Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 1376 ggr
JossanH
0

Döda/sjuka avelsdjur

Jag skulle vilja höra lite hur ni som avlar gör när någon utav era djur som använts till avel har blivit sjuk eller gått bort. Informeras valpköparna?

Jag hade defenitivt velat veta när, var och hur föräldrar och syskon dött eller blivit sjuka av eventuellt ärftliga åkommor. Det gör att man kan hålla lite extra uppsikt på just de sakerna och kanske hinna upptäcka det i tid så att inte djuret behöver lida i onödan eller att man kan förlänga livslängd och livskvalitet mha medeciner.

Hur gör ni som har valpar efter eran iller? Informerar ni valpköparna om något händer?

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae
0

mycket bra fråga jossan! detta är något jag själv är mycket nyfiken på. Som illerägare så är det för mig oerhört viktigt att bli informerad så fort något händer någon släkting till min iller. Inte för att jag vill skälla på uppfödaren men för att jag vill kunna vara förberedd. Jag vill kunna upptäcka sjukdom i tid på mina illrar. Vet man att det finns sjukdom i släkten så är man bättre på att kolla upp illerns hälsa mer regelbundet

MissFerret
0

Definitivt gör jag det… Jag har regelbunden kontakt med mina valpköpare och när det händer någonting så berättar jag det för dom. Nu är det ju så att jag har ingen iller eller släktingar till dem som dött i ärftliga sjukdomar…..Men definitivt JA det skulle jag berättat……

JossanH
0

ja, det är ju väldigt viktigt det här. Speciellt med tanke på hur en utav illrarna, här inne, gick bort för ett tag sedan..

Sajtvärd på Iller.ifokus

MissFerret
0

Ja jag kan inte fatta att man inte kan ta det på allvar. En seriös uppfödare tänker på de kommande valparnas bästa… att de borde inte födas för att de skulle bara lida i deras väldigt korta liv… och sen dessutom vet ju jag hur svårt det är att ta bort en älskling som man fäst sig vid. Det skulle jag aldrig kunna göra mot någon annan. Jag håller med dig Jossan ! Har påpekat för flera valpköpare att se upp med TC och RH i stamtavlorna. (det är ju dom jag känner till…. det finns säkert fler) Måste lägga en liten inflik dock…
Frasse var släkt med Sofie o Mannes iller MEN på mammas sida som inte har RH el. TC i släkten. Frasse fick avlivas pga ett diskbråck ( så att alla vet som undrar )

Denna kommentar har tagits bort.
Faxlin
0

Nepp jag skulle mörka allt jag bara kan och ljuga ihop att mina blivit tjugo år gammla.
*ironisk utifall någon missat det*

Klart jag berättar, även vad som händer med andra slätingar än bara mamma och pappa.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sarae
0

#4 vill först poängtera att det inte påståtts nånstans att det skulle vara från mammans sida (frasse) som örjan fått sina problem. det är helt och hållet från pappans sida. Vill bara göra det klart så att det inte blir några missförstånd ;)

Förövrigt, hur lätt är det för en valpköpare att se upp för TC och RH? 2 illrar som levde på 90 talet. de ligger oftast långt bak i stamtavlan, kanske i 4e -5e led. och sånt syns inte på stifs stamtavlor, alltså de som lämnas ut till köparna. Själv har jag en väldigt bristfällig stamtavla på buffy, med endast 3 led  varav ingen information om pappans släkt överhuvudtaget. Hur ska man då kunna veta om TC och RH finns bakåt? som köpare förutsätter man, dumt nog, att alla uppfödare e seriösa och berättar allt de vet om stammen. men så är det ju helt uppenbarligen inte.

MissFerret
0

#7 Baloo har ingen släkt med de ovanstående illrarna om det är det du menar…. sen för övrigt lämnar jag ut en egen stamtavla som sträcker sig längre bak än STIF's

sarae
0

#8 missferret, det vet jag. jag känner till baloo ;) jag menade bara att för folk som inte vet hur de ska hitta info, hur kan de då upptäcka illrar som TC och RH om stamtavlan är så bristfällig? jag har själv hittat info. men det är nog fler än jag som har korta/tomma stamtavlor fastän det finns mer info nedtecknat nån annanstans.

MissFerret
0

Om du vill Sara kan jag namnge Baloo's släktingar och även de flesta ägarnas namn…. både syskon, föräldrar och barn och barnbarn…. om du vill kan jag göra ett släktträd till dig när jag har lite bättre med tid… det gör jag gärna… för jag har inget att dölja. Sen har jag inte påstått att man tror att Frasse var släkt med RH o TC det var bara en klargörelse från min sida och vad Frasse dog av… Så det är inga missuppfattningar Sara :)

sarae
0

#10 bra ;) jag vet att du inte har något att dölja…men ett släktträd hade vart jätte kul! har ett bra hum redan, men all info uppskattas ;)

cannaydia
0

Först jag har aldrig avlat på ett sjuktdjur som ev. dött MEN som uppfödare vill jag ha bra kontakt me alla köpare, dels för att veta hur allt går med illern under hela dess liv men även så jag kan berätta vad som händer de släktingar jag känner till/har kontakt med så köparna vet. Förstår inte varför det ska "tisslas & tasslas" med allt o dessutom mot sina valpköpare!??