Örjans bakgrund
Jag har nu forskat lite i Örjans släkt och stamtavla och har börjat förstå varför allt gick så snabbt.
I hans stamtavla finner man både Robin Hood och Tom Collins, även flera av deras avkommor. Som ni kanske vet avled R.H av hjärtfel och detta har även funnits hos hans avkommor. T.C avled väl av cancer (?) och även detta spreds. Flera av R.H s avkommor har även de avlidit i hjärtsjukdomar. Dessutom finns det bara färger så som DEW, Silver, Silvertomte. Brun Tomte samt Multicolor i hela stamtavlan.
Dessutom har linjen inavlats rejält. T.C har t.ex blivit parad med sitt barnbarn (!). Det kan man väl kalla för direkt inavel?
Förövrigt verkar de flesta i vår älskade örjans släkt ha avlidit snabbt och plötsligt och orsakerna verkar vara oklara i de flesta fall. Finns även flera fall av insulinom, binjuretumörer, olika cancerformer och som ovan, hjärtfel.
jag känner mig så oerhört besviken just nu, Hade jag bara vetat om vilka risker (sjukdomar, linjer och färger) som låg i hans stamtavla hade jag kanske kunnat vara mer förberedd på vad som komma skulle. Vi hade kunnat ta honom på hälsokontroller ett par gånger om året från det att vi fick hem honom vid 2,5 års ålder. Vi hade kanske kunnat köpa honom lite mera tid genom att bara vara förberedda eller åtminstonne förbereda oss själva på detta.
Även om denna information inte har varit kul att läsa och ta till sig, så har det ändå gett mig en förklaring på varför det gick som det gjorde, varför allt gick så fort. Vår underbare örjan bar på en stamtavla av värsta sort skulle jag vilja påstå. Detta gör honom inte mindre underbar för mig. men det får mig att tänka på hur allt hade varit om hans bakgrund hade varit en annan. Då hade jag kanske inte behövt säga hejdå till min älskade gubbe igår kväll. Då hade han kanske funnits kvar här hos mig.

Beklagar verkligen sorgen Sofie.
Vet hur mycket Örjan betydde både för dig och Manne. Att sen få reda på att ens älskade iller-kamrat dött pga att någon medveten har avlat på riskteckningar och illrar med sjukdomar måste ju göra det hela så mycket värre. Där ser man tyvärr ännu ett exempel vikten på en bra stamtavla vid avel. Tyvärr kan det ju inte göra så att Örjan kommer tillbaka men man kan ju hoppas att någon får sig en tankeställare.
beklagar sorgen Sofie! fruktansvärt..
Ja, kanske det här kan få fler att förstå vikten av att avla på linjer som är friska och på illrar med stamtavlor (med goda linjer i förstås)! Förmodligen finns dessa illrar med i många illrars bakgrunder- även de utan stamtavla, och att avla vidare på det här… ja, då är man så egoistisk att det finns inte!
Som sagt.. beklagar verkligen!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Det var säkert inte mycket du kunnat göra äve om du kännt till hans stamtavla… Vi illerägare måste alltid hålla ögonen öppna, oavsett stamtavla… tyvärr. Trist iaf med pojken… :(
beklagar sorgen. Det är fruktansvärt! Han var fin!

men herregud !!! inte en enda vanlig brun :S seriöst :S
vem kommer han ifrån ?? är det trollvalpen ?? :S
beklagar sorgen, han va ju så gosig å så snäll :''(

Vet vad du menar för stamtavla Sofie och den är inte något att glädjas åt. Själv har jag också en tös här hemma som har båda dessa illrar i sin stamtavla. Och jag ser varje dag som en gåva med henne nu. Hon är trotts allt sex år och med den stammen hade jag varit inställd på kortare tid ihop.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
man får ju sig en tankeställare…bilbo har oxo robin hood och tom collins i sin stamtavla. och inte något brunt alls knappt..och vi vet ju redan att bilbo har insulinom..jag hoppas att det inte kommit upp fler tumörer..*ångest..*
sen ser jag ju att albin oxo hade dessa namn i stamtavlan..och som sagt, han hade hela magen full av tumörer..
#5 yup han kommer från Trollvalpen's
Alltså dessa linjer borde avslutas! Att det finns de som envisas med att hålla gamla linjer, som har flera former av cancer, hjärtfel mm, vid liv! Är det för djurens bästa? Inte ett dugg. En lång stamtavla betyder inte ett smack i avel om det inte finns nåt bra i den! Då kan man likagärna avla på hitte illrar.
Tycker så extremt synd om ägarna till dessa djur som förlorar sin älskling efter sjukdom när illrarna är så unga.. Fruktansvärt..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Robin Hood och Tom Collins hur är dom så kända? Var den en känd "uppfödare" som ägda dessa killar som många ville ha till avel? Dom är pappor till måna illrar, både på jorden och i himmlen?
du har så rätt jossan! men vad ska krävas för att få stopp på dessa linjer? det räcker ju uppenbarligen att det finns flera konstaterade fall av både kardiomyopati och cancer. Nästan alla Örjans närmaste släktingar är döda, och det verkar inte vara av några naturliga orasker där inte. Hela släkten är risktecknad, så när som på en eller 2 bruna individer. Inaveln ligger dessutom fullt synligt i stamtavlan. Näär man använder sig av sk. linjeavle gör man det för att försärka en egenskap. Och då måste man veta att man har ett oerhört starkt djur. Att inavla med en iller som Tom. Collins har enbart förstärkt cancern i den linjen, och det är förmodlige det som ligger till grund för den oerhört dåliga stammen. Samma har förmodligen skett med Robin hood. Frågan är hur många av dessa släktingar som avlats vidare på? vart finns de nu? Örjan ska ha 5 syskon till ( +2 som vi vet är döda)men vart finns de? Hur hittar man dem?
#10 dessa 2 illrar importerades från england under mitten av 90 talet. den ena var multicolor den andra brun tomte. Snabbt började man matador avla på dessa illrar, och även inavla (alltså para dem med barnbarn, kusiner, barn osv) alldeles försent upptäcktes det att den ena bar på hjärt fel och den andra på cancer. genom linjeavel hade man då förstörkt både cancern och hjärtfelen och de har slagit igenom på oerhört många av deras avlkommor,.något man snabbt kan se hos deras avkommor. det finns fler illrar som även de kommer från nån av dessa, alla med typiskt engelska namn, som man bör se upp med.
Örjan har t.ex både R:H och T:C i fjärde generationen i stamtavlan. Och örjan fick en salig blandning av bådas sjukdomar. Svår cancer i hela buken samt hjärtproblem. och detta är ändå fyra led bakåt! Å i dagläget sitter folk å påstår att det räcker med att ha en stamtavla i 2 led för att avla!!!! saker slår igenom, finns det mycket skit bak i stamtavlan , även om det är långt bak så kommer det med största sannorlikhet att slå igenom.
oj, ha det kan visserligen finnas sjukdomar långt bak men man kan ju inte påstå att det bara räker med två generationer bak. Jag är visserligen glad om jag får veta något om groggie över huvud taget, men som sagt , dom papprerna är ng handskriva =(
beklagar sorgen ännu mer tjejen=(

Jag vet att Frasse var släkt till Örjan… dvs farbror. Vet att det kanske inte ger någon tröst men Frasse dog inte av någon av de ovannämnda sjukdomarna. Han blev dock bara 6 år men blev avlivad pga diskbråck som han led enormt av. Frasses syster Ronja är också död och vad jag vet dog hon i en ren olyckshändelse när hon bara var 3 tror jag.
Jag är glad att jag fick träffa Örjan, Sofie… bara så tråkigt att du inte hann träffa Frasse. Jag sitter här i samma situation som dig och har precis förlorat min älskling. Jag vet hur du känner och mår. Förstår också att du känner dig på ett sätt lurad av att inte veta mer om Örjans släkt… Det hade jag också varit.
Men Örjans farbror Frasse tar väl hand om honom där i illerhimlen sååå lååångt, lååångt borta!
Vi skickar stooora *KRAMAR* till er alla !
Vi tänker på er !
# 12. Man upptäckte inte det försent utan man ignorerade det i stället under många år.
Jag måste bara få tillägga att ägarna till Robin Hood lånade inte ut honom hur som helst och dom gjorde vad dom kunde att lämna ut information.

tror jag missuppfattat lite…. Örjan är från Ronjas kull… då är Frasse morbror och inte farbror
Örjans moster och morbror lever än, Lina har precis bliv 6 år och är fortfarande jätte pig. Hon var hos veterinär förra sommaren och då fanns det inte misstänkt på henne. Samma gäller hans morbror Laban, även han är frisk. Både Lina och Laban ska med på hälsokontroll imorgon igen eftersom dom nu båda är 6 år och lite till. Laban är snart 6½ år och även han är lika pigg som Lina.
#18 men det finns ju ändå bevis för att flera illrar i den stammen har fått lida nåt fruktansvärt av sjukdomar och dött i tidig ålder! Är förresten inte laban pappa till en av de som precis passerat till illerhimlen? Den illern var inte gammal och full med cancer..
#16 tråkigt att det bara totalt ignorerades… Endel människor tänker bara egoistiskt..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#18 och pappans sida då?är de 6,5 år å friska där?
Nu måste jag också vara med och förklara lite =)
Frasse, Laban och Ronja har inte Robin Hood och Tom Collins i stamtavlan, Örjan och Albin har fått den "dåliga sidan" från den andra föräldern. Örjans pappa är min Lillans helbror, dessa har RH och TC i stamtavlan (båda två finns tom på 2 ställen, stamtavlan kan ses här http://www.chaoticas.com/lillan_slakt.htm)
Amor vincit omnia
#21 exakt! tack veronica för länken!

#21 Tack Veronica !