Krav vid valpköp
Jag undrar vad ni har för krav när ni köper valpar. Är kontakt med uppfödaren viktig, eller är det färgen på valpen, föräldrarna etc ?(Vill inte starta en debatt med påhopp eller liknande, utan är nyfiken på vad ni tycker är viktigt etc.)
Så här kommer mina "krav":
- Jag vill att uppfödaren skall ha god illervana
- Endast avla på friska illrar med känd bakgrund, utan genetiska defekter å sjukdomar
- Inte avlar på illrar med så kallade "fancy teckningar"/riskteckningar
- Stamtavla skall finnas på båda föräldrarna, å de skall inte vara besläktade
- Jag vill att de föds upp i hemmet
- Att båda föräldrar har gott temprament
- Att uppfödaren hanterar valparna, så att de är någolunda bit och lådtränade.
- Jag vill känna att jag får bra kontakt med uppfödaren. veta att jag kan ringa å ställa en miljon frågor när det behövs.
- Jag vill att uppfödaren även ställer krav på mig. Åsa te.x grillade mig totalt innan hon satte mig på valplista (sorry åsa!) och det tycker jag är toppen. Exempelvis att jag kanske inte får avla på iller, eller att den inte får omplaceras utan att jag medelar uppfödaren etc.
- Kontrakt är ett måste.
- Valpen ska vara besiktigad, chippad, försäkrad, vaccinerad samt inneha stamtavla.
- Jag vill ha kontakt med uppfödaren efter jag fått hem min valp
- Jag vill att uppfödaren ställer upp om jag nu inte skulle kunna ha kvar min iller. Antingen att illern går tillbaka till uppfödaren, eller att jag får hjälp med omplacering.
- Jag vill att uppfödaren informerar mig om vad det innebär att skaffa sig en iller, skötsel, mat, kastrering etc.
Jag har säkert fler krav på lut, men detta e vad jag kommer på nu… Vad har ni för "krav" om ni nu skulle skaffa en valp (till)?
Självklart, om man skaffar en omplacering så har man nog inte möjligheten att ställa så mycket krav, men men…

haha, grillade dig. ;-)
Var jag så hemsk? Ja, jag hoppas det. För jag ställer krav på mina valpköpare, men jag tar en massa krav också ;-)
Jag kan säga att jag ställer nog samma krav som du gör när jag köper valp. Kanske lite hårdare då jag införskaffar avels djur. Men det är en helt annan sak.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
jadu Åsa, jag tror du vet allt inklusive min blodgrupp hihihi…men det var något jag tyckte var bra! Hade ju kontakt med flera uppfödare då, men det var med dig jag fick bäst kontakt, och jag uppskattatde att du var så "hård", ett tecken på att du värnar om dina pälsar. Och sen känns det tryggt när man väl blev "godkänd" av dig. om du ansåg att man kunde få köpa päls av dig, så vet man liksom att då kommer man oxå klara av att ta hand om den.
Så grilla på du Åsa! ;)
Eller så kan man vändra frågan.
Vad har ni uppfödare för krav på valpköparna?

haha, tackar. Jag fortsätter grilla folk på löpande band. ;-)
Audiatur et altera pars

vi gör som åsa grillar folk försöker att skräma i väg dom hihi
moahaha mig lyckas ni inte skrämma bort! hihi

nä men vi har försökt för brinade livet men tyverr inte lyckats hehe
nix pix! men tänk hur mycket ni skulle sakna mig om jag försvann 

jap det kan jag hålla med om

Sarae… "Stamtavla skall finnas på båda föräldrarna, å de bör inte vara besläktade"
Bör inte?? Nu har nog en liten skrivgroda kommit med. Jag vet mycket väl att du inte vill ha illrar som är släkt med varandra som föräldrar. Men jag bara måååååste påpeka det 
hahaha….självklart skall det stå Skall inte vara besläktade med varann…Tack Nettan! Ska fixa grodan bums! 

