fick nu 40 ml vätska och b-vitamin under huden.
De röntgade mage och lungor och inget konstigt syntes där.
De tog blodprov från henne. Det var ingen lätt uppgift. De försökte i svansroten men det gick inte bra. De rakade hennes ben och tog prov där men där fick de bara ut några droppar. Vi får se hur mycket det räcker till att kolla.
Jag köpte mer av Hill´s a/d-mat.
Nu ligger hon och sover av dagens pärs. Trots allt elakt vi gjorde idag så klättrade hon upp i min famn och pussade mig på armen. Jag älskar henne så det gör ont i mig ..

Vad sött av henne!
Hur tycker du att honverkar må nu då? Är hon bättre?
Hoppas de hittar något svar på blodproven. Vad tror veterinären att det kan vara?
Tänker på er!
Kram Åsa
Audiatur et altera pars
Vad skönt att hon verkar vara på bättringsväg. Håller fortfarande tummarna på att hon ska återhämta sig snabbt.

Idag har jag köpt hem 2 billiga säckar av Purina pro-plan kitten med smak av kyckling och ris.
Den består av 42 % protein, 21 % råfett, fibrer 1,5 %.
Jag höll fram en näve (ca 1 msk) till Nala och hon åt ! *ritar kors i taket*
Hon knaprade glatt i sig dem och gick sen för att sova.
Elaka mamman passar då på att göra iordning a/d-mat med ca 1 tsk olja i, och lite beviplex i.
Hon åt 10 ml av den röran och sedan fick hon sin magsårsmedicin. Efter det fick hon en belöning på ca 5 slick på vetegroddsoljan. Nu sover hon sött med full mage.
Jag vet att hon inte ska äta torrfoder nu egentligen för att låta magen vila. Men jag är så glad att hon visar intresse för mat igen. Hon slickar dock glatt i sig a/d-maten från sprutan.
Jag hoppas så att det här är på väg åt rätt håll.

Jag håller tummarna för att hon fortsätter bli bättre. Och att veterinären får fram vad som är felet med henne.
Kram på er
Audiatur et altera pars

Idag var hon ännu bättre. I morse innan morgonmatningen så vägde hon 640 g !
Hon går nu också och äter torrfoder när hon är sugen. Jag ger henne fortfarande hill´s a/d. Men nu behövs inte sprutan in i munnen. Jag tar en klick på fingret och hon slickar genast bort det.
Hon har också busat och jagat runt här som vanligt. Hon har för första gången sedan förra fredagen visat intresse för en godis!
Jag tror det håller på att vända. Det kanske var magsår då..

Oh, så skönt. Denna helg visar sig bli riktigt trevlig. För vem kan undgå att njuta när man får så bra besked.
Pussa lite extra från mig och mamma Kiara
Audiatur et altera pars

Det ska jag göra. Hon är väldigt nyfiken och springer gärna runt mina fötter nu.
Jag tror att hon fattar på något vis att allt jag gjort har varit för att hjälpa henne. Trots att medicinen smakar faaan så bits hon inte. Hon bara pussar mig efteråt.
Tänk att se en svart mask lurandes under vardagsrumsbordet kan göra mig så glad 

Ja, ibland så gläds man åt de små sakerna. Skönt att höra att hon har ork att ligga och lurpassa på er igen;-)
Audiatur et altera pars

Vad skönt att hon är på bättringsvägen.

Åh vad härligt för er att hon mår bättre 
Hoppas hon får vara frisk länge nu…

Idag är hon uppe på 660 g innan frukostmatningen. Hon har med andra ord gått upp 105 g sedan hon var som smalast. Man ser fortfarande att det är insjunket vid höftbenen men nu känns hon tung och fin igen.

Blir så glad för att höra om hennes tillfrisknanden.
Massor av kramar till tösen.
Audiatur et altera pars
Skönt och höra att nala är på bättringsväg. 

Hur är det med Nala nu?
Hoppas hon kryat på sig ordentligt 

Det är full fart på Nala nu. Hon vägde igår 625 g. Hon får fortfarande magsårsmedicin i ytterligare en vecka. Antibiotikakuren är över. Jag ger fortfarande hill´s a/d som tillskott åt henne. Då sitter hon fint i knät och äter från sked.
Det slutar dock alltid med att snabelbjörnen Ior luktar sig fram till att Nala får god mat och kräver att han ska få likadant.
Fast det får han inte förrän Trixie ätit först.
Först äter Nala så mycket hon orkar, sedan Trixie och sist Ior (tjockpaddan). Turbo tror fortfarande att det är gift jag försöker bjuda honom på.
Annars är Nala pigg och busar. Hon var precis här och försökte klättra över avspärrningen till sovrummet. He he. Hon jagar Turbo så mycket hon kan. Hon försvarar sin sovpåse som hon fick med sig när hon flyttade från Åsa. Gud nåde den som försöker flytta på hennes sovpåse! Jag brukar flytta på den för att retas med henne. Kvickt som attan kastar hon sig efter den och släpar tillbaka den till samma hörn som den var i. Där SKA den ligga !
ÅÅ va skönt att hon mår bra igen
Härligt att höra nu blev min måndag genast bättre 

*Asg* Jasså hon har börjat med sovpåsen igen. hihi
Det är ju ett bra tecken i alla fall. Så otroligt lättad över att höra att hon blir bättre och bättre.
Hon är ju i alla fall min lilla pälsmask också (lite i alla fall);-)
Pussa på henne från mig och Kiara
Audiatur et altera pars

Åh så skönt att höra att hon har blivit bättre 

Idag har lilla Nala fått somna in. Efter att ha blivit mycket bättre så insjuknade hon snabbt igen och allt blev fruktansvärt. Hon slutade äta och dricka och igår började hon kräkas så fort man fick i henne lite mat. Idag kräktes hon av att man flyttade på henne. Hon vägde endast 510 g i morse.
Jag fick en snabb tid, en dubbelbokning bara för att det skulle göras kvickt, hos veterinären.
Jag kom ner med Nala i famnen och tårarna rinnandes längs kinderna. De tittade på mig och sa bara lugnt.. "det här är Nala antar jag". Vi klarade av betalningen först så jag bara kunde gå därifrån när allt var över.
Vi visades direkt in i ett rum, där på bordet låg en tjock, lurvig, mysig filt.
På bordet stod även en lykta med ett tänt ljus i och en ask med näsdukar.
När veterinären kom in så gick hon direkt fram till Nala och smekte henne över huvudet och tittade ordentligt på henne och sa sen "lilla tjejen vad dålig du är nu".
Hon förklarade för mig vad som skulle ske och hon gav direkt sprutan rakt in i buken.
Nala gäspade omedelbart och jag slet upp henne på mitt bröst direkt. Hon la sin lilla nos mot min mun och jag pussade henne ända tills hon var död.
När veterinären kom in och bekräftade att hon var död så stoppade jag ner Nala i sin älskade "Hakuna Matatas Nala-sovpåse" och bar henne försiktigt ut till bilen.
Där fick hon åka till Uppsala liggandes i mitt knä. När jag kom till SLU så ringde jag Charlotte S som kom ner och tog emot mig i dörren.
Charlotte som har haft Nalas mormor slogs över likheten med hennes lilla "Kanelen".
Hon tog med sig lilla Nala och jag fick med mig sovpåsen hem till Turbo. Han måste få ha något som luktar mamma.
När jag kom hem så luktade alla illrarna väldigt intensivt på mig, just där Nala låg med huvudet vägen till Uppsala. Sedan har alla tre undersökt sovpåsen och transportburen.
Trixie har sprungit runt och kollat hela huset. Turbo har sovit i buren under dagen där Nala sov inatt. Det märks att djuren är bra klyftigare än vad vi tror.
Jag har gråtit så mycket idag att ögonen svider och är så svullna så jag ser knasig ut. Men alla tårar var hon värd min lilla Nala.
Usch va hemst att hon blev dålig. Är inte kul när man måste låta sin iller somna in. Men är det till illerns bästa ska man självklart göra det.
Lider med dig. 

lider med er.. och ambra och troja sörjer sin mamma.. skickar en puss till turbo från tjejerna!

Sänder en STOOR kram till dig Nettan vet hur hemskt det är att få ta bort en älskad vän!! tänker på dig i denna svåra stund!

Usch, nu rinner tårarna här hemma. Trots att jag visste sedan igår, Det går bara inte att hålla dem tillbaka.
Jag lider så med er och mamma Kiara skickar pussar till er och jag massor med kramar.
Audiatur et altera pars
Det är ju aldrig lätt när någon måste få somna in. Lider med alla som har behövt ta det beslutet. 

Jag är jätteledsen för eran skull Nettan. När sorgen lagt sig så gott det går kommer du med rent samvete kunna tänka tillbaka på att du gjorde det som var bäst för Nala och minnas alla roliga stunder ni haft tillsammans.

Jo idag känner jag att det var rätt beslut. Hon var så dålig min lilla tös.
När jag kom hem igår så lyfte jag direkt upp Turbo och grät in i hans päls. Han luktade på Nalas påse och på mitt byxben där hon leget efter sin död. Sedan klättrade han upp och pussade mig på munnen och sedan slickade han i sig mina tårar.
Det kändes på något sätt som att han visste vad som hänt och att han försökte trösta mig i min sorg. Gullegubben!
sörjer med er.
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.