Iller iFokus

Iller

Etiketterfärgpälsteckning
Läst 1114 ggr
Grodan
0

Förhindra sommarsvans?

Min ena päls hade så kallad sommarsvans när han flyttade hit i augusti förra året. Pälsen växte ut ganska snart och han har haft en otroligt välpälsad vinterskrud. Nu tycker jag dock att pälsen på svansen börjar se gles och tunn ut.

Finns det något jag kan mata honom med, något jag kan göra för att förhindra sommarsvans?

Varför får vissa illrar sommarsvans?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sarah
0

Det är vanligt hos illrar som är kirurgiskt kastrerade, och det är förmodligen begynnande binjureproblem. Inte sagt att det är binjuretumörer redan, men det är värt att kolla. Oftast sätter man i ett suprelorinchip. Inte om de inte har binjuretumörer, men sen.

Grodan
0

#1 Ja, det känner jag till. Fick för mig att sommarsvans kan de få utan att det är binjuretumör. 

Så okastrerade, och kemiskt kastrerade, får aldrig sommarsvans?

Sarah
0

Ingen av mina har fått iaf. Kanske lite tunnare svans på de äldre, men inte sådär naken som vissa kan bli.

Grodan
0

#3 Ok. Sökte lite på sajten innan jag frågade. Hittade inget då, men hittade nu en äldre tråd från 2008, länk, där du skrev att du slapp sommarsvans då illrarna flyttat till mörkt och svalt. Så det har med värmen att göra?

JossanH
0

Jag tror att det är svårt att sätta exakt fingret på vad som gör det men att det borde vara hormonellt bundet på ett eller annat vis. Mina bor både ute och inne men Marcello får i regel sommarsvans varje år. Han är dock en Iller som tappar otroligt mycket i vikt mellan sommar och vinter och har märkt störst förändring då han haft ett chipp i ett år. Då är han i sämst skick. Hans svans blir aldrig helnaken, men väldigt gles, och framförallt tippen. Vicente tror jag knappt fått någon sommarsvans men är i bättre skick under sommaren. Han fik sitt första chipp för drygt 2 år sedan men har inte gått i brunst i år. Så naturligt leverne som möjligt tror jag bidrar till minskade hormonella problem som kan ge uttryck för tex sommarsvans och/eller binjuresjukdom. Och jag tror att vi får räkna in allt i det- kost, dygnsrytm/ljus, värme/kyla. Har sommarsvansen redan börjat visa sig tror jag inte att det går att stoppa.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

#4 all onaturligt ljus och värme påverkar våra illrar tyvärr

FerretCrow
0

#5 hmmm marcellos syster lillbabs har ju oxå precis så som du beskriver varje år. kanske något drag helt enkelt då

JossanH
0

#7 det är möjligt att de har en högre benägenhet att få symptom av hormonella förändringar. Lite känsligare för förändring helt enkelt. Marcello är en helt annan iller som brunstig. Riktigt snygg och välbyggd, men som han ser ut just nu skulle han kunna gå som en bit tandtråd ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

#8 hehe ja brunst gör dom ibland snyggare men ja lukten kvarstår ju iaf =P

Sarah
0

Just ja :) hade glömt hur det var med gamla flocken :P Det blev ju faktiskt bättre då de fick andra förhållanden all leva i, men alla där var kastrerade kirurgiskt. Har inte haft sommarsvansar på de jag har nu och ingen av dem är kastrerade.

TottsiGirl
0

Jag har en hemma som alltid får sommarsvans och de har han haft sedan första sommaren då han hade implantat.. Svansen blir inte helkal men väldigt gles. Oberoende om han bott inne eller ute så har det varit samma alla år. Ihop med vinterpälsen kommer dock alltid pälsen tillbaka och han får tjock fin päls på hela svansen :)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."