Samma som du, fast jag inte har kommit på dom :) men nu så :) bra skrivet asså :)
puttar upp den här då den är intressant.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
å så puttar jag väl lite igen…kanske nån som vill fylla på med något?
Jag har bara en liten fundering. När man läser illeranononser/djurannonser i huvudtaget, så står det oftast: "De som inte haft en iller/hamster/hund (eller vad det nu kan vara) behöver inte göra sig besväret att kontakta mig."
Men hur ska man kunna få sin första erfarenhet av detta djur om man inte får köpa något? Det är väl en annan sak ifall det står att man behöver god vana av det djuret, då vissa djur är mer krävande än andra. Någon som kan förstå sig på detta och kan förklara för mig om jag har helt fel?
Dessutom outtar jag ju upp tråden, som det ser ut som att många vill ;)

Klart att det känns tryggare att lämna en valp till någon som redan har haft iller tidigare och vet vad det innebär, men du har helt rätt hur ska någon då kunna få sin första iller och därigenom erfarenhet?
Jag grillar och frågar ut om allt viktigt så jag kan känna mig lugn, beträffande att den blivande ägaren är ordentligt påläst. Försöker också att skrämma iväg folk, genom att ta upp de värsta skräckscenario som kan inträffa. Står de ändå stadigt kvar och jag får den där känslan att allt kommer att bli bra, så ser jag inga problem.
Förra året sålde jag valpen Cato till en tjej som tydligen inte fick köpa då uppfödarna tyckte att hon var för ung. Synd tyckte jag, för Johanna (då 19 år) är den bästa av mattar och Cato är en mycket bortskämd kille.
#19 Jo, jag förstår att folk tycker att det är tryggare när dom vet att dom kan.
Men som du säger, att du grillar dinna köpare, det är ett mycket bättre allternativ. Jag ska nog köpa en iller om någon månad, och jag tror nog att jag kan det mesta vid det här laget, allt man kan läsa sig till iaf. Ok, inte allt men bra mycket iaf. Jag är nog ganska ung om denna uppfödare tyckte hon var ung. Jag är 17 år. Men ser inte det som ett problem, fast det är nog bara jag. Hade varit en annan sak ifall jag var 13 och inte hade föräldrarnas tillstånd. Tycker jag iaf.
Bättre att grilla sinna köpare än att förbjuda dom att ta kontakt.

#18 Haha, jag förstår exekt vad du menar! Letade min första iller i vintras och blev mer och mer förbannad på alla annonser där det stog sådär. Men skam den som ger sig och tillslut hittade jag den perfekta illerkillen som kom hem till oss. :)
Ang att du inte är över 18 så brukar det inte vara något problem, så länge dina föräldrar är ok i att du skaffar iller. Lycka till i jakten :)
#21 Tack så mycket =)
Jag känner mig nästan naiv som inte ställt nämnvärda krav… men jag får väl skylla på okunskap och att jag är nybörjare. Jag vet knapt hur hon ser ut… blir lite förvirrad av uppfödaren.
Kan man kanske skicka någon att kolla ens iller? Ex någon som bor i samma stad och har erfarenhet av illrar. Är som sagt nybörjare och det kan lätt bli att man missar något…Någon oberoende skulle vara bra!

#23: Tror säkert att någon kan ställa upp att hjälpa dig med det du behöver veta. Vill du ha mer hjälp så bara hojta till. Jag kan pma dig mina telefonnummer så kan du ringa mig om du vill. Så kan vi tillsammans säkert lösa det hur bra som helst :-)
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
Det känns som det är så enormt mycket att veta och jag som trodde att jag visste nog HA! Tur jag tog kontakt här kanske…Det finns ett gäng uppslagsverk här som är en guldgruva med information…trevliga också :)
Jag börjar fundera på om uppfödaren är seriös och om han tar väl hand om sina illrar. Men tyvärr har jag själv ingen möjlighet att titta till henne innan jag ska hämta henne vilket känns ruttet! Kanske finns någon i Göteborg som skulle kunna gå med på det? Om uppfödaren gör det vill säga men om han inte skulle göra det så kanske han inte har helt rent mjöl… vad vet jag?
Behöver jag ens säga att jag har lite ångerst över det här?
#25 om du vill kan du pma mig namnet på uppfödaren. jag bor i gbg och har rätt bra koll på de flesta häromkring, så jag kanske kan hjälpa till
Självklart…
#18 jag föredrar de annonser där man säker personer med illervana ELLER är illerkunniga och har kunskap om djuret. sen tycker jag att djuret spelar stor roll. skulle jag omplacera en gammal eller ev sjuk iller skulle jag absolut velat att någon med god illervana tog hand om denne för att personen i fråga förhoppningsvis ser om något är fel. Är det en valp eller yngra omplacering måste självklart en icke illervan få chansen..
Sen spelar ju förstås även personlighet in. Vissa illrar är INGA nybörjarillrar utan kräver en fast och van hand. medans andra passar perfekt som förstagångsillrar!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Bara för att man är nybörjare så behöver man inte ge illern en dålig början eller fortsättning på livet. Jag vet själv att jag är visserligen nybörjare och något osäker men när det kommer till att uppfostra djur eller ta hand om dem har jag inga problem utan det är snarare tanken att "vet jag nog" eller "gör jag rätt om jag gör på ett visst sätt eller ska jag göra på ett annat".
Vad är det du menar som kunskap? Jag kan tycka att även om man läst all literatur som finns ute så kan man aldrig veta för mycket och jag kan personligen aldrig se mig som fullärd om så i ämnen som jag studerat noga i många år.
Och för sådanna som ex mig så skulle annonser med titel "söker personer med illervana ELLER är illerkunniga och har kunskap om djuret" få mig att backa ur då enligt min mening man inte kan veta tillräckligt innan man har fått uppleva att ha en iller hos sig. Tänk om det fanns något liknande som "prova på iller" av liknande typ som det finns bebis dockor för de som vill prova på att ha barn men är osäker (?).
jag menar ju bara att de som läst på om illrar och har träffat djuret (tro det eller ej men många som köper illrar har aldrig ens träffat en live) eller de som faktiskt haft illrar tidigare är sådanna som eftersökes i flera annonser- tro sjutton att folk söker folk med den kunskapen!!! Hur kan man backa ur när ägaren ställer krav på att du ska veta vilket djur du just ska till att köpa?? Sedan om du har haft iller innan eller ej selar mindre roll, bara du vet vad det rör sig om för djur och vad den kommer kräva av dig som ägare!
Säger ju ingenstans i mitt inlägg att en nybörjare skulle vara sämre än en "gammal veteran" (menar lite tvärt om) men skulle jag omplacera en iller som kanske lider av insulinom eller annan allvarlig sjukdom så skulle jag föredra en människa som redan vet hur en iller bör/ska bete sig som kan se små förändringar i den sjuke illerns beteende. det kan göra skillnad mellan liv och död. Sedan kan säkerligen många nybörjare ta hand om sjuka djur också, men jag skulle personligen se att de hellre får uppleva en helt frisk iller som första iller. Så tänker jag!!!!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Klantigt av mig, jag var kanske lite otydlig med vad jag syftade på eller så missförstog jag någonting… men är inte sämre än att jag kan be om ursäkt om jag klantade mig och förklarar gärna, dock med risk för långa utlägg.
"Hur kan man backa ur … " Jag är sådan helt enkelt… jag är nog lite för mån om djuren och för osäker på mig själv. Det har tagit mig tio år att gå från idé till att ringa på en annons. Jag kan ju bara utgå från hur jag är och det är därför jag undrar… alltid intresserad av andras synpunkter, även om jag ibland kan formulera saker lite fel… hoppas bara ingen tog åt sig då det inte var meningen… måste bli bättre på att formulera mig!
Jag förstår hur du menar och jag tror du har rätt till fullo, klart man vill att ens älskling ska komma till någon som man vet kan ta hand om den, det skulle jag själv garanterat vilja! Men det jag syftade på var mer att det kan vara svårt att känna att man räcker till för att uppfostra en liten valp, det är så mycket som kan gå fel! Jag kommer nog att vara något aktiv med frågor om det kommer sig att Tösen nu kommer med mig hem.
Står det någonstans i mitt inlägg att jag kommenterar ditt inlägg som helhet eller syns det inte tillräckligt tydligt att det var ett urdrag ur ditt inlägg som jag funderade runt och inte inlägget i allmänhet?
Enligt min mening så står det tydligt att det är just det utdraget som jag syftar på och inte ditt inlägg, men jag kan bli tydligare med risk att låta övertydlig. Men om det hindrar missförstånd kan jag väl göra det. Efter som jag skriver det i en form där jag tolkar urdraget ur ett personligt perspektiv (för sådanna som ex mig så skulle…osv.) så har jag svårt att förstå hur det kan tolkas på annat sätt än att det var urdraget jag menade men men.
#31 Det låter som att jag är lite som dig. Ganska osäker på mig själv och vad jag kan/klarar av. Eller har jag missuppfattat något?
Jag var helt inne på att skaffa en iller för bara någon vecka sedan, men sen när jag fick tillstånd av mamma så har jag blivit jätte osäker och jätterädd att hela grejen ska bli kattskit när den sedan kommer till verket. Iof hade jag redan tänkt tagit tid på mig, men inte ett helt år, men nu känns det som átt det kan ta över ett år, för jag vill som sagt inte att det blir fel när jag tar hem den..
Jag har väldigt dålig erfarenhet av nya djur jag tar hem, tex min råtta vart psyko i huvudet någon vecka efter att jag tagit hem honom och bet mig hela tiden. När han bet mig rakt genom fingret fick det vara nog och jag avliva honom.
Eller som min kanin, den var jätte aggresiv, fick knappt röra henne. Hon vart dock sjuk och jag avliva henne pga det.
Kanske är det detta som gör mig så osäker?

