Kan Dexter vara sjuk?
Dexter är 4 år gammal och har inte blivit kirurgiskt kastrerad. Han har fått Suprelorin implantat sedan han blev brunstig som tonåring. Det har aldrig vart några speciella problem med implantaten och han har alltid vart frisk och kry.
Nu, har vi stoppat in 3 implantat med några månaders mellanrum utan resultat. Dom två första åkte ur, de hittade vi fast kletade i pälsen på honom och det sista, ja alltså jag vet inte han är helt klart fortfarande brunstig och missar lådan ibland vilket inte är någonting speciellt konstigt och som en jobbig brunstig iller får han inte vara i närheten av katterna då han bara ska jaga dom. -Japp det började igen i samband med resten av brunst beteendena.
Han verkar inte ha ont någonstans och är glad och pigg och sig själv men efter att han kom tillbaka från att ha vart på rymmen i 3 dagar har han världens tunnhårigaste svans. Pälsen över resten av kroppen är dunder fin och tjock men svansen är lite tunn sen han kom tillbaka. Kan det vara ett samband mellan hans ovilja att gå ur brunst och hans svans? Binjuresjukdom? Eller är det bara att jag har riktig otur med implantaten och han råkat få sommarsvans i samma veva?
Jag tänker avvakta och höra mig vid tillsvidare då han inte verkar må dåligt på något vis men vad tror ni? Vad ska jag göra åt saken? Vet nämligen inte riktigt vad jag ska göra om jag vill utreda saken eller behandla honom om det skulle vara så.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Kom och tänka på nu att jag ljög om att han vart frisk och kry, han hade problem att hålla vikten när han var runt 2 år gammal en period men det löstes enkelt med ändrad kost… Och han tappade en del kroppsmassa efter ett maskangrepp men det är väl relativt vanligt för en iller om jag uppfattat allt rätt… Men ni förstår vad jag menar.

Har han svarta porer på svannsen? När satt ni i senaste implantatet?
Jag skulle absolut tippa på sommarsvans, har själv en Iller med begynnande sommarsvans hemma. Undrar också när ni satte senaste chippet? Har han gått brunstig länge pga att de andra chippen har åkt ur kan det ta tid att få honom ur brunst med chipp igen.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#2 Om jag tittar noga har han lite svarta porer men de är inte super tydliga och hans svans är inte kal utan bara något tunnhårigare än vanligt. Senaste implantatet stoppades in för 2-2,5 månader sedan.
Om implantatet redan ramlat ut två bekräftade gånger ligger det ju nära till hands att undra om det inte skett en tredje gång. Lägger de på vävnadslim när de injicerar det? Det är rekommenderat för att minska risken att det ramlar ut.
Ett relativt nytt implantat brukar kunna lokaliseras under huden, om det finns kvar.
Det är vanligt att hanar i brunst tunnar ut på svansen. Så har han nu varit i brunst en tid kan det vara en normal respons. Stress kan öka på hårtappet hos brunstiga hanar.

Håller med i det Blueshift skriver. känner ni chippet under huden? det bör ju kännas så nära inpå. för om chippet är kvar borde det ha börjat ge lite effekt efter denna tid.
Är inne på Blueshifts spår med och ska därför höra med veterinärkliniken. Efter att jag stirrat mig blind på hans svans kom jag att tänka på att största håravfallet är på undersidan av svansen och eftersom han har skrapat upp trampdynorna har han nog skavt av pälsen från undersidan av svansen med att den släpats i marken + brunst och stress. Känner inte implantatet och jag brukar kunna känna implantatet. De har aldrig använt lim när han har fått sina implantat, gäller även de lyckade implantaten… Känner mig som en orolig ankmamma…