Bästa antalet illrar
Vad anser ni är det ultimata antalet illrar och varför?
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag tycker att 2 är det mest ultimata vad gäller tid för illrarna. Då kan man lätt gå ut med dom tillsammans och man har tid att ge plus att de har sällskap av varandra. Men jag anser ändå att 3 illrar känns bäst som grupp och är inte lika sårbart. Är dom bara 2 och en iller går bort så att en blir lämnad ensam kan det bli stressigt att finna en ny kompis om man inte vill ha en ensam iller. Så på så vis är 3 det perfekta antalet. Och man kan gå ut med alla 3 också om de bara är lite samspelta. Har man illrarna ute i en utegård eller liknande skulle jag gärna se fler än 3 om man har en fungerande grupp. Då tror jag att dom har glädje av att vara fler så att de alltid har någon att busa eller mysa med.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Här har jag mellan 6-8 iller mest hela tiden. Tycker det fungerar bra, alla leker med alla, sover tillsammans osv. Det finns alltid någon att umgås med.
Eftersom jag har så många är det inte ofta (aldrig) mina kommer ut på promenad. Pazi är den som är duktigast i kopplet under brunsten så då blir det någon promenad. Får försöka lära LilleMann detta med koppel vad tiden lider.
Tjejerna är dom som mest drar igång lekar, typ följa-john. Då går det undan. Grabbarna däremot är mer åt det lata hållet, speciellt Pazi.
Däremot har jag en utegård som dom är i på dagarna och dom verkar trivas bra därute, för det är inte alltid dom kommer när dom ska in. På kvällarna är det aktivering för alla plus matutdelning. Är det någon som inte vaknar när jag släpar ut alla på morgonen, så får den sova kvar och släpps ut senare. Idag gick alla utom Chevy ut vid 7,30-tiden. Han sover fortfarande när jag skriver det här.
Sen är alla i ungefär samma ålder, dom yngsta fyller ett senare i år och den äldsta fyller fyra. Så det känns som att alla har glädje och nytta av varandra.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Jag kan inte sätta någon siffra; det beror så mycket på situationen. Både för vad som fungerar bäst för en själv och för illrarna. Men för att spinna vidare på det här med grupphållning så tycker jag rent generellt att illrar mår bäst av att inte vara i alltför stora grupper. Även om de går bra ihop tycker jag det blir en viss stress i en alltför stor grupp (detta är inte riktat till dig illernettan ;)). Var gränsen går är en bedömningsfråga från fall till fall, men kan vara värt att tänka på om man har många.

Här är det 6st och det fungerar bra. måste man dela på dom pågrund av brunst blir aldrig någon ensam.
#3 Tog det inte som kritik på något sätt, Blueshift. Du har helt rätt. Här har det helt naturligt hållit sig mellan 6-8 i många år. Mer än 8 blir för många för mig. Det gäller att man som ägare kan se alla och ge dom vad dom behöver enskilt.
När jag hade 16 stycken sammanlagt (vuxna och valpar) så kom jag tillkorta och såg inte alla och kunde inte ge dom vuxna det dom behövde. Valparna går ju före. Men samtidigt hade dom vuxna varandra och kunde ty sig till någon i gruppen.
Hade en omplacering för en tid sedan som inte mådde bra alls i gruppen. Han slöt sig och vill inte vara med alls. För hans bästa så fick jag omplacera honom och han kom till världens bästa hem. Där fick han vara ensamiller och fick all uppmärksamhet jag inte kunde ge honom. Djurets bästa måste alltid gå före ditt eget ego :-))
Hillbiörns illrar finns på Facebook.

För egen del ligger det på tre eller fyra men det beror också på vilka individer det är, vissa tar mer plats eller kräver mer av mej som ägare eller av sina illerkompisar medans det finns illrar som inte skulle vara några problem att ha fler av.
Sen finns det andra saker som styr för mej som plats, tid och ekonomi.
Det enda jag vet med säkerhet är att en ensam iller är inget för mej, det ska vara en väldigt speciell situation för att jag ska överväga det. Iofs hade jag kunnat tänkt mej ha Zebben ensam eftersom han på "äldre" dar uppenbarligen inte hade något intresse för andra illrar utan det vara bara jag som gällde.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Jag har ju haft både 2 och 3 illrar.
Och efter mycket om och men så verkar det som att 2 st är det perfekta här hemma.
Fast det har nog mer att göra med att när jag hade både Izzy och Majsan så höll de ihop och "behövde" inte umgås eller lära känna den tredje illern som kom in.
Men när Izzy lämnade mig så fann Majsan Mimer väldigt fort. Och dom började nästan direkt att busa och sova tillsammans.
Sen är Mimer lite feg när det gäller andra illrar ;)
Jag vet ju att jag skulle vilja ta en valp senare, men det är nog en diskussion jag får ha med sambon först :P
//Belinda aka Zandrama
Jag har ingen aning. Jag har alltid haft bara en i taget. Men nu när jag har två så kan jag inte förstå varför. De har ju jättemycket glädje av varandra. Visst kan jag tycka att en ensamiller är en aning mera intresserad av mig, men men…