Iller VS Hund eller annat djur
Altså jag kan då säga att jag vet väldigt lite om illrar, men av det jag läst verkar det vara så otroligt krävande djur. Stämmer detta?
Själv har jag hört att hundar skall vara typ det "jobbigaste" djuret at ha men illern skall kräva mera? Svårt att träna, svår att få social, väldigt tidskrävande, svår att aktivera osv…..
Jag är väldigt intreserad av illern, och tänkte kanske någång i mitt liv ha en , men kände mig lite som om det är nått jag inte klarar av tanke på att det verkar jätte dyrt och väldigt annorlunda från att ha tex en katt.
Jag tänkte endast på detta i tanke på att de ser ju så otroligt söta o charmiga ut på alla bilder och videos som stora slö korvar som är massa gossjuka. Sen har jag (tydligen) läst massa "skräck" aktigt om dem istället…
Altså som sagt det kan va jag rörar nått helt falsk fakta här, jag vet som sagt väldigt lite. Men är det svårare att ha en Iller altså än tex en kanin, hund, katt ?
Jag menar jag har ju läst de är lik hundar och lik katter men endå inte , får endå inte riktigt grepp om det hela.
putt putt…..

Bästa tipset är att hälsa på illerägare så du kan känna deras lukt, se deras beteende och känna hur de är helt enkelt.
Då får man ett bättre hum även fast alla illrar kommer med en egen personlighet.
Illrar är oftast väldigt krävande på många plan. De är ofta duktiga på att ta för sej i sitt hem och man brukar få anpassa sej och sitt hem efter illern.
Illrar är envisa som få, har de bestämt sej för något så får man helt enkelt anpassa sej eller vara väääldigt envis!
Hundar är (enligt mej) mest krävande iom att man måste anpassa sitt liv efter deras tider och behov medans illrar kräver mycket men är mer flexibla i tid.
De är krävande att träna, man får lägga mer tid på varje sak än med en hund men ville inte påstå att det är svåra eller omöjliga.
Om man väljer uppfödare med omsorg så ska inte den sociala biten vara något problem men som med katt går det inte tvinga en iller till att exempelvis mysa om den inte vill det då, jag vill påstå att en normal iller är social men inte nödvändigtvis kelsjuk.
Hur tidskrävande de är och aktiveringen går ihop. Är man lite finurlig är det inga problem att aktivera en iller men det kräver att man har ett intresse för det. Svårt det där med tiden, kräver mindre tid än en hund men gissningsvis mer än en katt. Om man då ser till aktiv tid, utöver det som automatiskt följer med vardagen.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
#2 Tusen tack för ditt långa svar ! :) Kändes som jag fick svar på det jag undrade till viss del :)
Beror på vad för hund man jämför med.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund