Iller iFokus

Iller

Etikett: avel
Läst 732 ggr
Tuhkur
0

Allt går inte alltid så som planerad :(

Har inte skrivit längre här inne, men läst varje dag.

Nu kände att jag måste det göra.

Som några av er vet, då väntade vår hona valpar som skulle födda vecka 15.

Tyvärr gick det något fel ( började inte förlossningen). Vi var hos vet fredag och då gjordes ultraljud och de sa att det finns en valp som lever. På lördag var vi igen i kliniken och de tyckte att om hona mår bra då är det allt okej. Igår åkte vi inte till kliniken- bara hade samtal med kliniken. Men idag ringde jag igen och pratade, att det har fortfarande hänt ingenting. Då fick vi åka till kliniken igen. Även om hona mådde bra och var energisk beslutade de göra kejsarsnitt för att det var så många dagar redan över datumet.

Foster levde inte och hona hade fått redan infektion. Livmoder såg inte bra ut och nu är hon också kirurgiskt kastrerad.

Kan bara säga, att det har varit min längsta och svåraste vecka vid illerägare tiden.

Vad gick fel och varför- de frågor stannar just nu som de är.

Jag är bara glad att  min älskade iller ,Valgetuhkur Pipa, är vid livet <3

Mixxy
0

Det var tråkigt att höra :( men skönt att hon lever i alla fall!

FerretCrow
0

Så himla tråkigt. Lacina skickar massa iller pussar till halvsyster Pipa.

Rebellkatten
0

Men vad tråkigt =/ Tur att Pipa överlevde i alla fall.

JossanH
0

Jättetråkigt att läsa :( Men glad att Pipa iaf mår bra!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Tuhkur
0

Nu är Pipa hemma igen- pigg och glad som vanligt

Som jag fick veta var foster levande på fredag, men födds troligen på natten och var död. För att vet hittade valpen inte längre i livmoder när de öppnade henne. Den var redan i magen 😐

Ändå har hon en valp- den är nu jag. Jag blev adopterad

FerretCrow
0

#5 Skönt att höra att hon är pigg. Beklagar att du råkat bli valp och hoppas hon inte har dig som valp 10 veckor nu =P

animal-lover
0

Vad tråkigt men skönt att hon återhämtat sig så bra! Vet hur det känns, hände nästan samma sak med min ena hona förra året. Annie hade bara 3 valpar i magen så värkarna gick inte i gång ordentligt och efter hon gått 3 dagar över tiden så åkte vi akut till vet och dom konstaterade att valparna var döda. Jag ville att dom skulle sätta igång värkarna på henne men dom sa att det troligtvis inte skulle funka då valparna var döda och skulle inte "hjälpa till" att komma ut så det var bara att boka in ett kejsarsnitt dagen efter. Dom ville kastrera henne för dom sa att det var rutin på smådjur men jag sa att dom inte fick det då hon är en avelshona och om livmodern var inflammerad så skulle dom ringa mig och inte ta egna beslut och att jag skulle se valparna när jag hämtade henne, en sur vet gick med på det fast hon helst ville ta bort hela livmodern. Annie lyckades dock klämma ut 2 av dom under natten till op dag som var på dag 45 men den sista fick dom operera ut. Op gick bra och hon har livmodern i behåll.

Det komiska i det hela var när dom visade upp valpen så sa djursjukvårdaren: "inte undra på att hon inte fick ut den. Den är ju missbildad, bara se hur avlång den är och små ben den har!"  Tror inte han nånsin sett nyfödda illervalpar nån gång. Yay för strömsholm 😮

illernettan
0

#7 Jösses, vilken kommentar från veterinären, man blir ju mörkrädd.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

JossanH
0

#7 visst är det väl även så att valparnas skelett börjar lösas upp ganska snabbt efter att de dött i magen?

Sajtvärd på Iller.ifokus

animal-lover
0

#8 Ja jag fick ju inte direkt ett förtroende för dom, men jag får väl vara glad att dom inte hade ihjäl henne på op bordet 😛

#9 Har för mig det och på röntgenplåtarna så hade valparna inte så synligt skelett mot andra ggr när man tittat på levande valpar, men det betyder ju ändå inte att dom är missbildade så som djursjukvårdaren menade 🙂

VeronicaKahlbäck
0

Usch vilken tråkig händelse! …men vilken tur att tjejen klarade sej.
Känns som att det går i cykler med extra tråkiga uppfödar-år, tycker det redan hunnit hända många tråkiga saker i år.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

VeronicaKahlbäck
0

#7 Bara det att dom klumpar ihop smådjur på det viset tycker jag är galet fel, det är väl självklart att en det är stora variationer mellan exempelvis en dvärghamster och en iller…

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

kredka
0

Det var oerhört tråkigt att läsa :( skickar massa varma kramar till dig och Pipa

Välkommen till ferretplanet.se :)

Tuhkur
0

Tack itill alla vem som tänkte med.

Idag är Pipa ännu piggare, men samtidigt mer galen också. Har redan många hål överallt för att hon vill tvätta mig och bära in i puffen.

Pipa var opererad i Roslagstull och opererade Dr. Anderson. Hon skrev att livmodern var kraftigt missfärgad och förstorad, med varblandat innehåll. Men det kan jag tänka också att det såg inte fint ut. De ville ju inte operera henne när vi var där första gången och valpen levde( då var det redan 45 dagar dräktigeten!). Efteråt de sa, att de väntar alltid att valpar ska föddas själv. Och om det inte ska, då opererar för att annars får de problem med försäkringen. Om någon skulle ha sagt, att de kan operera bara jag måste betala allt själv- då hade jag gjort det. Slutligen betalade jag ju den här summan med flera besök och akut kejsarsnit. Pengar är inte so viktiga och man planerar ju alltid med avelshonor, att det kan hända vad som helst och man behöver veterinarvård. 

Nu är jag många gånger smartare när jag skule hamna i samma situation- hård lektion i livet!

Det tycker jag också att man kan inte jämföra illernas dräktigheten eller valpar med alla andra djur- illrar är helt annorlunda.