Iller iFokus

Iller

Etikett: allmänt-om-iller
Läst 2813 ggr
Zandrama
0

Hur skrämmer man bäst bort en hund?

Häromkvällen när jag var ute och gick med Mimer runt Barnsjön så sprang en mellanstor hund mot oss när den såg Mimer. Den var lös och när ägaren väl såg så försökte hon kalla tillbaka byrackan utan att lyckas. Jag stod med Mimer hållandes högt ovanför huvet så inte hunden skulle kunna få tag. Jag vart chockad, rädd och nollställd… Om detta händer igen… Hur gör jag bäst för att skrämma bort hunden så jag inte behöver oroa mig för att den försöker hoppa upp på mig?

//Belinda aka Zandrama

JossanH
0

Jag_hatar_när sånt händer! Blir lika rädd och nollställd varje gång. Att man hela tiden ska behöva vakta på sin omgivning för att folk inte har koll på sina hundar, det tycker jag är fruktansvärt! Dock har jag inga bra tips att ge, kanske gå några steg mot hunden och säga något med mörk röst? Känns lite som att det beror på hur stor/ettrig/intresserad av illrarna hunden är.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Zandrama
0

Ja det är sjukt irriterande. Börjar koka smått inombords så fort jag ser en lös hund nu för tiden bara för det. Det va en dypöl mellan stigen pch oss som hunden sprang igenom också så den bar fullständigt lerig dessutom. Oh yeah! Ägaren bad inte ens om ursäkt utan gick bara lugnt därifrån efter att hon fick tag i sin hund -_-

//Belinda aka Zandrama

Em_
0

Ibland blir hunden så paff att den stannar om man ropar nej/stopp/stanna med så mycket auktoritet i rösten man kan. Annars gör man sig stor och farlig, sträcker på sig, spänner ögonen i hunden, skriker med mörk röst. Försök att bli arg och inte rädd, det ger mer pondus. 

Kommer den fram och börja hoppa så sparka. Är man "schysst" sparkar man blåsmärkeshårt mot revbenen. Lite elakare är väl att gå in för att knäcka ett revben eller sikta på den mjuka delen av magen. Sparkar man snett på ett av benen kan det knäckas. De flesta hundar är rätt fega. Har man hotat med röst och kroppsspråk och backar upp det med en spark ger de flesta hundar upp.

jenniferriccius
0

Asså hur mörk röst man än använder till hunden så den ska sluta drt spelar ingen roll du ska va lungn och visa den att den ska sluta att gapa mörkt åt den hjälper inte om du inersi inne är rädd eller om du är glad du måste va bestämd annars kör hunden bara över dig då den känner du är svag den känner din energi och om den är svag vet hunden att den kan skita i dig. Du kan även peta hårt på den med 2 fingrar då det är på samma sätt som en vuxen hund lär små att sluta busa det är som ett bet för hunden.

Blueshift
1

Om man hamnar i en besvärlig situation där hunden hoppar när man håller i illern så kan det vara effektivt att knäa hunden. När hunden hoppar mot dig så sätter du upp knät som då tar strax under revbenskanten på en hund i schäferstorlek. Obehagligt men normalt ofarligt för hunden.

Jag har använt mig av det en gång och det var väldigt effektivt iaf på just den hunden. Den var fortsatt intresserad men höll noga avstånd.

Em_
0

Handen är det sista jag skulle sticka fram! Det finns ytliga blodkärl i handleden och ett bett i handen kan förstöra finmotoriken för livet.

IzzyR0xx
0

#2 alltså gud vilken dålig ägare som inte håller koll på sin hund och sen inte ens ber om ursäkt..

Grodan
3

Tills för 1 år sedan visste jag inte att det finns hundar som kan döda illrar. Jag vet, det är så galet med mig, här i min lilla värld av dogs-do-not-kill-ferrets… men jag hade inte gjort något alls. Inte annonserat till hunden att min iller är intressant genom att lyfta upp den, utan låta hunden få sig ett nyp i nosen av små sylvassa illertänder. De flesta hundar backar för det.

Idag när jag dock vet att det finns en del hundar som kan döda illrar, vette tusan… jag skulle nog iskallt räkna med att just den hunden inte skulle göra det… för i så fall biter jag ihjäl den… näe, men jag kan läsa hundar rätt bra - inte supersuper megaskitbra som värsta hundpsykologen - men vid möte med iller kan jag läsa dem… absolut. Så jag antar att jag anpassar mig till situationen. Jag är inte rädd för hundar och är van vid stora härliga brukshundar som schäfer, dobermann, briard mm så det ska nog inte vara någon fara. Är det en jakthund kanske jag tänker annorlunda.

