Illrar + Gurka= ?
Luifer älskar gurka. jag vet att han inte borde äta frukt och grönsaker, men just gurka är väl vad, 95%+ vatten? hur farligt är gurka?
//Linus
gurka e ok ej att ge. men det e bäst om du skalar bort skalet
Gurka ska inte vara någon fara alls. Jag ger mina ofta gurka, men du ska helst skala den har jag fött höra, för att det blir inte bra annars för dom i magen om dom får gurka i stora mängder.
Även en smat grej att ge dom om dom inte vill dricka, vätskebirst kanske m.m :)
Ge det som godis till honom, nyttigt godis ;)

tack så mycket=)!

Allt går att ge illrar (utom giftiga saker som choklad) i små mängder. Typ en tesked om dagen är det mesta ok att ge. Mer än så är sämre om man ger det varje dag. Ger man däremot 2 tsk gurka en dag, men aldrig annars, är det såklart ingen fara. Det som är farligast är om de dagligen utsätts för större doser av dåliga saker, då blir deras tarm kanske skadad (tex av grödor och laktos-produkter) och de blir ständigt dåliga i magen, dvs de kan inte tillgodogöra sig den vanliga maten lika bra.
Men som sagt, i små mängdeer typ en tsk blir de sällan dåliga i magen av något. Däremot ska man ta det lite lugnt med sockret…
ingår lax som giftig om choklad gör det?

Lax tillhör väl mer den kategorin som man kan ge små mängder av. I stora mängder och alltför ofta är det dock inte bra med röd fisk som tex lax.
Skillnaden med choklad är att det verklgien är giftigt för ALLA djur. Även om man bara ger små mängder choklad så stannar den lilla mängden kvar i kroppen och bryts INTE ned. Så nästa gång du ger en till bit choklad så kanske det blir för mycket tillsammans med den lagrade mängden choklad som finns kvar i kroppen. Då kan illern/djuret dö, få hjärtproblem och enhel del andra livsfarliga symptom… Finns nån gammal tråd om detta är på forumet i vilken jag skrivit mer om detaljer, hmmm, vad hette den? *Spanar*
okej, tack så mkt :)