Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 500 ggr
Smeagol
0

Hjälp!! Frallan STINKER!

Igår kväll när vi kom hem så stank det ovanligt mycket av frallan. Och jag kollade lite på hans rumpa tyckte den såg lite röd ut. Och den stanken som frallan lämnat stinker ännu =(. Kollade på hans rumpa och såg nu att den var gul. ush och de luktar PYTON!! Antar att det är något med analköttlarna!? Ska ta och bada han nu, så man kan kolla närmre hur det ser ut. men man spyr nästan bara av att hålla i honom!!

Xannadu
0

Ta o bada honom o se om doften försvinner
Det kan vara så att analsäkarna blivit inflamerade o behöver tömmas samt pencelin mot infektion.
Bada först o se om det hjälper

Smeagol
0

Nu har jag badat frallan och han luktar så klart godare =)

Men jag tycker att han verkar vara spännd i rumpan eller hur man ska säga. Tror att analsäckarna är alldeles uppsvälda. Svårt att veta när man ej varit med om det förrut!? Provade att trycka lite men det verkade helt stenhårt. Och så kollade jag på smigge för att ha något att jämmföra med och han var ju inte alls lika dan. så jag antar att det är något med anlasäckarna att göra. ska försöka att kolla lite mera när frallan lugnat sig. uppspelt efter badet nu.

Smeagol
0

puttar*

Xannadu
0

Det kan vara så att dom är fylda o han själv inte kan tömma sina analsäckar. Ett sätt är att en veterinär tömmer dom.

Ett annat sätt är att leka kurra göma med din iller o skrämmer liver ur han så han släpper sig. Låter inte klokt men det fungera 1 gång för mig :D

Smeagol
0

oki. lät ngt brutalt men kanske kan vara värt att prova. tur att man har ätit ialf, så man slipper lukten. ush! Då kommer det nog att stinka som skjutton.

Xannadu
0

hehe nej det är inte brutalt du ska ju inte skada honom bara leka med han ;D

ViktorMarina
0

Jag skulle absolut åka till veterinären snarast och kolla, låter verkligen som att han har stopp i analkörtlarna.. det kan inte vara skönt, och är inte alls bra!

De söver visserligen oftast illern men det kan det ju absolut vara värt om det inte går tömma på nåt annat sätt! Sedan tömmer de och spolar ur analkörtlarna. Ni får nog medicin om de är inflammerade.

AlbaStiffler
0

Jepp, bara att åka till veterinären, låter absolut som igenstoppade analkörtlar.