Jag lät min ena iller träffa två faraohundar i helgen. Ägaren har sagt att "nej, de kan inte träffa dina illrar, de dödar dem"… jag fnös åt henne… upp till bevis sa jag och tog ut HM. Inga problem. Faktiskt blev hundarna lite rädda och obekväma, precis som jag räknat med… Ägaren blev förvånad…

Halshugg mig inte nu. ❤️

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

zickan
0

Bara mött en golden när jag ännu bodde i sthlm som ett barn släppt. Kom springade mot mig och dåvarande iller. Drar upp illern utan att tänka och kom för nära ansiktet. Illern var ju skärrad av det hela och satte sig fast i min näsa. Så där stod man med blodet sprutandes åt alla hål när ungen väl lyckats koppla sin hund. Tror stackarn fick men för livet. 
Som tur var snäll hund som inte hoppade mot illern, var mest min reaktion att dra upp som jag alltid gör med mötande hundar. 

Men klantiga orädda jag har ju blivit hundbiten flera gånger som barn. Mycket hjälper att hålla sig lugn. Och tyvärr inte hålla armarna över huvudet som man troligen gör för att skydda en iller man håller i. Kan man vore det nästan smartas om man hade med sig en väska eller kunde stoppa in iller innanför tröjan och snabbt tillrättavisa en ivrig hund eller kanske hålla fast hunden.  Vissa typ terriers kan verklgien bli fixerade på smådjur och annat. Liten del av fixeringen kan tas bort om de inte längre ser målet. En del hundar reagerar på en fast röst med fy, nej, sitt. 
Bara man inte tjatar sitt sitt sitt sitt. Mer ryter en gång och kanske går mot hunden om den inte är jätte aggresiv. Även många hundar vet vad ordet kaka, mat, hungrig eller godis betyder. Vilket kan störa fixeringen på illern en liten stund.  
Bästa är ju om man kan testa en mer fast, bestämd och snällare metod. Men skulle inte dra mig från att brotta ned, hålla fast, knäa eller ännu elakare för att skydda mina djur eller mig själv. Hade det varit en hund som inte varit så stor som kom springande. Så hade jag nog låtit illrarna va kvar på backen fast nära mig och sedan huggit tag i hunden.
Men hade nog försäkt läsa av hur psyket på hunden var innan jag besvarade mer våldsamt.  En del hundar kan triggas igång ännu mer och bli mer farliga om man själv besvarar hotfullt. 

Sedan finns dessa med. Aldrig testat men kanske nått att ha nära till hands om man bor i ett problem område med hundar. Dock hade min ena hund gått till attack mot flaskan om man hade sprayat på henne.

http://www.haromi.se/dogdefensespray50ml-p-273.html?gclid=CjkKEQjwk9CcBRDEopHmnZa5td8BEiQAr2BckNBmN3Br7bnQDWwE5GJe02MuSftzlh7shPTiZOe3lsHw_wcB

http://www.haromi.se/dogstopalarm-p-274.html?osCsid=f9aa0b9883b3434982079cb64576e9ac

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

#8 I en icket uppstressad men lugn och behärskad situation brukar stabila hundar inte bita. Och genom det läras att respektera som lära sig va försiktig. Men vissa hundar kan gå från lugn harmonisk till ett utfall inom några sekunder. Man bör lita på djur att de inte är att lita på. 
Håller man konstant öga på kroppspråken och känner sina djur men håller sig själv även lugn och avslappnad. Så brukar problem inte uppstå.

Men man bör va beredd på att det kan gå åt h*lvete. Och skulle nått hända hoppas jag att den som inte lyssnade på varningen tar på sig skulden och inte anmäler den andras djur som farlig bara för att denne inte kunde lyssna. Nu inte för grodan att ta åt sig, utan mer allmänt sådär till folk överlag. 

Vet själv var jag har mina hundar. Ena är lite ostabil även om hon börjar bli bra mycket bättre. Mest gudomligaste och omtänksamma. Men olika situationer kan få henne att slå om på en sekund. Ogillar det grodan skrev att inte lyssna på varning av ägaren. Just för att jag äger ett sånt exemplar av hund där det finns en orsak bakom varningen. 
Nu blev detta lite off topic. Men kunde inte låta bli.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

JossanH
1

Efter att ha hört hur familjehundar plötsligt tagit i för hårt med väl kända illrar så att illern har dött hade jag aldrig låtit mina illrar få träffa hundar där det inte finns koppel mellan båda djuren så att man har kontroll. Varför riskera det liksom?

Sajtvärd på Iller.ifokus