brukar alla valpar komma på en gång?
Hej! jag har aldrig varit med när mina illertjejer har fått valpar utan dom har bara varit där på morgonen! Jag undrar om alla valpar kommer på en gång mer eller mindre, eller om det kan bli utdraget! För när jag kom upp i morse hade min iller fått 1 valp, men jag är säker på att hon har fler i magen, blir lite orolig om hon inte får ut resten….
Någon som vet?
// Johanna
Det kan ta flera timmar att få ut hela kullen, upp till ett dygn tom. Men håll ett vakande öga för blir det problem går det även snabbt att förlora honan om hon blir dålig…

ok…men hon är pigg och så nu…men det ser inte ut att vara fler på gång när jag tittar på vulvan, den är liksom stängd och fin så…men det kanske ser ut så emellan förlossningarna eller?

Ja hon kan se helt stängd och fin ut i vulvan mellan valparna. Men jag säger som cannaydia, håll koll för går det fel går det fort.
Om hon inte fått fler inom sex timmar så ta henne till en veterinär för säkerhetsskull om du är säker på att hon har fler. Vilket jag också tror annars hade hon inte fått ut den ensamma själv.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

ok tack för svaren! ska hålla koll på tjejen här hemma.
// Johanna

Här har det gått relativt snabbt! ca 2½ timme varje gång oavsett antal valpar. Jag brukar känna igenom magen försiktigt ett par timmar efter den sista valpen för att vara säker. Jag skulle nog tänka mig för innan jag utsatte min hona för stress efter en förlossning, alltså inte braka iväg till veterinär i onödan. Både mamman och valpen behöver lugn och ro.
Grattis till valpen förresten, det var kanske bara en pralin
.
Hoppas allt är bra med både valp och mamma.
försökte skriva imorse men fick bara error, har detta problem ofta…??
hursom det jag ville säga då ta en handduk i ljummet vatten så den är varm o go och massera honans mage, det kan sätta igång värkarna…fast vid dehär laget borde fler ha ploppat ut?! :-) Hur har det gått?
måste passa på att fråga: använder man sig inte av oxytocin för att sätta igång värkar på en iller (dvs om honan har problem) i sverige?

min valp dog! =( honan mår prima men inga fler valpar har kommit, men jag vet att hon har fler. Hon stötte i från sej valpen från början så det var nog fel på den, den var jättehårig när den kom ut, alla mina valpar har varit nakna när dom kommit annars. Jag försökte ge bebisen ersätning och hon verkade må bättre, men plötsligt var hon död i min hand. Jag ringde veterinären men dom tyckte att jag skulle avvakta så länge honan mår bra, hon äter coh dricker och beter sej som vanligt…..
Men ja är orolig…. 

Ohh, andra sidan kan man riskera att förlora sin hona om man inte åker till veterinären vid behov. Och är man osäker är det enligt mig bättre att åka en gång för mycket än en gång för lite. Valpar i all ära, men honan måste vara det viktigaste.
Audiatur et altera pars

Om du vet att honan har valpar kvar i magen tycker jag inte att du ska vänta med att åka till veterinär. Om någon valp ligger död i magen så kan den ju ligga ivägen för andra. Kan inte illrar också få havandeskapsförgifning ifall det ligger ett dött foster kvar i magen?
kan du känna bäbis sparkar? Är det samm amamma/pappa som tidigare i år? kanske hon är trött på att vara mamma och ej har ork och av naturliga skäl stöter bort sin unge. Under hur många dagar fick de paras?…
Valpar kan födas helt nakna men även med endel hår. Såhär såg min kull på 4 ut några timmar efter de fötts…

Hur har det gått!!! Jag tror att vi alla väntar med oro!!?
Håller med om att din hona är den viktigaste, så bara håll koll på henne om det så ska ta dig hela natten också.
Bra tecken dock att hon äter och dricker som vanligt. Vid minsta tecken att hon mår dåligt så åk in.
Det är inte så lätt att avgöra vad som är bäst men man får lita på magkänslan…..
Bara du känner din älskling bäst och då vet du när något är fel.
Hoppas Vill och Tror att allt är okej!!!

#10: Jo det kan de. Jag förlrade min Kiara i det förra året. Så jag vet. Och jag hon åt och drack och var som vanligt hon med, tills det var för sent.
Audiatur et altera pars

Inga fler valpar! Klart att honan är viktigast! Jo det är Buffy som ska ha valpar, och det var inte planerat om man säger så.
Det har inte hänt något i natt heller så jag har ringt veterinären, ska åka in om en stund med henne.
Vet inte hur länge dom parats för hon var redan i höglöp när jag upptäkte att hon löpte, jag hade varit bortrest ett tag och min vännina var här och skötte djuren, men hon visste inget om iller direkt, så bufy och Teddy har ju gått ihop en stund. *suck*
Men jag känner att det rör sej i magen…..var uppe säkert 7 gånger i natt och tittade till henne, men hon var så glad och frammåt…

Vad synd att hon vart dräktig igen. Men nu håller jag tummarna att allt går bra för henne.
Och hoppas att veterinären kan hjälpa fram några levande valpisar.
Ska kanske tillägga att Kiaras valpar inte dog under förlossningen. Utan att det var i ett tidigare skede av dräktigheten.
Audiatur et altera pars

Buffy mår bra! tack och lov…..men det kom ut 4 döda valpar i går….det var inge roligt, men huvudsaken att min Buffy mår fint, så nu ska jag bara pyssla om henne och skämma bort min ögonsten….

usch vad tråkigt. Men det var ju bra att dom kom ut så att hon inte också strök med.

Skönt att Buffy klarade sig iaf så du inte misste både valparna och henne*tröstkramar*

Hugaligen, tur att honan klarade sig iaf… läbbigt med döda valpar…

Stackars Buffy, som förlorade alla sina små, men tur att hon klarade sig i alla fall. Tröstkram från mig också.
vad skönt att buffy mår bra, men synd för det med valparna. Var det vetrinären som hjälpte till att få ut dom sista fyra valparna?
kram
vad skönt att buffy mår bra, men synd för det med valparna. Var det vetrinären som hjälpte till att få ut dom sista fyra valparna?
kram