Tjej söker nytt boende
Hejsan.
Detta är mitt sista försök att försöka rädda denna lilla tjej. Hon är inte min utan jag tar bara hand om henne tills jag förhoppningsvis hittar ett bra boende till henne.
Hennes namn är Doris och hon blir 1 år den 8 juni i år. Hon är väldigt social och leksen av sig men stundvis ganska skygg, men ändå nyfiken. Hon är en försiktig tjej som gärna springer vid dina ben och vill vara med och se vad du gör. Hon är tjejen som kan komma springandes till dig och lägger sig i din famn och sover :)
Och nu kommer nackdelen , hon är okastrerad…. Den tidigare ägaren har inte haft råd att kastrera henne och därför gör jag ett försök att hitta en kärleksfull person som kan ta hand om henne och ge henne den vård och kärlek hon förtjänar. Jag har själv inte pengar eller tid annars hade jag tagit henne bumms!
Hon går utmärkt ihop med andra illrar och katter.
Det viktigaste är att Doris får ett kärleksfullt hem med förhoppningsvis andra illrar hon kan leka med, därför är priset ingen prioritet.
Hör gärna av er i pm om ni hade varit intresserade att ge Doris den chans jag tyvärr inte kan ge henne. Vi finns i södra skåne.
Men du har väl kastrerat henne?🤔
#3 "hon är okastrerad"
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ja, jag vet men det står att nackdelen är att hon är okastrerad pga den förra ägaren, men nu är det ju hennes ansvar och eftersom det faktiskt kan bli ett dödligt slut på en okastrerad hona så undrade jag om hon iallafall hade planerat det eller sådant.
35 "Hon är inte min" + "Jag har själv inte pengar"
Eller ville du bara få något att förfasa dig över? Själv ser jag någon som vill ge illern en chans.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Det är inte så dyrt, kanske runt 1000 men jag hade iallafall genast lägga undan pengar eller i värsta fall ta ett lån. Och antar bara att det andra var en retorisk fråga och det är inte vad träden handlade om så om du har något emot mej, ta det på pm.
#3 jag är studerande och har därför kasst med pengar då jag har utgifter för nästan alla de pengar jag får in. Den förra ägaren sa att jag kunde få henne om han betalde kastreringen men det har gått för lång tid nu och jag vet att det kan vara livshotande för en iller som är okastrerad , därför jag vill ge henne ett annat hem där någon kan ge henne vad hon behöver. Hade jag haft pengar hade jag inte tvekat , för hennes egna bästa men nu har jag kanske bara någon hundring över i månaden och då måste man tyvärr leva själviskt. Och eftersom jag inte heller har ekonomin så anser jag inte heller att jag kan behålla henne , för hennes eget bästa!
Önskar jag hade platsen för den lilla damen….hon verkar vara helmysig och skulle platsa bra i gänget…..
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Ja hon är en härlig liten tjej. Med en lite bitchig oskullsfull attityd :p
skulle gärna ha öppnat hemmet här för henne… Men jag måste försöka lura sambon att han gått med på en tredje iller… alternativt smuggla hit henne och hoppas att han inte märker nått 😉
Tyvärr finns det vissa brister i mina planer…
Hoppas verkligen att du hittar ett hem åt fröken 🙂
// Jenny and the tassilicious
Aja lycka till iallafall😛🙂 Jag lämnar tråden nu, vill inte ha bråk.
#11 haha eller hur ;p Ja jag hoppas verkligen det finns någon som kan ge henne en andra chans :)
Supersöt! En fråga ang kastreringen, är hon i löp nu? Om inte är det ju ingen direkt panik, och om hon är det, hur länge har hon löpt? Löper hon och nästa hem kastrerar bör man ju vara med på att hon kan bli skendräktig och därför inte riktigt vara sig själv de första veckorna/månaderna efter kastrering. Lycka till att hitta ett bra hem till henne :) hon verkar jättesöt!
Sajtvärd på Iller.ifokus
När de löper , är det när vulvan är stor eller ska hon blöda med?
nej behöver inte blöda… utan vulvan är stor…
// Jenny and the tassilicious
Skulle du kunna smsa mig? Är intresserad :) 076-3484956
#15 de ska inte blöda. Gör de det är det ett tecken på sjukdom. Vulvan svullnar.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ja okej. Nej hon blöder inte mrn hon är väldigt svullen och det har varit så sedan jag fick hit henne här , och det var för ca 2 veckor sedan…..
Det billigaste sättet att ta en hona ur brunst är att spruta henne med Pregnyl hos veterinären. Själva preparatet kostar inte mer än ca 80 kronor (Pregnyl 1500 IE, dos 50-100 IE per hona, jag brukar ge 100 IE).
Pregnyl gör så att hon får ägglossning, går ur brunst och blir skendräktig i ungefär 6 veckor. Den exakta tiden kan variera med både färre eller fler veckor. Vissa honor blir inte brunstiga mer under säsongen medans andra går i brunst igen efter en tid.
Om du ringer veterinären och förklarar situationen kan du ha tur, och de kanske går med på att bara ta betalt för själva sprutan och inget mer.
Med sprutan får du henne ur brunst, och den som köper henne kan sedan direkt kastrera henne antingen kirurgiskt eller kemiskt.
Bra att veta är att ibland händer det att sprutan inte tar, men för en hona i sin första säsong som inte sprutats förr så är det mycket ovanligt. Man ska också komma ihåg att alla skendräktigheter kan leda till livmoderinflammation. Även det är en låg risk men du och den som ev köper henne bör känna till och vara informerade om detta. Som #14 nämner så kan även honor bli lite jobbiga när de går ur skendräktigheten efter ca 5-6 veckor, då de kan beté sig som om de hade valpar.