#18 Rätt klok mening… SERIÖST ASSÅ många ha väl nån ggr haft sin första iller? Och jag sitter och funderar att som 10 årig illerägare så undrar egentligen hur många av dem som hade iller för 10 år sen ha kvar dem idag? Många av dagens illerägare har väl antagligen inte haft iller så länge… SEDAN HA DE MED KUNSKAP ATT GÖRA MED… När jag skaffa iller för 10 år sen hade jag i och för sig kontakt med min systers illrar (men hon bodde ca 50 mil ifrån mig) men sedan handlar de om att ta reda på fakta med.
Får man den ideen att avla på sina illrar så är de väl ett visst ansvar med att informera och kanske ha kontakt med den nya illerägaren den första tiden…
#31 oj, nä, jag menade inte heller så som det lät hahaha!! Usch, man ska inte in o lägga sig i en massa saker när man kommer hem efter grillfest inte.. saker blir så mycket vårare att förklara då 
Är bara så trött på att mycket folk köper iller efter att bara ha sett dom på tv eller på bild… Sen så är jag helt o fullt med dig om att många utav de som är förstagångsägare kan vara minst lika bra som de som har hft iller i 10 år.. Har lärt mig den hårda vägen att bara för att man har iller innan behöver det inte betyda att man kan erbjuda ett bra hem! Finns massor av illerfolk som jag aldrig skulle lämna bort mina bebisar till- MEN skulle någon av dom vara sjuk så skulle jag helt klart prioritera ett hem med illervana som har samma syn på illrarnas sätt att hållas som jag själv.
Visst kan det vara knepigt att våga ta steget.. När jag var ny i illervärlden vågade jag knappt skriva nåt utan att ha läst igenom det 20 ggr innan för att göra ett bra intryck. jag ville ju så gärna ha en liten bebis och jag visste att jag kunde ge illern ett bra hem! jag borde kanske fortsätta med det… läsa igenom inläggen 20 ggr så slipper vi dom här missförstånden.. hehe
Sajtvärd på Iller.ifokus
#33 Det är kanske tur att det finns forum som det här med personer med bred kunskap i ämnet som man kan rådfråga.
"läsa igenom inläggen 20 ggr" Då är vi nog två… om inte annat så kan man alltid skylla på värmen :)
#36 jo, visst finns det måååånga uppfödare som borde ha djurförbud!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Men jag hoppas att de inte är så illa som det ibland kan se ut att vara… jag är optimistisk i många lägen. Det är många ggr som missförstånd kan leda till väldigt jobbiga och dumma saker. Jag vet själv hur det är när folk behandlar en illa bara för att man blivit missförstådd, så mer neutral person är nog svårt att hitta. Jag vill tror gott om alla.
Men det finns många som handlar fel i okunskap, vilket är min största skräk nu när jag planerar att köpa en iller. Jag vill inte tro illa om någon men ibland så är inte folk så snälla som man hoppats.
#38 jag vet, har också varit där… Men det har jag fått lära mig av egna erfarenheter att inte vara för naiv. Illervärlden gör även det hela lite mer komplicerat.. Många saker är antingen svart eller vitt, blir du rekomenderad en sak av någon så är den saken livsfarlig enligt nästa.. I början hade jag problem med det, men nu har jag egna åsikter och kunskap efter egna erfarenheter. Det bästa är att hitta någon som verkligen har samma åsikter gällande djurhållning, uppfödning och som "klickar" bra med dig som person så du har någon som du känner att du litar på och som kan hjälpa dig om det är något du undrar över… Men sådant kommer väl naturligt ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
putt

Puttar upp lite :)
putt