Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 757 ggr
kitty
0

Novibac-hjälp

kollade upp när AMy ska vaccineras om. Hon vaccinerades den 6/10-06 med Novibac..när ska nästa spruta ges?

sarae
0

är de vaccinerade med nobivac så bör man egentligen vaccinera om dem så fort som möjligt med det nya vaccinet. Eftersom nobivac inte ger ett fullgott skydd. Ska du dessutom till FI så bör du vaccinera snabbt innan den 7 sept.

kitty
0

ok, men då ser jag till att få det gjort i veckan..tack sarae :)

skrollan
0

hur mycket kostar det att chippmärka och vaccinera? Ingen av mina är det, så att jag och erik ska ringa in nu och kolla konton och beställa tid. Vad heter vaccinet? Hur länge efter första dosen av vacinet ska man vacinera igen?

sarae
0

Vaccinet heter febrivac dist. Och oavsett vat deterinären säger räcker det med en spruta per år. alltså ingenomvaccination om en månad. det är oerhört viktigt att hålla sin iller vaccinerad. anledningen till att vi har så få fall av valpsjuka i sverige är att vi e så duktiga på att vaccinera våra djur. men börjar man slarva har vi snart en epidemi. och valpsjuka e 100% dödlig.

vaccinet ligger mellan 220- 600 kr och chippning mellan 250-600. man brukar kunna få det billigare om man gör det samtidigt

skrollan
0

okej., tack. men vad menar du med "lltså ingenomvaccination om en månad." fattade inte det.

En till fråga, hur mkt vetegroddolja kan illrarna äta om dagen?

sarae
0

#5 precis det jag säger. veterinären kommer antagligen be dig komma tillbaka om en månad för omvaccinering, men det behöver du alltdå inte. det räcker med en spruta per år.

max 1-2 droppar per dag skulle jag ge.

sezierra
0

Någonting som ka vara bra att veta innan man vaccinerar och chippar? Jag ska beställa tid till min lilla flicka så snart som möjligt. Men tyvärr måste jag åka en bra bit med henne då den närmaste inte sett en iller på tio år och det känns inte så bra. Livet utan bil…hatar, ibland i alla fall.

TottsiGirl
0

#5 Det sara menar är att man vaccinerar sin iller första gången och sedan är andra gången igen om ett år.. Men vissa veterinärenr menar att man ska grundvaccinera först en gång och sedan en gång till efter en månad men detta är alltså fel.. Det rätta är en spruta nu och nästa om ett år. :)

Ja vet inte riktigt hur mycket vetegroddsolja tyvärr m,en det finns det säkert någon annan som kan svara på :)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

TottsiGirl
0

Och sen på tal om chippning så kan man ibland på vissa utställningar chippa sina illrar billigt :)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

sarae
0

#7 stanna kvar hos veterinären i minst 40 minuter efter vaccinationen. MYCKET VIKTIGT! eftersom det finns en liten risk att ilelrn kan få anafylaktisk chock tillföljd av vaccinet

skrollan
0

okej, ska ringa in då. men hur mycket vetegroddolja, någon som vet? igår fick dom en tesked och sedan fick dom lite på magen att slicka i sig, dom var så gulluga då. så att kan jag ge dom lite till idag bara för dom är så söta och snälla? (A) :)

sarae
0

#11 jag skrev det innan. jag skulle ge max 1-3 droppar. det innehåller mycket A ooch D vitamin som är livsfarligt att överdosera. mängden du ger e på tok för stor och riktigt farlig för dem

sezierra
0

#11 På min flaska står det som daglig dos:

Hund/katt: 2,5 ml/10 kg

Mink: 1 ml/dag 

Mink är väl för övrigt ganska mycket större än en iller?

sarae
0

för övrigt står det på flaskan.,

dessa 2 vitaminer lagras dessutom i kroppen. de är alltså inte vattenlösliga som B vitamin. så får de mycket en dag å sen uppehåll ett par dar å sen får mycket igen så e det precis lika farligt

skrollan
0

ok, jag som hade jört förut att en tesked någon dag ibland var bra för dom. men det är bra då vet jag. 1-3 droppar om dagen? jag trodde först innan jag köpte det att det bara var godis och inte vitaminer. =/

men visst är det dom som vissa av er droppar på magen som dom får slicka i sig medans ni klipper klorna?

sezierra
0

Nova får en droppe ibland när hon är duktig på lådan…men det blir inte varje dag. 

En tesked = 5 ml

sarae
0

315 det är ett extremt vitamin berikad tillskott. och just på iller kan dessa vitaminer överdoseras extremt lätt..illern kan faktikst t.om dö av det.

även jag dropar på magen på mina vid kloklippning ibland. men då e det bara etpar droppar. annars får mina max 2 droppar per dag om ens det.

skrollan
0

okej, men skönt att jag fick svar fort lär mig alltid något nytt. bra den här sidan är! svårt att droppa bara med det stora hålet =P för anmv'nda en spruta frå apoteket :)

sarae
0

#18 ahh det e bara ett stort hål? testa att köpa en annan flaska. finns på te.x kikxks, genomskinliga flaskor med litet hål för 15 kr

TottsiGirl
0

Oxå irrterrad på de stora hålet helt hopplöst att dosera i lagom mängd.. :S

sezierra
0

På Åhlens Muji fins det små mini flaskor som kostar ca 20 kr styck, jag har en sådan till Novas. Mycket lättare att ta med och dessutom så är det mer hygieniskt med en liten mängd än en stor. Jag rekomenderar det varmt. Finns säkert på andra ställen också men jag köpte min där och jag tycker de är bra.

Annars medecinspruta funkar också fast jag tyckte det var jobbigare än flaskan.

Lenore
0

Var kan man få tag på vetegroddsolja?

TottsiGirl
0

#22 I djuraffären brukar det finnas :)

sezierra
0

ag har läst att vetegrodsoljan är ljuskänslig…men jag hittar inte var.

På flaskan:
Förvaras mörkt.

(Jag är nog lite halvblind) ^^

sezierra
0

"22 Hööks! Det var enda stället jag hittade det på.

skrollan
0

kikxks, vad är det för affär. Kan man köpa som ett slags lock som man sätter på flaskan där eller? :)

TottsiGirl
0

#26 Hööks är en hästsportsbutik men dom har även börjat sälja saker till hund tror ja bestämt.. www.hooks.se

sarae
0

#26 kicks är en parfym/smink affär. men sånna flaskor kan du även köpa på hm

skrollan
0

jaha, den affären. så att då kan jag hälla över till en sådan flaska för att kunna droppa till pälsarna :D

skrollan
0

puttar åt mig själv eftersom jag ska ringa in och ska komma ihåg vad vacinet heter

sarae
0

FEBRIVAC DIST ;) inte nobivac eller vadän de försöker pracka på dig ;)

skrollan
0

Okej :) men jag kan inte uttala det bara  =/ haha. men jag får bokstavera, det står att dom behandlar 9 illrar detta år eller vad det var, så dom borde veta hoppas jag.

[jenkass]
0

det uttalas så som det stavas

skrollan
0

okej :)

skrollan
0

okej :)

Sara
0

småflaskor med lock finns även att köpa på apoteket.

Sara

skrollan
0

okidoki :D