#20 är det samma som receptal men billigare?
#21 Inte riktigt, men det har en likartad verkan. Pregnyl är hCG och har en mer direktverkande effekt på äggstockarna. Receptal är buserelin, en syntetisk variant av det kroppsegna GnRH, ett hormon "högre" upp i hormonkedjan som därför har en indirekt verkan på äggstockarna. Båda resulterar i en temporär höjning av LH, hormonet som utlöser ägglossning.
Om man ska spruta honor för att ta dem ur brunst under flera säsonger (detta är endast lämpligt under vissa omständigheter) är det bättre att använda Receptal eftersom Pregnyl ofta bara fungerar en gång, sedan kan kroppen bilda antikroppar mot det, så det inte fungerar. Receptal är avsevärt mycket dyrare än Pregnyl.
Lite läsning om hur hormonerna fungerar:

#22 jo att använda pregnyl för just antikroppar har jag hört om oxå. men är det en engångsgrej i akutfall så kan det ju vara bra.
Jag är lie nyfiken. Varifrån kommer Doris? Är hon Albino? (Sitter på en lånedator just nu som inte är superbra, så jag ser inte bilderna så bra) Är hon Angora? Långhår?
Men åhh mitt hjärta smälter en sån skönhet. Synd man inte bodde närmare
#24 hon finns i södra skåne i närheten av ystad. Ja hon är en go liten albinotös , och lång tjock mysik päls har hon med :)

#26 ja men hon har väl vinterpäls kvar på bilderna och inte är riktig angora?
Hennes bror var lika hårig innan han kastrerades sen blev han strävhårig och har varit så sedan i vintras när han kastrerades. Är det något som hänger ihop? För isåfall är juh risken hon med förlorar fluffset efter kastrering.

eftersom hon ännu inte fyllt 1 år så har hon fortfarande lite valp fluffig päls kvar
Efter vad jag kan se på bilden så är hon korthårig. Däremot kan hon vara semiangora. Vet du något om hennes föräldrar?
Ahh okej , googlade precis angorailler och så hårig är hon inte. Då är det hennes vinterpäls hon har. Nej jag vet inte något om hennes föräldrar mer än att de var till avel.
#31 Då är hon en "vanlig" korthår :-))
Ja. Vilket är synd för hon är gudomligt söt i pälsen hon har nu :)
#33 Den kan ju komma tillbaka till vintern, då får dom oftast den mest underbara päls som finns.
Aha, tack för info och förklaringar. Inte tänkt på att valpar/ungillrar kan ha längre päls.
Min ena är sådär långhårig, han är semilånghår.
Lilltösen ligger och myser :)
Jaha där kom den…
Men gud vad kär jag blir!!! Fy ***** vad synd att jag inte har råd 😭 Håller alla tummar och tassar att hon får ett fint hem!
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian