Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 6487 ggr
Ashtar
0

Burmått åt illrar?

Vet någon var man kan hitta burmåtten för illrar? Har en uppgift att göra här, måste ha en sida där man ser alla burmåtten. Jag var in på sjv men jag hittar inte där! det står bara om katt och hund!

Tack på förhand //Freyja

sarae
2

kolla L80, på sjv. Där är minsta bur ytan 5kvm. Men illrar är definitivt inga lämpliga burdjur!

Ashtar
0

Tack! Jag visste inte att de fanns med i L80.
Nej, jag tycker det verkar konstigt att ha dem i burar i ngon längre tid, men jag måste ta reda på det.
tack, tack, tack! :D

Aviendha
1

Precis, 5kvm. Minsta längd på en sida: 1m. Minsta höjd: 1m. Sen ska de ha grävmöjligheter och annan berikning. Läser du L80 faller nog allt på plats ;)

NinaogRaKKerUngene
1

Hva er L80 ? Bure undrer.

Aviendha
1

#4 En del av lagen, den rör sällskapsdjur som ex iller, kanen, fisk, fågel. (ej katt och hund, de har egen) =)

ferretgirl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har mina ute dagtid och i bur under nätterna, och då tycker jag att dom ska ha så stor bur som man har plats med, dock minst 120 cm hög x 100 cm lång x 90 cm bred vilket dom jag har är. Kommer att köpa en nu om några dagar som är lite större än så, har köpt den buren som Amhs illertorg säljer och som man kan köpa i 2 storlekar. Den jag har köpt är den största man kan köpa hos henne, tror att den är dryga 2 m hög x 92 cm lång och 62cm bred eller något i den stilen, det är liksom 3 burar i en. Köper man 2 burar så är måtten 158 cm i längden: 92 cm ipå längden och på bredden är den 62 cm. Så jag kommer att ha plats till 6 av mina 8 illrar i denna stora buren, medan Jazz och hans syster Ellie (åtminstone så länge hon är kvar hos mig) att få vara kvar i den andra stora buren jag har för tillfället har 2 av, av dessa är den ena såld till en här inne. Har inget bra foto på dom burarna, man ser bara den nedersta delen av dom.

Gasoline
0

#6 Men förut när jag skrev någonstanns att det var tillåtet att ha illrar i bur (som ej håller burmåtten) i kortare perioder, tex medans man åker iväg och handlar en snabbis eller så) så vart det ett jäkla liv. För innan jag skrev det (detta va alltså väldigt länge sedan) så va det någon som sa att man kunde ha dom i tex en innekanin bur tillfälligt.

Jag blir lite förvirrad nu…

ferretgirl
0

Man brukar väl säga att illern inte är ett burdjur, och det håller jag med om. Och deffenitivt inte då att ha dom i en kaninbur, tycker inte att illrar ska vara i bur alltid, men att man kan ha dom där t.ex om man får hem gäster som kanske inte gillar/rädda för illrar eller om åker hemifrån ett par timmar så tycker jag att det är helt OK att sätta in dom i en bur modell störr då inte en kaninbur där dom inte kan springa runt i precis. Eller som jag att man har dom i bur nattetid (oftas så har jag dom där mellan ca 23:30 - 24:00 fram till vid 05:30 06:00 tiden på morgonen när dom kommer ut igen), att jag har dom i bur på natten är för att jag har 8 illrar och har ingen tid att springa runt och leta på ett ca 10-tal gömställen runt om i hela lägenheten t.ex om det börjar brinna i huset. Då vill jag ha ut mina djur samtidigt som jag själv kommer ut, allt annat kan jag mista då jag har det försäkrat. Men absolut inte mina älskade illrar som även om dom är försäkrade så kan jag inte få samma djur tillbaka om någon av dom dör (alla har dom ju olika personligheter). Och speciellt inte nu hellre när Agnez väntar bebbar vilken dag som helst, och då kanske ha ytterligar 4-8 små valpar att ha ut, då har man inte många minuter på sig att få ut dom alla på en gång.

sarae
0

De enda undantagen för mig,då det är ok att ha dem i bur är under utställningar, eller transport. Har själv varit tvungen att ha mina på ett litet utrymme två gånger. En gång i bur över ett par dagar under jul, och en gång ett par veckor under sommaren då jag var tvungen att ha dem i en lekstuga på ca 5 kvm. Båda gångerna mådde både jaag och mina djur otroligt dåligt, trotts att de kompenserades med många promenader varje dag, och lektid på en stor altan.

Aviendha
1

#7 Ja, bla. mig det vart ett "jäkla liv" på ;) Som jag sade då säger jag nu igen: Bara för att folk gör en sak betyder det inte att det är lagligt.

Du ser, folk rånar banker, kör för fort och fifflar med skatter/bidrag men det är fortfarande inte lagligt. Eller hur? Samma argument från min sida som innan i och för sig men så är det.

Läs lagen så ser du ju hur det är, oavsett vad folk gör.

Med detta menar jag inte att peka ut en endaste kotte, bara att klargöra ett faktum.

Gasoline
0

#8 Ok… Hmm, jag menade inte en liten bur, utan de lite större, de har inte höjden, men en tillfällig planyta..

#9 Mjo, förstår det, gillar inte att ha mina djur på små ställen heller, tex som när min katt va tvungen att bo i mitt rum på 2x3 meter för att han hade gjort illa sig och va tvungen att vara lugn samt inte komma ut. Mådde otroligt dåligt över det, men kunde inget göra.

#10 Nej, jag tror inte att det va du som gav mig en utskällning faktiskt… Har absolut inte sagt att man inte ska följa lagen.

fiffiluren
0

kan man inte ha dem i en valphage med tak? Dem finns ju i olika storlekar så kan man anpassa storleken efter vad man har plats med

Tycker inte heller att illern är ett burdjur, ajg skulle personligen bara ha dem i bur under nätterna elller då jag åker bort, bara för att de inte ska råka ut för något när man inte har ett öga på dem. Illrar är ju kända för att vara busiga (kanske var en underdriftGlad)

HannaM
2

Eller så ser man till och illersäkrar sin bostad så slipper man problemet med hur stor buren ska vara. För mig finns ingen analedning till att ha dom i bur när man inte är hemma eller sover. Har man inte möjlighet att säkra hela huset elelr lägenheten så åtminstone ett helt rum. Det är vad jag tycker.

werner
1

Enda gången vi stänger dörren till buren är när vi ska använda starka medel vid städning för vi har 2 stycken som tycker sånt är helt okej att rulla sig i, annars står den öppen som deras egna bo där dom får vara i fred utan att någon människa rör runt bland deras sovsaker.

fiffiluren
1

Att ha en bur till illern handlar inte om att stänga in den, utan mer om att illern ska ha en plats där den är säker från om man har andra djur (hundar och katter) och kan känna sig trygg. Dessutom känns det säkrare att ha en iller i bur under natten för det kan hända något även om det är illersäkrat och man kanske inte märker något för att man sover tungt eller nåt.

jag vet att många skulle vilja hålla illrar såsom man har hundar eller katter men jag är inte så säker på att det fungerar med/för alla

HannaM
1

Ser fortfarande ingen poäng med bur på natten. Man iller säkrar så det inte "kan" hända något. När risken är så låg så tar jag hellre den än att stänga in mina småttingar. Samma sak med att stänga in dom för att man är rädd att inte hitta dom om det börjar brinna. Risken är inte så stor så det för mig är värt att stänga in dom. För mig är det tusen gånger mer värt att dom har ett bra liv fram tills dess att det eventuellt börjar brinna än att dom får sitta i bur varje natt hela sitt liv för att det eventuellt kan börja brinna.

Att ha en bur uppställd och öppen är väl jättebra, perfekt att hänga hängmattor i och ha som sovställe men i mitt hus stänger jag inte burar. Fungerar det inte att hålla illern lös så tycker jag man kan se sig om efter ett annat djur. Det är min alldele segna åsikt.

UlrikaD
1

Jag ser faktiskt ingen större skillnad på illrar och katter i det här läget. Jag stänger inte in mina katter i bur när jag sover eller går hemifrån, varför ska jag stänga in mina illrar? Om man har andra djur som gör att illern enbart känner sig trygg i en bur så kanske man inte ska ha just de två djurslagen ihop.

Sara
0

En bur är ju en bur även om den är stor som en lägenhet eller ett rum.

Att vi alla håller våra illrar i bur är självklart MEN inte en sådan liten bur som på 5 kvm eller mindre.

Själv stänger jag in mina illrar på nätterna i ett rum. Dels för att jag vill ha koll på var de är, dels för att de skiter överallt men i sitt rum är de duktiga.

När jag går upp på morgonen släpper jag ut dem och jag stänger in dem när jag går och lägger mig. Det är ju också en typ av bur även om det inte finns nått galler.

Sara

HannaM
1

#18 men det är såpass stort att dom kan busa och leka utan att springa in i en vägg konstant. Det känns för mig mer ok. En bur av den storleken som går att köpa i sverige är bra mycket mindre än ett rum och det är det jag pratar om.

fiffiluren
0

jag menar inte heller sånna burar som man köper på affären, dem är alldeles för små för att illrarna ska kunna busa i dem. Utan något ganska stort som de får sitta ifred i när de känner för det och för att man ske veta vars de finns nattetid, det är ju inget som de sitter i hela tiden. har själv inga illrar men kommer att skaffa i framtiden, det enda jag vill är illrarnas bästa och jag skulle känna mig säkrare om jag visste vars illrarna var nät jag inte var där. Även om huset är illersäkrat kan de hitta något och göra illa sig. Det bästa är väl som HannaM säjer att man har dem i ett rum på nätterna om man har ett till övers.

FerretCrow
1

Många kan ha sin iller i en kaninbur eller liknande men då är det oftast då dom har skadat sig och måste hållas på en liten yta för att inte förvärra skadan

fiffiluren
1

#21 jo i sånna fall måste man ju få ha dem i en lite mindre bur så att de inte riskerar att göra illa sig värre. och det är ju inte någon evighet vi pratar om

HannaM
1

#20 ingen bur man kan köpa som jag har sett har varit ens i närheten av så stor som det blir att stänga in dom i ett rum.

Och jag personligen köper inte resonemanget om att dom eventuellt kanske kan hitta något att göra sig illa på det är fullt möjligt att illersäkra såpass bra att den risken är extremt liten. Jag tycker inte att människans brist på förmåga att illersäkra ska påverka illrarna. Man får helt enkelt göra det grundligt. Nej, alla eventuella tänkbara farligheter går kanske inte att förutse men jag tycker det är elakt mot illrarna att sätta dom i bur för att det finns en liten liten risk att dom lyckas skada sig. Jag tycker inte det är att se till illrarnas bästa att sätta dom i bur nattetid eller när man inte är hemma. Punkt. Visst, första dagarna i en ny bostad innan man hunnit snoka igneom den och illersäkrat men sen är det bara i mina ögon rent elakt att stänga in dom i bur.

HannaM
0

För mig är det lika överbeskyddande och onödigt samt elakt att sätta illrar i bur över natt eller när man är borta pga av den lilla lilla skaderisken som att sätta på ett barn hjälm, knäskydd, ryggskydd och armbågsskydd när den ska ut och leka. Ungen kan ju trilla och slå sig. Det är liksom att skydda så mycket att det blir hämmande.

fiffiluren
0

menade sara i #20 (tittade på fel inläggSkäms)

nu är det inte mig du ska angripa HannaM, jag bara resonerar runt det som jag tycker att man kan fundera på om man nu känner sig säkrare av att ha illern i bur under natten så man kanske slipper trampa i illershit när man kliver upp på morgonen. Du får naturligtvis ha dina illrar lösa hela tiden om du känner att det fungerar bäst. Men andra kanske inte vågar chansa. Sedan är det upp till var och en vad de tycker fungerar bäst för en själv och för den iller man har. man kanske har en riktig gangster som rier ut alla blomkrukor under natten (vilkat man iofs borde vakna av men ändå).

Jag vet inte, har aldrig haft iller och vet inte allt helvete som de kan hitta på. Men jag kommer Att skaffa iller en dag och jag kommer att göra med den på det sätt som jag tycker fungerar bäst både för min del och för illerna. Det är inte mer djurplågeri att ha en iller i ett rum med stängd dörr under en natt på åtta timmar där den troligen kommer att sova större delen av tiden, mot att ha en hund ute i en hundgård 10 timmar om dagen.

Aviendha
1

#25 Du pratar om bur i ena stunden och rum i andra. Två stora skillnader för mig. Att ha iller i bur för att inte behöva kliva i illerskit på morgonen är väl samma som att ha dem i bur under dagen för att slippa kliva i illerskit när man kommer hem?

Så länge buren klarar lagen är det ju okej enligt den även om de mår bäst på betydligt större ytor, men ingen kan väl försvara ett lagbrott för att slippa lite illerskit? Eller missuppfattar jag dig nu?

UlrikaD
0

Jag tycker ju då inte att man skaffar hund för att sätta den i hundgård heller då förstås.

Om man tycker att det är säkrare att ha en iller i bur på natten för att inte trampa i illerbajs på morgonen då är illern fel djur till att börja med. Om man inte klarar av vad en iller gör under tiden den är lös så ska man satsa på ett annat djur. Om illern river ner blomkrukar på natten, då tar man bort blomkrukorna helt.

Det Hanna (och jag) vill ha fram är nog att det finns inget behov av att stänga in sin iller någonstans om man ser till att ens lägenhet är säker först. Jag låter ju tex inte mina katter vara i ett rum med ett öppet fönster på tredje våningen. Detsamma gäller iller, man tar bort det som är farligt. Kan man inte det bör man ha ett annat djur som man känner sig tryggare med.

HannaM
1

Jag har inte fördömt att ha dom i ett rum. Jag pratar om bur. Jag attackerar ingen specifikt utan uttrycker bara mina åsikter i ämnet. Jag har gangsters som river ut blomkrukorna, jag har löst det genom att flytta blommorna till ställen där illrarna inte når dom. Svårare är det inte. Iller är inte som att ha en väluppfostrad äldre hund, det är inte ett djur som passar alla och min åsikt är att om man inte klarar av att illersäkra och kanske uppoffra sig och flytta blommorna så ska man inte ha iller. Att sätta dom i bur är inte snällt.

sarae
1

en sak är säker, och det är att mina illrar INTE sover på nätterna, det är då de har som allra roligast! Mina illrar har större risk att skada sig om de  är instängda i bur (titta på tex usa hur många burolyckor de har!), eller om de sitter instängda i ett rum, och är understimulerade, de är då de riktiga djävulshornen växer fram. Jag märker bara nu, när jag under brunstsäsongen är tvungen att ha ytterliggare ett läger, och då är det ändå större ytor än bara ett rum de rör sig om per gäng, exakt hur snabbt de får tråkigt, och går över till att bli destruktiva om de inte aktiveras. Så nej, här stängs inte in några djur i onödan, istllet strävar jag efter att de ska ha så stort utrymme som möjligt, hela tiden, då de helt solklart mår bättre av det. om en iller stängs in på natten för att den inte ska skada sig hur stor är inte risken att den istället skadar sig på dagtid? När man är på toa? handlar? jobbar? Det är ju samma yta vi snackar om, bara olika tidpunkter. Är risken stor att den kan skada sig på natten, ja då har man inte illersäkrat ordentligt likaväl.

Enda gångerna jag begränsar ytan till mindre hemavid, är när jag antingen har en skadad iller, men då brukar isoleringen ma hålla ett dygn i hage, innan illerns mår dåligt. Eller när det handlar om en hona med små valpar, som då vistas i hage utav förklarliga skäl.

Sedan handlar det även om miljöberikning, en iller kan ha mycket roligare på en mindre yta (ett rum då, bur är alltid för trångt) om den ytan är fylld med saker som berikar miljön och ger illern stimulering, än en större helt barskrapad och trist yta.

JossanH
1

Jag har sjælv mærkt vid ett antal tillfællen att dessa "øverbeskyddande" argument inte bottnar i øverbeskyddelse utan i en slæng av bekvæmlighet och lathet. Jag hade sjælv ett illerrum i en tidigare lægenhet. Dær fick de vara nær ingen var hemma eller under natten. Det var skogspromenader varje dag och så fort vi var hemma var de ju løsa- øver beskyddelse? Icke! Detta rummet bottnade i min dåvarnade sambo som inte ville ha hans 17 000 kronors soffa tuggad på nær man inte kunde sæga ifrån och før att det skulle bli smidigare før honom. Jag tycker inte alltid att det ær fel med illerrum.
Ofta har dom større glædje i att få lite "miljøombyte" om de inte har tillgång till allt hela tiden men jag førespråkar verkligen utepromenader istællet.

En iller som tvingas sitta i bur i længre stunder blir ofta extremt understimulerade. Jag har fått hålla mina djur så vid några tillfællen nær man varit på semester ller liknande men gjort mitt bæsta att kompensera med många promenader- men varken jag eller illrarna mår bra av det.

Att stænga in pga øverbeskyddande ær ett underligt argument då man inte gør det med varken hundar eller katter. Vad ær det som sæger att en katt ær lugnare på natten æn en iller? Jag har træffat många katter och illrar och på den punkten har kan jag inte se några stora skillnader mer æn mellan individer- inte pga art.

Så stæng in din iller nær du åker och handlar om du stænger in din katt nær du gør detta. Och ta en ordentlig funderare på om du gør det før att det ær før djurets bæsta eller før din egen bekvæmlighet eller lathet. Om du nu inte vågar ha dom løst i hela huset/lægenheten ordna en avspærrning och låt illern ha tillgång till vissa delar. Svårare æn så ær det inte!

Sajtvärd på Iller.ifokus

werner
0

#30 håller med där, en iller sover natten ut medan två leker som dårar utan att skada sig på något medan vi hade en katt som var vaken varje natt och skrek och rev ned och härjade i 3 månader han ramlade bara ned en gång från sin klätter ställning och haltade lite i en dag och han blev ju inte heller instängd, har dock råkat stänga in en iller på toan när jag som Zombie gått upp och kissat men då har ju hela badrummet vart ny renoverat när man öppnade dörren dagen efter.

Faxlin
0

#30: Mycket bra skrivet.

Kan säga att här ställer då katten till mer sattyg än illrarna gör. Och inte stänger jag in katten för det.
Men ja jag har illrarna i illerrummet på natten. Men de kommer ut direkt på morgonen i huset med mig.
Sedan har de sina promenader, bus både ute och inne. Så då fungerar det ändå.

Bur används enbart när någon varit skadad och behövt läka ihop. Och det är inte många dagar det behövs. Och nu var det riktigt länge sedan.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

ruccslem
0

konstig lag tycker jag minst 5kvm hmpf ska vara minst 15-20 tycker man

JossanH
0

#33 mink får du hålla på drygt en halv kvm.. DÄR kan man snacka skillnad :(

Sajtvärd på Iller.ifokus